Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på synth att skapa egna ljud med

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter någon hårdvarusynth där jag kan göra i princip vilka ljud som helst. Har ingen direkt erfarenhet av ljudskapande men det betyder inte att jag är rädd för avancerade prylar. Har suttit en hel del med vst-synthar men då bara skruvat till preset-ljuden efter behag, men detta känns för mig lite fusk då det blir opersonligt att ta färdiga ljud.

Sen undrar jag lite hur man i stort går tillväga för att skapa ljudeffekter som till större delen finns som färdiga samplingar(?). Handlar det om att lyckas blanda olika ljud, lägga på effekter tills det blir en unik ljudeffekt?

Försöker tillfället producera progressiv house och jag gillar att använda väldigt mörka och "feta" ljud med små "snälla" varma ljud. -En synth som kunde erbjuda dessa möjligheter vore toppen!

Senast redigerat 2007-02-16 14:06
  • Medlem
  • 2007-02-15 13:38

En väldigt bred fråga. "i princip vilka ljud som helst" säger inte så mycket, såvida du inte vill ha några begränsningar alls. Vill man verkligen kunna ha vilka ljud som helst så är en sampler rätta vägen att gå, då kan du spela upp allt från kacklande höns till kyrkorglar via en tysk fulporrorgie med massor med bläckfiskar inblandade.

Jag tycker att det är en bra start att börja skruva på presets, sedan när du har lärt dig vad som gör vad på en viss synt (hård som mjuk) så får du börja göra egna ljud från början.

Ok tack för svar Halion 3, kan det vara en bra sampler till mitt ändamål? Hur fungerar den?

En sampler eller någon (semi-)modulär synt är vägen att gå om du vill ha en så flexibel ljudskapare som möjligt. Men jag vet inte om det är rätt väg att gå om du mest skruvat presets.

Sen tror jag inte att du ska stirra dig blind på hårdvara. Mjukvara är överlag mer flexibel, om vi inte pratar om sånt som Nord Modular G2, Virus TI, Andromeda eller modulärsyntar. Men då handlar minst lika mycket om att veta vad man gör, för jag har hört folk göra genomusla ljud med syntar för hundratusentals kronor(*) och fantastiska saker från folk med rätt enkla prylar som de behärskar utan och innan.

En Virus är nog inte fel om du är ute efter ljud till progressiv house, men det finns massa mjukvara som fungerar minst lika bra också. Själv gillar jag Reaktor, och eftersom det är en modulär miljö kan man i princip göra vad som helst i ljudväg med det. Å andra sidan kan det vara lite svårjobbat och är rätt processorhungrigt. NI:s Massive kan nog vara en bra avvägning mellan flexibilitet och ljudmöjligheter, och sen finns det ytterligare en hel radda med pluggar som säkert funkar de med.

Men ljudskruvande handlar som sagt mest om kunskaper och mindre om utrustningen i sig. Så jag är nog inne på jgb:s linje om att börja att skruva egna ljud, och sen kolla in vad som finns.

(*) Jag har å andra sidan aldrig riktigt förstått poängen med att ha ett gigantiskt modularsystem som man sedan använder för att emulera bastubor, och det finns förvånansvärt många sådana personer.

Halion är väl en mjukvara..? Om det är hårdvara du är ute efter är en sampler kalasbra. De kostar nästan inget idag och de är väldigt avancerade. Kolla in modellerna från Akai och Emu.

Om inte annat så kanske en bra workstation skulle kunna passa fint. En Yamaha EX5 eller den nyare Motif-serien kanske? Dessa jobbar med färdigsamplade ljud och med så kallad virtuellt analog syntes. Jag tror också att man har möjlighet att läsa in egna samplingar i dem.

Att man kan göra vliket ljud som helt på en synt är en sanning med modifikation. Om det ens är en sanning. Varje synt har sin unika karaktär och har sitt område där den är bra. Vissa har bredare bra-områden, andra smalare. Är man på jakt efter vassa och stickande ljud kanske en Roland JX8 är fel synt, men en Yamaha FS1r är helrätt. Allt hänger på vad du vill ha och vad du vill göra. Att säga att en viss typ av synt är bra till den och den typen av musik är ingen sanning för mig. Mitt bästa tips är att du börjar med att skaffa en synt som har ett så brett användningsområde som möjligt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-16 13:13

Hej!
En fråga är ju om du vill ha en verkligt snabbjobbad synth med rattar eller en "djupare".
En virtuell analog med någon form av wavetable synthes, a la Waldorf eller Evolver är ganska lättjobbad och har ändå djup nog att ge bårde hårda och mjukare ljud. Om du inte behöver "samplade" ljud som ljudkälla att tweaka så är dessa helt klart ett bra alternativ.

Vill du ha väldigt speciella ljud med både samples och andra mer spektakulära och annorlunda synthmeotoder och kan tänka dig att gå djupare så finns det synthar som Korg Wavestation, Yamaha SY77/99, Kurzweil K2000 etc som har skapat många av de ljud som agerar "samples" i modernare synthar. Nyare varianter är bla Korg Trition Roland VariOs, Hartman Neuron etc. De har samples, vektorsyntes, FM syntes alternativa arkitekturer etc och massa inbyggda modulerbara effekter som samverkar till att skapa de där helt unika ljuden som man sedan ofta har som PCM samples i andra synthar.

