Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra funkar CS2-paketet på MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-14 09:59

Hej,

Finns det någon som sitter och jobbar med CS2-paketet på MacBook Pro? Hur fungerar detta under Rosetta? Är det möjligt att jobba med det eller går det helt enkelt för långsamt?

Jag behöver byta dator nu och har nog lyckats övertala min arbetsgivare om att få byta till Mac (sitter just nu med PC). "Problemet" är bara att jag håller på med en katalogproduktion i CS2 (InDesign + Photoshop) i Windows och där flyter det ju på bra. Det jag jobbar med är InDesign-dokument på maximalt ca 100 sidor och de innehåller väl ett tusental bilder. Skulle det gå att jobba vidare med detta på en MacBook Pro i CS2 eller blir det för segt.

Så småningom blir det naturligtvis att uppgradera till CS3 och då är det ju inga problem längre men jag måste byta dator nu (och det vore ju tråkigt om jag måste ta en PC bara för att CS2 inte flyter på smidigt i MacBook Pro).

Jag tar tacksamt emot tips och synpunkter.

Det funkar alldeles utmärkt (om du låter bli att installera VersionCue)
Men har du 1000 st högupplösta bilder i dokumentet och vill köra med "Förhandsvisa övertryck" så kommer det nog att gå långsamt dock - men det gör man väl ändå inte va?

Jag kör på en MacBook Core Duo (första versionen) 2 GHz med 2GB ram. Och det är fullt fungerande. Men jag jobbar som mest med kanske 24-sidiga dokument, så...

Men frågan är om du ändå inte klarar av att vänta 2 månader - då borde verkligen CS3 ha kommit ut. Men om pengar inte är ett problem så gör ju det naturligtvis ingenting. Surt bara att betala nästan 9000 kr idag för CS2 uppgradering (eller ännu värre en helt ny licens kanske?) och ca 9000 kr om några månader när CS3 kommer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-14 10:45

I värsta fall kan du ju installera Windows på macen och köra CS2 under det till dess att CS3 lanseras och då gå över i macmiljö. (Jag tror det kallas ha kakan och äta den…)

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-14 11:07

Tack för era synpunkter, sjovall och sputnik.

Angående bilderna så är det ganska små produktbilder det handlar om och (naturligtvis) har jag bara lågupplösta bilder i dokumenten. Det blir nog inget problem.

Vad gäller licensen har jag (i min dumhet?) fått för mig att det borde gå att få byta ut PC-licensen mot en Mac-licens utan att behöva betala för en uppgradering. Ifall inte det går så väntar jag tills CS3 kommer och uppgraderar då.

Jag kommer att behöva köra Windows via Parallels i vilket fall som helst (affärssystem bl.a.) så visst är det en lösning att köra CS2 under Windows men visst känns det lite "fel".

Citat:

Vad gäller licensen har jag (i min dumhet?) fått för mig att det borde gå att få byta ut PC-licensen mot en Mac-licens utan att behöva betala för en uppgradering.

Oj, ja det var kreativt önsketänkande tror jag - men vad vet jag?

Citat:

Jag kommer att behöva köra Windows via Parallels i vilket fall som helst (affärssystem bl.a.) så visst är det en lösning att köra CS2 under Windows men visst känns det lite "fel".

Ja att jobba med CS2 skarpt under Parallels känns otroligt fel. Men inte att köra via BootCamp - det blir ju som en "riktig pc" då.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-14 13:08
Ursprungligen av sjovall:

Ja att jobba med CS2 skarpt under Parallels känns otroligt fel. Men inte att köra via BootCamp - det blir ju som en "riktig pc" då.

Boot Camp är just nu inget bra alternativ för mig. Detta för att jag behöver kunna kolla upp vissa saker i affärssystemet samtidigt som jag jobbar i InDesign. Att köra affärssystemet i ett fönster i Parallells blir ett bättre alternativ. Detta alltså om jag vill köra CS2 i OS X. Att köpa en MBP för att sedan använda den som PC känns inget vidare...

Tanken framöver är ju att köra affärssystemet via Parallells och CS3 i Leopard.

Nästa version av Parallells skall visst ha stöd för Boot Camp-partitioner så i och med den så kan man kanske göra en Boot Camp-installation av Windows och sedan välja om man vill boota Windows vid start eller köra via Parallells. Det låter bra tycker jag.

Ursprungligen av Leif_O:

Att köpa en MBP för att sedan använda den som PC känns inget vidare...
Tanken framöver är ju att köra affärssystemet via Parallells och CS3 i Leopard.

Jamen att köra så tills du har köpt CS3 till OSX menar jag såklart.

• Medlem
  • Skåneland
  • 2007-02-14 15:08
Ursprungligen av Leif_O:

Nästa version av Parallells skall visst ha stöd för Boot Camp-partitioner så i och med den så kan man kanske göra en Boot Camp-installation av Windows och sedan välja om man vill boota Windows vid start eller köra via Parallells. Det låter bra tycker jag.

Senaste version av Parallels Desktop (version 2.5 Build 3150) har stöd för Bootcamp-partitioner och fungerar helt ok för mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 12:16
Ursprungligen av Leif_O:

Vad gäller licensen har jag (i min dumhet?) fått för mig att det borde gå att få byta ut PC-licensen mot en Mac-licens utan att behöva betala för en uppgradering. Ifall inte det går så väntar jag tills CS3 kommer och uppgraderar då.

Du kan byta licens från PC till Mac, men jag tror att du får pröjsa en mindre avgift för skivor och administration(?) för detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 12:20
Ursprungligen av sputnik:

Du kan byta licens från PC till Mac, men jag tror att du får pröjsa en mindre avgift för skivor och administration(?) för detta.

Jag har gjort det en gång, men det var bara att ringa till Adobe, fick prata med nån i Norge har jag för mig?

/Tangen

1
Bevaka tråden