Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beslutsångest! hjälp mig i djungeln

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är en ganska allmän fråga/frågor egentligen, det jag frågar mig och tänker över är följande;

1. Jag kan inte bestämma mig för ifall jag ska köra Mac eller PC, jag har en g4 MDD i nuläget som egentligen inte är så pjåkig (PowerPc, 2x1.25 ghz, 1.5 ddr ram) men jag vill uppgradera mig. Jag är alltså ute efter en stationär dator, så alternativen är en beggad g5a eller en ny maxad pc (byggasjälvpc). Jag har inga tidigare erfarenheter av att köpa begagnat, så ifall ni kan ge lite tips och råd när det gäller det så skulle det uppskattas. Valet mellan Mac och Pc är ju en fråga som ofta kommer upp, men om ni kan berätta om era erfarenheter och varför ni valt det ena eller andra. Fördelen med Pc enligt mig är ju att man kan få en bra stationär dator för mindre pengar än för en mac (om man snackar nyköp, inte beg) Det verkar ju också finnas betydligt mer mjukvara till Pc än till Mac, fast det börjar ju jämna ut sig verkar det som. Jag trivs bättre i OSX än i windows och en anna fördel med mac är ju logic.

2. I och med mitt val av dator står jag också och väger mellan sequencerprogram. Jag är sugen på protools, men jag har inte riktigt pengarna till en Digi002 rack och jag vill kunna spela in flerkanaligt så en vanlig mbox är inte tillräckligt. Annars står det mellan cubase 4 studio och logic express 7. Blir det inte protools så lutar det åt ett motu ljudkort, men då är frågan ifall priset för motukortet och mjukvara landar på samma kostnad som 002 rack.
Jag kommer att arbeta mycket med audio, inte så mycket med mjukvarusynthar och sånt. Vilket passar mig då bäst? (Ni får gärna även här berätta om egna erfarenheter, hur ni trivs med programet och hur ni gjorde erat val)

3. Nu är det alltså ljudkortsval det handlar om, som jag även pratar om tidigare. Mina krav på ljudkortet är att det ska vara låg latency, jag vill kunna ha tillräckligt med ingångar för att kunna spela in trummor (ca 8 kanaler) Jag har en extern preamp som jag är väldigt nöjd med så det behöver inte vara några mikrofroningångar på ljudkortet (det gör inget om det är några, men inget jag måste ha) Spdif ingång skulle vara fint också. Vill man ha protools så verkar det ju bara finnas ett alternativ (002rack) så där finns det ju inte så mycket att diskutera och dividera över. Det ska helst vara ett pållitligt märke med bra rykte och kvalite (såklart), det behöver inte vara något budget kort men det ska helst inte kosta 20 k heller.

4. När det gäller pluggar så funderar jag över en UAD1 projektpack (4.199:- på emusic.se) så ifall någon har några erfarenheter angående det får ni gärna dela med er av dem också.

Har ni läst ända hit ner så säger jag: Tack på förhand!

Det finns någon på vendolin som säljer UAD ultrapack för 6500, det tycker jag verkar vara en bra deal. Men det är klart, det är ju inte pci-e då utan vanlig pci.

vad är skillnaden?

1. Själv skulle jag valt mac, men det blir onekligen billigare om man bygger en egen PC. Mer mjukvara finns det onekligen, men när det gäller ljudproduktion tycker jag personligen det är jämnt lopp: de flesta program och pluggar finns för bägge, och båda sidor har program som inte finns till det andra operativet (Logic, Soundforge). Macar brukar funka bra att köpa begagnat.

2. Om du funderar på MOTU bör du titta på Digital Performer. Man får oftast med Audiodesk som är en bantad version av DP utan midistöd, som man kan uppgradera billigt från. Protools är det som brukar hävdas är bäst på audiohantering, medan både Cubase och Logic är bättre på midibiten.

3. MOTU, RME, osv, finns rätt mycket att välja på.

4. UAD gör bra pluggar. Men du vill definitivt ha mer än det som följer med i Projekt Pak, så lägg på ett par tusen på priset. (1176LN, LA2A, Plate 140 är tex mer eller mindre självklara köp, sen finns ju Neve- och Rolandpluggarna som också fått väldigt bra kritik.) Och pratar vi om 6-7000kr på pluggar så finns det en hel del alternativ att välja på.

Ursprungligen av false messiah:

1. Själv skulle jag valt mac, men det blir onekligen billigare om man bygger en egen PC. Mer mjukvara finns det onekligen, men när det gäller ljudproduktion tycker jag personligen det är jämnt lopp: de flesta program och pluggar finns för bägge, och båda sidor har program som inte finns till det andra operativet (Logic, Soundforge). Macar brukar funka bra att köpa begagnat.

2. Om du funderar på MOTU bör du titta på Digital Performer. Man får oftast med Audiodesk som är en bantad version av DP utan midistöd, som man kan uppgradera billigt från. Protools är det som brukar hävdas är bäst på audiohantering, medan både Cubase och Logic är bättre på midibiten.

3. MOTU, RME, osv, finns rätt mycket att välja på.

4. UAD gör bra pluggar. Men du vill definitivt ha mer än det som följer med i Projekt Pak, så lägg på ett par tusen på priset. (1176LN, LA2A, Plate 140 är tex mer eller mindre självklara köp, sen finns ju Neve- och Rolandpluggarna som också fått väldigt bra kritik.) Och pratar vi om 6-7000kr på pluggar så finns det en hel del alternativ att välja på.

Tack för ditt uförliga svar.