Alla dessa har hyfsat stora skärmar och är relativt snabbjobbade och överskådliga i relation till ljudmöjligheterna. Finns också gratis editorer där du kan dra i rattar och sliders precis som i en VST synth. Här är en sida med bla en länk till ett demo jag gjort för SY77/99:
http://www.the-void.se/SYNTHLEK/
Här pratar vi en hel del väldigt unika ljud.

På modulsidan finns det en hel del, tex. Roland JV1080 som har en mycket stor bredd ljudmässigt, den är dock inte lika organisk och spektakulär som de ovanstående i deras bästa stunder.
Sen har vi givetvis Samplers från EMU och Akai bla. De har kraftfulla filter och effekter men är i alla fall i mitt tycke inte lika smidiga att jobba med som synthar, om det inte är just samples man vill ha förstås!

Om du klarar dig med en monfonisk synth så skulle jag nog faktiskt rekommendera en liten smidig enkel bordsmodell synth vid namn Evolver till dig i nuläget! Den kan göra ganska speciella ljud och är hyfsat snabb och smidig att jobba med! Passar bra för din genre skulle jag tro!

Senast redigerat 2007-02-16 13:24

false messiah:

Tack för ingående svar! Jag har tittat lite på Virus TI desktop. Tycker den ser riktigt fet ut. Är Virusen allsidig så man slipper känna sig låst till "tjutande" techno och trance ljud? Jag vill kunna skapa mörka, tunga ljud, men även sköna pads och andra passande harmoniska ljud. Vilket alternativ hade du valt personligen av de du nämnt?

Real Parakeet:

Ska vara ärlig och säga att jag vet knappt vilken typ av synth jag är ute efter. Vill som sagt kunna skapa ljuden på egen hand så dessa blir så "personliga" som möjligt. Att jag är ute efter någon synth att kunna skapa vilka ljud med som helst kanske är att ta i då jag förstår att detta är nästintill omöjligt då synthar låter olika.

theVOID:

Verkligen mkt intressant du har att bidra med, tack!!
Ska kolla upp alternativen du nämnt!

-----------------------------

Att jag funderat på att skaffa mig hårdvara beror på att min motivation till kreativt skapande förfaller då mjukvarupluggar inte ger mig samma känsla som en riktig synth (förmodligen?) ger.
Jag antar att en riktig synth hade lärt mig hur dessa i allmänhet fungerar, och på så vis kunna uttnyttja mjukvarupluggar bättre.

Jag kanske är helt fel ute? Det faktum att många bra musikproducenter säljer av sin hårdvara p.g.a. mjukvarupluggarnas och programmens smidighet, gör mitt val lite svårare då jag inte vet med säkerhet om ett tänkt framtida köp av hårdvara (vad det nu kan tänkas bli) kommer uppfylla mina förväntningar (ja man måste ju vara säker innan man köper dyra prylar)

Ursprungligen av Rusty:

Tack för ingående svar! Jag har tittat lite på Virus TI desktop. Tycker den ser riktigt fet ut. Är Virusen allsidig så man slipper känna sig låst till "tjutande" techno och trance ljud? Jag vill kunna skapa mörka, tunga ljud, men även sköna pads och andra passande harmoniska ljud. Vilket alternativ hade du valt personligen av de du nämnt?

Jag har sett få som varit missnöjda med Virus (mesta klagomålen har varit över buggar i TI, men de är väl förhoppningsvis fixade nu), så det är nog ett solitt köp. Jag har aldrig ägt en själv, men det är ju en kompetent synt som kan väldigt mycket.

Reaktor är det jag använder själv, annars skulle det förmodligen vara G2 av de jag räknade upp. Båda är modulära, vilket jag personligen gillar, men det passar inte alla. Men det är svårt att hitta flexiblare syntar än dem vilket är både på gott och ont.

Citat:

Att jag funderat på att skaffa mig hårdvara beror på att min motivation till kreativt skapande förfaller då mjukvarupluggar inte ger mig samma känsla som en riktig synth (förmodligen?) ger.
Jag antar att en riktig synth hade lärt mig hur dessa i allmänhet fungerar, och på så vis kunna uttnyttja mjukvarupluggar bättre.

Jag kanske är helt fel ute? Det faktum att många bra musikproducenter säljer av sin hårdvara p.g.a. mjukvarupluggarnas och programmens smidighet, gör mitt val lite svårare då jag inte vet med säkerhet om ett tänkt framtida köp av hårdvara (vad det nu kan tänkas bli) kommer uppfylla mina förväntningar (ja man måste ju vara säker innan man köper dyra prylar)

Om hårdvara men inte mjukvara inspirerar dig så är det nog ett vettigt alternativ. Dagens prylar är såpass bra (både hårdvara och mjukvara) att det handlar mer om att lära sig utrustningen och få den att göra det man vill, än om specifik utrustning.

