Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X10 automation och Mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 13:11

Är det någon där ute som har erfarenhet av hem-automation via X10? Skulle vilja styra belysning mm med en gammal PowerBook. Med startpaket från ex clasohlsson får man bara med PC-program. Finns det fungerande freeware/shareware Macprogram till datorinterfacet?

/Jonas

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-20 22:58

Jag har slängt ihop ett forum kring smarta hem - bidra gärna med frågor och svar: http://www.smarthomes.tk/.

Själv har jag startkitet från Clas Ohlson - men har läst på en del om ZigBee som verkar mycket intressant...

Programmet jag kör för X10 heter Indigo.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 09:04

Hoppla!
Nu är det dax igen. X10 projektet rann ut i sanden tidigare. Men nu jeklarr...
Indigo verkar vara ett kompetent program!

Fungerar CM11 interfacet direkt med serieporten i en Beige G3 med OS 10.3.7?
Eller måste man gå vägen via ett USB-kort -> Keyspan USB till serial -> CM11?

/Jonas

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-23 10:04

Tveksamt om det finns nåt som gör att du kan köra direkt på serieporten på en Beige G3. Prestandamässigt är det inga som helst problem - men nån måste alltså ha hackat så att du får ut rätt signaler på serieinterfacet.

Insignalen på CM11 är RS232 - ut från G3 kommer det RS422. Det går att konvertera med nån smart adapter. Problemet är nog inte elektriskt, snarare att seriokommandona kommer ut i på rätt port och i rätt format.

Skicka ett mail till Perceptiveauomation och fråga om de har nån idé...

Själv funderar jag på att lämna X10-världen. Det blir bekymmer (=dyrt) så fort du har flera faser i ditt hus och samtidigt så verkar det som om det inte finns nån importör som kan få tummen ur och importera snygga X10-prylar (länk).

Jag var förut skeptiskt till batteridrivna prylar men börjar mer och mer tro på att de verkligen uppfyller visionen om långa batteritider (år..). Just nu så är Z-Wave mest intressant och jag följer forum och hemsidor med stort intresse - men för he-ete, det finns ju inga prylar!!! Dock ser jag ett stort löfte i iCom's produkter (länk). Enligt mailkonversation så ska de släppa sina saker i mars - kolla på "Products"-sidan!!).

1
Bevaka tråden