Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckensnittsfunderingar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som alla vet så finns det Bitmap, truetype och Postscript-teckensnitt (okej, jag glömde OpenType). Jag arbetar på ett företag som hanterar mycket printmaterial och oftast använder vi teckensnitt som vi redan har som Postscript ute på våra DocuTech-printrar. Jag använder både Mac och Windows och är familjär med både MacOS 9 och OS X liksom Windows 2000. På våra printrar kör vi Solaris. Jag trodde att jag visste allt om teckensnittshantering men häromdagen blev jag varse om att så inte var fallet. Vi fick från en kund Mac-teckensitt i form av Bitmappar och Postscript type1. Våra printrar kräver Postscript av ett särskilt format. Kan man på ett enkelt sätt konvertera olika teckensnittsformat för att anpassa dem till olika funktioner? Jag känner till ett program som heter TT-converter, finns det någon motsvarighet för Postscript-teckensnitt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-09 13:33

Har aldrig hört talas om ditt problem. Type 1-postscript med tillhörande bitmappar är väl i stort sett standard inom trycksaksproduktion? Såna typsnitt brukar väl kunna laddas ner till PS-skrivare utan problem?

Om ni har ett särskilt postscript-format på printrarna, vad kör ni då för typsnitt på datorerna ni skriver ut ifrån?

Ett program du kan konvertera typsnitt med är Fontographer, men jag tror bara att det hanterar vanlig type 1 för mac och pc.

- - - -
Uppdatering: Nu har jag läst ditt inlägg ordentligt.
Mitt svar blir: jag vet inte.

[ 09 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: HL ]

• Medlem
  • 2002-02-09 20:08

Macromedia Fontographer klarar att göra Mac, PC (Windows), Next och SUN fonter. Har inte gjort några år Sun, men ung. så här skriver handboken: SUN Sparcstation använder AFM filer (Adobe font metrics) samt Postscript filer med extension (.sun) .
Du kan alltså öppna en Mac postscript i Fontographer ,och importera bitmappen till denna, ändra kodning till något som används av Sun (ex. Adobe standard), och generera en ny font med AFM file samt Postscript file. Om du kör MacOSX behöver du Fontgraph Fontographer4.1 den "nyare" 4.1.3 funkar inte i Classic.
Kan bli olika storlek på fonterna i orginalet, samt att kerningen inte funkar som det är tänkt.
Så ett annat alternativ är att du öppnar filen på Mac och sparar EPS file, eller ber kunden göra detta.

Tack Per för ditt inlägg. Jag har hört talas om Fontographer sedan länge och nu inser jag att det är lösningen på mitt problem. Dags att beställa, så att jag kan bli teckensnittsguru igen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-11 21:38

Alltid lär man sig nåt nytt... Tur att det finns folk som vet!

Kan tillägga att det finns ett motsvarande program som heter Font Lab. Har ingen erfarenhet av det, men det kan ju vara bra att ha alternativ. Fontographer har nämligen inte uppdaterats på evigheter, så vitt jag vet.

1
Bevaka tråden