Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den sista Hammond Novachord?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hamnade av okänd anledning i jakt på Novachord-inspelningar, och föll över den här sidan: http://www.discretesynthesizers.com/nova/intro.htm

Det där är mäkta imponerande!!! Bara att demontera på ett sånt giftigt AS utan att ha sönder något... Mindblowing!

Helt magiskt. Vissa ljud påminnde om Mellotron. Jag diggar verkligen de där antika undervattensljuden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-14 08:37

Sjukt imponerande!

Verkligen beundransvärt med människor som lägger ner tid och energi på att bevara sånt här till eftervärlden!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-02-14 08:41

Det lät ju vansinnigt bra, trodde det skulle låta orgel, låter som världsklass-pads!!!

Verkar rätt läskig, varför får man inte en bra bild på de inställningarna som finns över klaviaturen, undrar vad det står under dom, jag tror:
attack, swell, sci-fi, detune, decay....

He he he... ett sci-fi-vred vill jag ha på min synt.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-02-14 12:12

Undrar vad som händer inombords på Roth hänlde när han ser sånna otroligt gamla och udda grejjer, vore kul att veta...

Asså... de där padsen låter ju helt makalösa. Visst, chorus och lite andra effekter gör ju sitt till, men ändå!!! Varför anses inte denna Novachord vara den första riktiga synten? Varför har den inte fått samma uppmärksamhet som thereminovoxer och Moogs modulsystem?

Det här är verkligen ett praktexempel - bland det snyggaste jobb jag sett. Helt makalöst!

Det finns förvisso massvis av liknande helt otroliga instrument (även just tubsynthar) som dök upp ännu tidigare. De är helt unika och fantastiska men krävde rätt mycket av användaren. Det är lite märkligt att Moog och Theremin fått fanan, men det är klart - deras sätt att alstra ljud på det sätt man valde var väl bland de första av sitt slag.

Rysningar ... Fyfasiken vad snyggt! Har inte hört så många bra inspelningar av en liknande maskin. Det är så man ryser!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-14 19:01

Det var som attan!!! Det låter ju så jävla tok bra!! Vilket varmt fett och levande ljud!

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-02-14 20:10

Cool. Den måste varit svindyr när den kom.

1
Bevaka tråden