Angående Drupal (www.drupal.org):
Hur många extensions har Drupal?
Drupal har ett stort antal "extensions" (heter module i Drupal). På deras site är de uppdelade i 20 stycken kategorier med mellan 20-200 extensions i varje kategori.
Kan man ladda hem templates från någonstans?
Ja, finns ett flertal att ladda ner från deras site. De flesta är bara variationer i färg och positionering. De mer kreativa verkar folk tyvärr hålla för sig själv. Men med tanke på att 2 eller 3 kolumner används på 99% (min uppskattning) av hemsidor av denna typ gör det inte mycket.
Är det en Open Source-produkt?
Ja.
Hur många användare?
Ingen aning. Används inom skolor/universitet, myndigheter, institutioner, tidningar, mm. Finns anpassade distributioner där vissa moduler är aktiverade "by default"t .ex för bloggar, forum, podcasts, media, etc.
Finns det forum och ställen att få hjälp? Var?
Finns flera forum som skriver eller hjälper med Drupal, mest hjälp hittar du dock på Drupals site.
Finns svensk översättning? Var?
Ja, Drupal är översatt till en stor mängd språk, bla Svenska.
Går det att bygga ut med nya funktioner, i så fall hur?
Helt egna funktioner får man skriva mha PHP. Drupals framework och de moduler som redan finns gör att detta väldigt sällan är nödvändigt.
Går det att göra det som Crepos frågade om, kan du visa hur på något sätt?
Att få till en snarlik lösning är jag 101% säker på att Drupal klarar. Chansen att få till en 100% exakt lika dan lösning skulle jag uppskatta till 97%...
Drupal för "bibliotek", där de sneglar lite på hur Dspace funkar, finns på: http://drupalib.interoperating.info/about
Annars kanske man kan köra Dspace rakt av då det behövs och något annat Drupal/Joomla/mm när det behövs? Att jobba i/integrera flera system är iof sällan bra för någon...