Sen handlar mycket om produktion och mix, och det går ju att göra i datorn även om du använder en hårdvarusynt.

Ursprungligen av theVOID:

Satsar på att ha så få instrument som möjligt. För egen del är jag mer kreativ inom ramarna om jag har färre prylar.

Jag är inne på samma sak. Det är lätt att börja tro att mer prylar är lösningen, men det känns som det ofta distraherar mer från att göra musik än det tillför.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-16 14:15

Seg efter lunch inlägg: )

Haha! Helrätt angående bastube folket False Messiah =)!!

Alla jobbar ju olika, jag skriver helst på akustisk gitarr eller på ngn enkel monosynth som Minimoog el. SH101 och sen när jag inte orkar vara musikaliskt kreativ sätter jag mig kanske och programmerar konstiga ljud Satsar på att ha så få instrument som möjligt. För egen del är jag mer kreativ inom ramarna om jag har färre prylar.
Sen kan jag ju bli inspirerad av ljud också då och då, men då får det vara väldigt speciella och annorlunda ljud för min del.

Är på ett sätt avis på de som har tålamodet att sitta och skruva i dagar på en hårdvaru modulsynth som en 2600 och faktiskt använda den och spela in musik. Inte bara samla på dem Sen är man väl bra på att göra olika saker, vissa är bäst på att skapa ljudlandskap andra som mig på refränger och slingor.

Men jag skulle gärna ha en 2600 eller annan modulär, de är så mysiga och har man tid så skulle jag gärna spela in dem och ha på skiva!
Men jag märkte att när man väl börjar samla så kan man inte sluta och det blir mindre musikskapande (i mitt fall alltså) och mer nostalgi och det känns synd tycker jag.

Så minst prylar vinner in my book

Om du inte har någon erfarenhet alls av programmering kan nog modulära system vara lite väl hardcore. T.o.m. Virus TI är hyfsat komplex.

Jag skulle rekommendera att börja med någon billig eller gratis mjukvarusynth, gärna av klassisk analogtyp, och bli kompis med arbetssättet. Du kan säkert "råka hitta" någon äldre version av Native Instruments Pro-52 på nätet. Den innehåller de flesta vanligt förekommande parametrarna, inga jobbiga undermenyer alltså. Gå sedan metodiskt igenom varje del av kontrollpanelen och känn och lyssna vad som händer när du vrider på rattarna.

Om du tvunget vill köra hårt från början så är Virus utmärkta maskiner men att hosta upp så mycket som en TI kostar för sin första synth tycker jag verkar vara overkill. En gammal Virus b kostar inte mycket idag och räcker långa vägar som träningsobjekt. Det är en ytterst mångsidig synth men relativt lätt att förstå sig på. Och så låter den busbra.

Den har oförtjänt fått rykte om sig att bara låta trance, vilket den visserligen är grymt bra på, men den fixar i princip alla typer av analogljud. Allt från tunna flöjter till domedagsmullermattor, snygga sjuttiotalsstråkar, torra discobasar och Jarrerymdspejs. Som sagt, kompetent och allsidig.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-02-17 01:58
Ursprungligen av sawtooth:

Du kan säkert "råka hitta" någon äldre version av Native Instruments Pro-52 på nätet.

fy skäms på sig...

Rusty: om du har pengar till en Virus TI så köp en. även om det kan vara lite
overkill. har bara använt en virus a. tyckte den var kanon.

använder microkorg väldigt mycket. men den är inte så värst flexibel.

Jag håller med sawtooth. Men det finns högvis med fantastiska gratissyntar i mjukvara, så man behöver inte börja leta efter "råka hitta"-versioner av kommersiella program. En äldre Virus är också ett bra tips, de är rejält mycket billigare men mycket är detsamma som i TI.

Men som sagt, det handlar mer om kunskaper än om utrustningen i sig. Men å andra sidan är vissa syntar mer lättlärda än andra.

"Men det finns högvis med fantastiska gratissyntar i mjukvara, så man behöver inte börja leta efter "råka hitta"-versioner av kommersiella program."

Helt korrekt, jag kom bara inte på någon vettig eftersom jag håller mig till några få kommersiella mjuksynthar och inte har någon riktig koll på gratisvarianterna. Men låt det vara sagt: man ska inte knycka saker. Vare sig mjuka eller hårda.

Tja, när det gäller hårdvarusynthar som kan producera i princip vilka ljud som helst, samt kan integrera samplingar som en naturlig del, så är det förvånande att ingen nämner V-synth.

Vill du skapa skruvade trumloopar, eller sköna varma pads, så är V-synth nästan oslagbar.
vi har precis köpt vår andra V-synth, och den är verkligen superenkel att jobba med tack vare det sköna och överskådliga touch-gränssnittet.

Det går att göra i princip hur konstiga ljud som helst, och när det gäller trumlooparna och time-shift funktionen så går det att skruva sönder samplade loopar utan att den tappar vare sig pitch eller tempo, i realtid.

1
Bevaka tråden