Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopieringsskydd

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte det kunde vara intressant att spåna lite kring kopieringsskydd. Sitter och matar CD/DVD-skivor i min nya dator och svär över alla challenge/response-program. Mata in svinlånga serienummer blir man ju less på rätt fort...

Dongle är inte heller nån höjdare, men så länge min studio är såpass stationär känns det ändå som ett bättre alternativ. Det medför ju dock att jag inte ens funderat på att börja jobba seriöst med laptop, super man bort Cubase-dongeln blir det dyrt. Fruktansvärt opraktisk pryl att ha stickande ur datorn också...

En lösning som nog skulle kännas hanterbar är engångsautenticering med dongeln, så man slipper ha den i sen. Ger ju inte sämre säkerhet än challenge/response åtminstone, men blir bra mycket smidigare vid ominstallation, bara tryck i dongeln, och vips så är det klart. Då slipper man även alla hjärndöda "bara två aktiveringar"-lösningar (Celemony har inte ens nåt sätt att själv av-aktivera!)

Sen är det ju så att man får lätt spader på att det är vi som gör rätt för oss som ska ha allt krånglet...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-16 20:39

Jag försöker att undvika det i möjligaste mån - skippar program med krångliga kopieringsskydd/dongles och försöker undvika köpa kopieringsskyddade skivor som ett statement. Försöker istället stödja programmakare som tror på deras användare.

T.ex. genereras fullversionen av Renoise utifrån dina registrerade uppgifter. Läcker någon ut programmet går det att se vem som är syndabocken och programmet i sig kräver ingen ifyllnad av registreringsuppgifter heller. Ganska bra lösning tycker jag.

DRM-skyddad musik kommer jag knappast heller bli någon konsument av.

Ja, jo, det är klart man unviker det i mesta möjliga mån. Men i en del lägen får andra saker prioriteras...

Nu lyckades jag precis knappa in fel host-id för Melodyne-plugin, då får jag inte igång förrän dom fixat det åt mej. Arrggg!

1
Bevaka tråden