Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är dessa hörlurar bra?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska göra musik digitalt i Reason (förutom vocals då) och vill ha en hörlur som har en jämn återgivning av hela frekvensområdet örat kan höra. Så jag kan höra alla skavanker i slutmixen, hehe De ska vara slutna, så jag kan ha dem när jag sjunger utan att ljudet åker in i min Röde NT 1-mick. Och ha sladd, såklart.

Har använt Sennheiser HD-570 innan och är väl nöjd med dom. Men nu tänkte jag att jag skulle "steppa upp" lite.

Är dessa bra?

http://www.thomann.de/thoiw5_sennheiser_hd250_ii_linear_prodinfo.html

Jag gillar ju Sennheiser men om någon har några fina tips i samma prisklass tittar jag gärna på dem!

ps. Varför kostar HD-250 II "Pro" mindre? Upplys mig ! hehe

Jag älskar att komponera med högtalare, speciellt i början när man får igång lite beats och loops och låten börjar ta fart! Det brukar bli en bättre "grund" att bygga på då. Men det kan man ju inte alltid pga grannar osv. Jag har märkt att ibland när jag mixat så det låter perfekt i hörlurarna låter det helt annorlunda i högtalare.

Målet är ju att det ska låta bra även om lyssnaren inte har hörlurar för 2000 eller högtalare för 5000. Finns det några magiska hörlurar som jag kan mixa efter och lita på att jag inte får beska överraskningar när jag spelar upp dem i hyfsade högtalare?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-02-15 12:35

Då får du gå upp lite i pris, till ett par Ultrasone Proline 2500.

3 papp? Dubbla priset, hmm. De fanns på JAM men nu finns det inga Ultrasone alls. Förresten är de öppna. Slutna var det ju!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 13:32

det kommer alltid låta annorlunda mellan hörlurar och högtalare. öppna lurar är väl det närmsta du kan komma högtalare, men man bör alltid ha ett par högtalare för referens.

Mjo, hoppades på att nån uppfunnit nåt magiskt, var 3 år sen jag tittade på hörlurar, men trodde det inte.

Önskelistan:
- Slutna hörlurar som
- kommer så nära högtalare som möjligt
- har jämn och tydlig representation över frekvensspektrumet
- dämpar tillräckligt för att inte läcka ljud in i mick när man sjunger
- helt enkelt är bra för att analysera en mix / hitta fel.

Jag är jobbig, jag vet. Men något förslag för 2K eller mindre?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-02-15 14:10

Då tar man Proline 750 i stället (visserligen lite mer än 2000, men de är ruggigt bra) - men för mixning är det öppna lurar som har störst chans att fungera som man vill...

Ultrasone Proline 2500 sålde emusic.se för ~1800:- förrut.. osäker på om de fortfarande säljer för det priset.. men borde vara lätt att kolla upp.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-02-15 14:24
Ursprungligen av Volantiz:

Ultrasone Proline 2500 sålde emusic.se för ~1800:- förrut.. osäker på om de fortfarande säljer för det priset.. men borde vara lätt att kolla upp.

1995:- var det - eller kanske om de sänkte ytterligare till slut för att bli av med den sista på lager...
Det var dock länge sedan, i samband med att Fitzpatrick (som hade agenturen då) ville tömma sitt innevarande lager snabbt när en annan distributör tog över. Fitzpatrick sålde troligen till förlust, men det var viktigare att rensa lagret...

jävla skit att jag inte köpte dem då isåfall.. vart nya monitorer istället.. "¤%$#..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 14:43

http://www.thomann.de/thoiw5_sennheiser_hd25_prodinfo.html

sennheiser hd-25 ska ju också vara bra. och tättslutande. dessutom verkar de säljas sjukt mkt billigare på thomann än i butik...

Inte öppna sa jag ju. Bwää snyft!

Huvudsaken är att de dämpar tillräckligt för att kunna ha dem på när jag sjunger i min mick utan att ljudet som läcker ut fångas upp av micken. Den är känslig. Behöver inte superisolerande dj-hörlurar, ska inte stå på scen och höra vad jag gör medan biffiga högtalare pumpar bakom ...

HD 25, ja kanske... hm...

Blev Sennheiser HD-250 II Linear.

Ja ta inte o köp några Sennhesier HD202 bara, sämre lurar får man leta efter...disco-lurar!
Har fått låna här på jobbet att ha till datorn, men mina mp3-hörlurar är bättre...likaså mina Philips HS900.

Fick dom (HD 250 Linear II) idag. Första intrycken är:

- Sitter som en smäck, lätta, omsluter öronen helt
- Mjukdelarna på lurarna är lätta att hålla 100% rena
- Isolerar inte som en DJ-hörlur. Knäpper man med fingrarna intill hör man lite grann. Ingen nackdel med det, jag kan definitivt ha dom på mig när jag sjunger in i mick.
- Jämfört med Sennheiser HD 570 hör man fler mid hi - super hifrekvenser
- Bra definierad djupbas! Trodde inte hörlurar i denna klassen kunde leverera tryck och ändå ha bra definition.
- Däremot tycker jag nog "vanlig bas" (som i basgången i en låt) kändes lite tamare. Antiloop - Start Rockin' har low end sweeteners i början, mm! Kicksen är bra. Men sen när introt är slut och låten börjar kommer basgången in och ... nja, inte lika njutbart helt enkelt.

Lyssnade på egna låtar som jag mastrat själv, och hörlurarna avslöjade definitivt en del fel som borde varit lätta att fixa, om jag hört dom i mina förra lurar. Framför allt är det bra stereoseparering - kanske lite för bra. Fördelen är att man kan urskilja olika ljudspår bra även i en komplex mix. Men lyssna av emellanåt på monitorer är en bra ide - för att de fint separerade ljuden inte ska gröta ihop sig när låten spelas ut i rummet.

Vill inte ge betyg än. Ska använda dem lite först.

1
Bevaka tråden