När det gäller självbygge av Pc för musikbruk, hur pass pålitligt system blir det att arbeta med? det beror väl förstås mycket på vad man stoppar i den, men jag menar har det några konsekvenser när man sätter ihop en dator själv? det kanske är saker som inte fungerar bra tillsammans osv. Har ingen större koll på självbygge för jag har ingen tidigare erfarenhet av det, jag har kört mac en period nu och senaste tiden har jag bara sneglat på begagnade macar och nya intel-Imacs.

När det gäller UAD, kan vilka pluggar som helst användas eller är det bara UAD's egna som fungerar med Pcikortet? jag har inge större koll på det där, men jag tycker det verkar otroligt skönt att pluggarna inte belastar datorn.

När det gäller mjukvara så har jag mest erfarenhet av Cubase, jag tycker det är ett bra system med schysst gränssnitt, att det är VST är också ett plus för det verkar vara enklast att få tag på plugins i VST format. Men folks, jag har läst (har jag för mig) att Cubase 4 inte funkar lika bra på intel-macarna, någon som kan rätta mig där?

Digitalperformer har jag hört ska vara ett kraftfulltprogram, men jag har absolut ingen erfarenhet av programet så jag tror inte det är ett alternativ.

Fan, jag har länge försökt komma på den ultimata lösningen både när det gäller Dator, ljudkort och mjukvara. Men jag kommer ingen vart i mitt tänkande.

Berätta gärna om vad ni själva har för lösning och hurvida ni trivs osv, skulle uppskattas!

Ursprungligen av Instrumentality:

När det gäller självbygge av Pc för musikbruk, hur pass pålitligt system blir det att arbeta med? det beror väl förstås mycket på vad man stoppar i den, men jag menar har det några konsekvenser när man sätter ihop en dator själv? det kanske är saker som inte fungerar bra tillsammans osv. Har ingen större koll på självbygge för jag har ingen tidigare erfarenhet av det, jag har kört mac en period nu och senaste tiden har jag bara sneglat på begagnade macar och nya intel-Imacs.

Förmodligen blir det lika stabilt som ett förkonfigurerat system om man vet vad man gör och har koll på vilka komponenter som fungerar ihop. Men det kräver förmodligen att man lägger ner en del tid på research på vilka saker som passar ihop. Jag har inte heller någon erfarenhet av självbygge, så jag vet inte hur jobbigt det kan tänkas vara (vilket förmodligen varierar med mjukvara man väljer att använda också).

Citat:

När det gäller UAD, kan vilka pluggar som helst användas eller är det bara UAD's egna som fungerar med Pcikortet? jag har inge större koll på det där, men jag tycker det verkar otroligt skönt att pluggarna inte belastar datorn.

Bara UAD:s egna pluggar. Med en snabb dator ger det inte så mycket avlastning i sig, eftersom UAD-1 börjar få ganska många år på nacken, men pluggarna låter definitivt bra.

Citat:

När det gäller mjukvara så har jag mest erfarenhet av Cubase, jag tycker det är ett bra system med schysst gränssnitt, att det är VST är också ett plus för det verkar vara enklast att få tag på plugins i VST format. Men folks, jag har läst (har jag för mig) att Cubase 4 inte funkar lika bra på intel-macarna, någon som kan rätta mig där?

Jag har inte läst nånting om Cubase på intelmac, men Steinberg har traditionellt varit bättre på PC än på Mac, men det är ju ett kompetent program oavsett.

Citat:

Fan, jag har länge försökt komma på den ultimata lösningen både när det gäller Dator, ljudkort och mjukvara. Men jag kommer ingen vart i mitt tänkande.

I någon mån tror jag det är för att alla alternativen du nämnt är extremt kompetenta och har saker som talar för dem alla. Vilket iofs är bra, eftersom vad du än väljer så blir det bra, men jobbigt att välja eftersom alla är vettiga alternativ.

Men är det främst ljudinspelning du ska hålla på med och kan stå ut med Digidesigns hårdvara skulle jag satsa på Protools. I annat fall, om du vill ha mer flexibilitet i fråga om hårdvara: Cubase.

Att välja DAW handlar mer om vad man trivs med än om funktioner, så välj det du känner dig mest hemma med.

Citat:

Berätta gärna om vad ni själva har för lösning och hurvida ni trivs osv, skulle uppskattas!

Ableton Live och Reaktor. Men det hjälper förmodligen inte dig.

Instrumentality: om du menar skillnaden mellan project pack och ultrapack så är det att alla pluggar ingår i det sistnämnda. Om du pratar om skillnaden mellan pci och pci-e så är det ju olika sorters kortplatser och jag antar att korten som stödjer pci-e är mer kraftfulla (dvs du kan ha fler pluggar per kort), men det är bara en gissning från min sida.

Enda skillnaden mellan UAD för PCI och PCI-e är anslutningen, annars är de likadana. Inga fler pluggar per kort alltså. Vissa G5-modeller har bara PCIe, så då funkar inte PCI-modellen.

Tack för ett utförligt svar återigen..

Och jag känner också som du skrev. Alla är bra alternativ, men det gör ju bara valet svårare! Det hade ju blivit ett lätt val ifall det var typ "jo men det är vekrligen mycket bättre än det andra.." men så är det ju inte.

Jag är fast i en bubbla

Saken är den att jag är i utlandet för tillfället, bor gratis och arbetar 24/7 i princip. Så jag kommer investera i en hel del saker när jag kommer hem igen, så jag försöker funta på vad jag ska köpa

1
Bevaka tråden