Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Solina-imitation

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det följande är klippt ur en artikel i en gammal Sound on Sound:
http://www.soundonsound.com/sos/1994_articles/feb94/analoguesounds.html

Jag följde "receptet" i i den större samplern i Reason, och fick fram ett så himla bra ljud! (Det blev inte lika läckert med syntarna i Reason.)
Jag panorerade ut oscillatorerna lite också + använde samplade vågformer från olika syntar. 6 db filtret var perfekt för att får ner de värsta spret-övertonerna och ändå behålla "buzzigheten".
Det blev verkligen skitläckert, var bara tvungen att förmedla.

-----------------------------------------------------------------

ERSATZ SOLINA
Let's turn our attention to another analogue string classic, the Solina String Ensemble. This has long been hailed as one of the seminal string machines of the '70s and even beyond. Much of what we've learned from the previous example can be applied to recreating this sound; however, it is a little more complex in structure. Beginning with an analysis of the workings of the actual machine, we find that the No Entry sign across the chorus effect on your synth can be removed -- the Solina used chorus within its design. What concerns us first is what happens before the chorus.

A crude description of the Solina's signal path would be thus: the basic waveform (a sawtooth) is split and fed into three separate pitch modulator circuits (like a chorus but minus the dry signal). Each of these modulators applies vibrato at a different speed, and the three signals are then recombined with the dry signal. Already you should see a similarity with our first string sound. The main difference is that all the 'tones' are modulating but at unrelated rates. This in itself sounds fairly full, but to round the whole thing off, the signal is fed through our friend the chorus, which blurs the pitch sum and differences even further.

To recreate this, it's necessary to use at least three tones on the digital synth. You could use four, but the polyphony on your synth may suffer, particularly when used multitimbrally. If you don't have three different sawtooth samples at your disposal, don't worry -- due to the rather more intense modulation of this sound, and the fact that the Solina has a thinnish nature in the first place, using the same wave doesn't seem to matter. As far as detuning is concerned, leave one tone alone, and tune the other two plus three and minus three cents respectively, or whatever sounds best on your machine. Now to set the modulation parameters. This requires the modulation of two of the three tones, leaving the third one straight. Experimentation revealed this to 'tie' the sound together rather nicely. Turn to the LFO page and set the pitch modulation rate of each tone individually. If there is an LFO sync switch, turn it off, as we don't want the LFOs' cycles to reset each time a note is played. The modulation rates should average fairly fast: as a rough guide, the JV880 rates I used were 104-106, around 7-9 cycles per second.

To complete the waveform picture, route all three tones through the chorus. The best setting for this is pretty much a matter of common sense and personal taste.

Having achieved the waveform combination, the filter is next in line for examination. Since the Solina is characteristically very bright and airy, it would not be entirely inappropriate to bypass the filter altogether. If this is simply too bright, then globally rolling just a little off the top using the LPF should bring it into line. Roll off too much, though, and we're not talking Solina anymore!

To complete the simulation, the languid amplitude envelope that characterises the Solina so well can be applied, comprising a slow attack and a long release time. The real instrument actually has a monophonic envelope generator, which means that it restarts its cycle only when all the notes are released and a new note or chord is played -- an attribute I always refer to as the 'Solina Suck'. Any notes whose release time is still sounding are abruptly cut off as the envelope cycle begins anew. Some synths can be made to reproduce this effect, but otherwise we have to live without it. Some may prefer things that way!

Senast redigerat 2007-02-20 10:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 12:30

jag <3 såna här texter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 12:46

Nu blev jag sugen på att springa hem till micro modularen och labba lite..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-20 13:20

Nice, gjorde ett försök på min ESQ1 och jag vet inte riktigt hur mycket äkta solina det blev men fett lät det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-20 15:22

Ska labbas med i EPS 16+ hemma...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-02-20 19:16

Ska jag försöka testa på NördModularen Gick och önskade att jag hade en solina så sent som igår faktiskt. Bowies album Low är ju bara så snyggt...

