Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera Dvix till Avi el. dyl.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min stationära DVDspelare har inte stöd för Dvix-format, och filmen jag vill bränna ner är just i detta formatet.
Vilket program klarar attt konvertera Dvix till antingen avi eller annat brännbart format för min del? Eller hur ska jag gå till väga?

Om spelaren klarar något annat än standard-DVD (inkl VCD, MP3 etc) och är hyfsat ny klarar den nog divx också. Testa att döpa om filen till.avi.

ska försöka detta.
Tack för tipset

Om du har gratisprogrammet Burn så kan du göra följande:

1.Välj "Video"-fliken
2.Dra in divx-filen i fönstret
3.Välj att den ska konvertera när den frågar dig
4.Bränn när den är klar

Kolla om det går

EDIT!!!!
---
Glöm inte att välja DVD som alternativ under Video!

Senast redigerat 2007-02-15 00:32

johan_tanying
DVDspelaren är relativt ny, men av billigare modell och klarar inte Divx.
Det gick att döpa om filerna till .avi men gick ändå inte inte att spela upp efter bränning, inte ens via datorns DVDspelare. Därimot i VLC fungerar det utmärkt.

apple4ever
Vilket av formaten skall jag välja i Burn att konvertera till? VCD, SVCD eller DVD?
Prövade först VCD. och när jag skulle bränna, saknade den en VCD fil på skivan.

Senast redigerat 2007-02-15 05:44
Ursprungligen av daniels:

johan_tanying
apple4ever
Vilket av formaten skall jag välja i Burn att konvertera till? VCD, SVCD eller DVD?
Prövade först VCD. och när jag skulle bränna, saknade den en VCD fil på skivan.

Välj DVD så borde det gå, då konverterar den DivX till MPEG2 som sedan används till DVD:n.

Problemet är nog just att din DVD-spelare in pallar själv DivX-formatet. AVI är bara en kontainer, alltså någonting och håller i själva informationen, medan DivX är formatet som själva infot är komprimerat i.

Jo, har du Toast så ska det funka fint det med, dock så gick det inte bra för mig en gång i Toast 6. Filmen skulle då skalas upp från 640x480 till 720x576 och det blev väldigt fult samt taggiga kanter.

Löste mitt problem genom att låta Burn konvertera filerna till avi (mpg) och dessa lät jag bränna i Toast som vanlig DVD-bränning. Nu fungerar skivorna där jag jag vill dom ska spelas. Tack för hjälpen amigos!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 08:43

Vet inget om Burn men i Toast kan man dra vilka filer som helst till "Video"-delen och välja att bränna som Video-DVD, så blir det en vanlig Video-DVD av det.

Men jag vet inte om det funkar helt OK - det var något strul med ljudsybkroniseringen när man konverterade från PAL eller nåt ... Men jag har inte provat på många år så det är säkert löst nu.

Man kan nog göra samma sak i Burn om man väljer motsvarande alternativ.

Utifall du inte har Toast men att filerna kan spelas upp i QuickTime Player:

Om DVD-spelaren bara klarar just DVD (och säkerligen VCD samt troligen också SVCD) kan man också dra in sina filmer i iMovie och sedan bränna standard-DVD med iDVD. Med menyer och allt om så önskas.

daniels, kul att du fick i ordning det
Hur blev det med bildkvalitén förresten? Duglig?

1
Bevaka tråden