Jag labbade lite jag med.

Ensemble.adg (Ableton 6-fil)
ljudexempel (mp3)

Racken är faktiskt rätt fiffiga. Det här består av 3 parallella Chorus + en Dynamic Tube bara för sakens skull, men det kan man ju koppla bort.

Ljudexemplet är en encykel-sågtand i Simpler, med lite (~1-2%) LFO till filter och pitch. Först spelas det torrt, sedan med racket ovan, sist med racket + Phaser. Allt toppat med en gnutta reverb och delay.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-02-20 23:43

Lustigt att du valde att arbeta med tre parallella chorus. Det gjorde jag med, fast i min Nörd Modular. Där blir choruset iofs för varje enskild röst, vilket kanske påverkade lite. Jag gjorde tre olika solina-ljud. Här är ett av dem som jag spelade lite på:
Solina

  • Medlem
  • 2007-02-20 23:44
Ursprungligen av false messiah:

Jag labbade lite jag med.

Ensemble.adg (Ableton 6-fil)
ljudexempel (mp3)

Racken är faktiskt rätt fiffiga. Det här består av 3 parallella Chorus + en Dynamic Tube bara för sakens skull, men det kan man ju koppla bort.

Ljudexemplet är en encykel-sågtand i Simpler, med lite (~1-2%) LFO till filter och pitch. Först spelas det torrt, sedan med racket ovan, sist med racket + Phaser. Allt toppat med en gnutta reverb och delay.

lite för spretigt, men samma woffeffekt som när man kopplar på solinans chorus:p
Dock inte speciellt likt solinan.

Fixa en Solina åt mig så kan jag säkert komma närmare.

Det här var mer ett försök att komma åt ensembleeffekten via beskrivningen ovan än en seriös kloning av Solinasoundet. Kan faktiskt inte komma på någon skiva i min samling med tydliga stråkmaskinmattor (men det gömmer sig säkert på någon Kraftwerkplatta) så det är lite svårt för mig att jämföra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-21 00:22

Jag får väl slanga upp lite exempel från mitt försök också
solina.mp3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-21 09:40

Mitt test med Reaktor3 här på jobbet:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/kroffesolina.mp3

Låter lite för rent tycker jag...svårt att få den där "gritten" i ljudet från en riktig...

EDIT: Kunde inte låta bli att addera fler oscillatorer (totalt 8 sågtänder), högpassfilter och phaser och vips:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/kroffeeminent.mp3

Senast redigerat 2007-02-21 11:25

Reason CombiString Ensemble

-En anledning att skaffa Reason? Phaser & eko vill man ju ha oxå...

http://www.youtube.com/watch?v=4WcnzLdfFo0

Eller så labbar man enligt receptet ovan. Känns som det hänger mer på inställningarna i chorusarna än vilket specifikt program man använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 11:54

Har inte tänkt på det men Bröderna Lejonhjärtas tema är väl en solina?
http://www.youtube.com/watch?v=eYDYE9HU1sc

Ursprungligen av Helix:

Har inte tänkt på det men Bröderna Lejonhjärtas tema är väl en solina?
http://www.youtube.com/watch?v=eYDYE9HU1sc

Lasse Dahlberg ville minnas att de använde en Korg när de spelade in den. Namnet på modellen hade han dock glömt. Korg ES50 kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 23:29

Satt och glodde på andra delen i Stefan Jarls Mods-trilogi, "Ett anständigt liv" och insåg att Ulf Dagebys huvudtema kör misstänkt solina+smallstone. Mycket sugestivt, vackert och helt annorlunda än det han gjorde med Nationalteatern.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-15 16:25
Ursprungligen av kroffe:

Satt och glodde på andra delen i Stefan Jarls Mods-trilogi, "Ett anständigt liv" och insåg att Ulf Dagebys huvudtema kör misstänkt solina+smallstone. Mycket sugestivt, vackert och helt annorlunda än det han gjorde med Nationalteatern.

Återkom till den här idag, så jäkla underbar!
http://www.youtube.com/watch?v=i7adKVeejaU

Kroffe!

Nationalteatern med Ulf Dageby använde under denna tid en Polymoog, och det är nog snarare den genom en phaser som hörs både i "Gnistrande snö" och "Gallret".

Small-stone soundet i första delen av "Gallret" är förmodligen Polymoogens Vox Humana genom en phaser. I andra delen (när "Gnistrande snö"-temat kommer in) är det Polymoogens stråkljud (utan phaser) som spelar temat samtidigt som ackorden spelas med stråkljudet (eller Vox Humana) genom phaser.

Polymoogen låter här mer likt en Logan String Melody, som har ett ngt fetare sound, än Solinans lite mer nasala sound.

/Anders

  • Medlem
  • 2008-05-10 07:22
Ursprungligen av Anders7902:

Kroffe!

Nationalteatern med Ulf Dageby använde under denna tid en Polymoog, och det är nog snarare den genom en phaser som hörs både i "Gnistrande snö" och "Gallret".

Small-stone soundet i första delen av "Gallret" är förmodligen Polymoogens Vox Humana genom en phaser. I andra delen (när "Gnistrande snö"-temat kommer in) är det Polymoogens stråkljud (utan phaser) som spelar temat samtidigt som ackorden spelas med stråkljudet (eller Vox Humana) genom phaser.

Polymoogen låter här mer likt en Logan String Melody, som har ett ngt fetare sound, än Solinans lite mer nasala sound.

/Anders

Hej Anders7902!

Jag fick höra Ulf Dagebys låt Gallret häromdagen och blev också väldigt intresserad av vad det var för stråkar som låg och gôttade sig i bakgrunden i början av låten för att senare gå loss rejält en bit in i låten. Tänkte frågat på 99an om vad som kan ha använts på den här låten, och även Gnistrande snö då, men du hade ju redan skrivit en så bra förklaring!
Tack för den utförliga dissektionen! Nu kan jag sova igen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-16 22:57

Borde misstänkt Polymoogen - Vox Humana är väl de underbara stråkarna i Gary Numans "Cars" också? Helt obetalbara...

Tack, Splork, för tipset med SOS-artikeln!

Så här blev ett första försök på Kurzweil PC3X.
==> Klicka för att lyssna!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-18 07:25

FlowerP har gjort en fantastisk Solina-emulation på NordModular G2 som har skriver om i denna tråd:
http://www.99.se/syntar-s-nt/222691-solina-p-g2.html

Hej!

Jag undrar om jag är den enda i Sverige som har Solina-choruset i förstärkarformat?
Det är en enorm trälåda som fullständigt skriker 70-tal och har tre högtalare!
Hittar absolut ingen information alls om den.
Det är en Solina OR-70 tillverkad 14 aug 1972 av Eminent. Någon som vet något?

mvh Anders

Ursprungligen av Anders7902:

Hej!

Jag undrar om jag är den enda i Sverige som har Solina-choruset i förstärkarformat?

mvh Anders

-Låter spännande, nyfiken på hur den ser ut. Jag skaffade en Korg SDD-3300 för att kunna "ensembla" valfri ljudkälla, inte riktigt samma sak men vad jag kunde få tag på...

MVH

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-08 15:17

Intressant! Visste inte att en sådan låda existerade, men har ju sett att J Haible har gjort en PCB-klon att stoppa i racklåda.
I min Eminent Solina P275 sitter choruset på ett eget kort, så det förvånar mig ändå inte så mycket att de sålt det "stand-alone" så att säga...

EDIT: såg att OR-70 listades här nu:
http://www.esbdebruijn.nl/soortNL1.htm

Bra om man behöver köpa kretsschema...

Ska ta ett kort på lådan så får ni se...

mvh Anders

1
Bevaka tråden