Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smarta synthställ som tar liten plats...?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 14:32

Hej,

Vet ni var man kan köpa sådana där smarta syntställ som man i musikaffärer? Dom är uppskruvade mot vägg eller tak och går att vinkla, nästan som sparringhyllor men snyggare. Jag har sett affärer som har sex sju syntar från golv till tak.
Jag har ett par stycken Quiklok ställ som ser ut som QL-699 men är grövre med plats för masterklav nertill m.m. Dom är smarta och stabila som kan ta 3-4 syntar fram men även 2 bak om man ställer dom mitt i rummet. Problemet är att det tar mycket golvyta även när man bara har 4 syntar framtill och det kan bli trångt att komma åt rattarna.

Tacksam om ni vet var man kan få tag i ställ som inte tar 120 cm golvyta. Hur har ni löst det med utrymmet?

Mvh
Demokid

http://www.99.se/1236919-post5.html

Understa hyllan kanske inte är så bra ur ett rent egronomiskt perspektiv men många synthar på liten yta är det (+ snyggt)

Jaspers har också 4 våningar, 120cm bred typ:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 15:20

Hej,

Ett sådan har jag haft men det tog för mycket plats på bredden samt djupet. Fördelen med H-ställen (QL-699) är att dom inte är så breda men dom tar mycket plats på djupet.

Hittade en bild på nått i stil vad jag är ute efter, tight ut efter väggen.
http://www.dlxmusic.se/butiken/DSC_0093.jpg

Fast det är klart... bilden i den första inlägget kanske skulle vara nått.

Mvh
Demokid

Bortsett ifrån borrningen av väggar så är ju DLX varianten cool. Fan jag måste nog bege mig dit och kika, har faktiskt aldrig varit där trots att jag bott i Sthlm i 9 år! :">

Men vadå, är man beredd att göra åverkan på väggar och ev. tak border det väl finnas hur många, typ, hyll/konsoll-lösningar som helst eller?

• Medlem
  • 2007-02-20 17:40

Kidnappar tråden lite.
Har just nu ett X-ställ från Proel men skulle behöva något för 2 st synthmoduler.
Kruxet är att jag inte vill ha ett rack
Finns det några bra lösningar för detta ?
Ex. två hyllplan där man kan vinkla ovandelen för två moduler så att dom inte rammlar ner.

Ha ha, vilken timing, jag har varit i hela stan och på halva nätet idag på jakt efter just detsamma..! DLX/4Sound-modellen hängs liksom fast i en skena, six-strings eller nåt är märket. Jag var där och spanade för nån timma sen... Om man inte är sugen på att klä en hel vägg i sånt stativmaterial så har quiklok en variant med väggfäste och hyllor i olika storlekar, t ex;
http://www.quiklok.com/catalog/?p=productsMore&iProduct=88&sName=QL-636

Fitzpatrick tar in dem men säljer bara väggfästet i 4-pack. Om nån vill vara med och splitta på ett 4-pack så är jag sugen, pm:a mig eller nåt. Jag mailade Fitzpatrick om tillgänglighet och priser för nån timma sen, hoppas på svar imorgon.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 20:22

Det är ett par sådana här ställ jag har plus extra skenor.

http://www.quiklok.com/catalog/?p=productsMore&iProduct=82&sName=QL-699

Mvh
Demokid

• Medlem
  • 2007-02-20 21:18

Kan någon säga hur stort djupet är på Jaspersstativet? Gärna även om någon vet djupet på 6-klavarsvarianten? Överstiger det 1 meter tro?

//Tomas

Det hyllsystem du beskriver (används bland annat av Halmén Musik i Helsingborg och förmodligen av flera andra 4Sound-butiker) heter "Slatwall".

Mer info finns här:
http://www.manne-king.com/slatwall.cfm

Ska beställa ett ställ som liknar Demokids, fast något mindre djup eftersom varje centimeter är dyrbar för mig:

http://www.quiklok.com/catalog/?p=productsMore&iProduct=436&sName=QL-690-R2

En arm till så är det perfekt!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-22 10:13

The Perl:
Jag är jätte nöjd med mina ställ men visst dom tar lite plats på djupet. Jag har faktiskt ett QL-690-R2 och det tar betydligt mindre plats. Jag har tre tunga syntar på det och det är inga problem. Helt klart ett bra köpa.

Mvh
Demokid

Jaspers studiosystem kanske? Vi ska köpa sådana till vår nya studio.

• Medlem
  • 2007-02-22 21:48
Ursprungligen av sawtooth:

Jaspers studiosystem kanske? Vi ska köpa sådana till vår nya studio.

Vad är djupet på det stället? Finns det någon variant med fler än 4 klavar? Alltså, precis ett sådant som du visar där, fast med fler än 4 klavar. Tycker bättre om den varianten än det traditionella A-stället som de har i musikaffärer.

//Tomas

Följ länken i tråden. Gå till Studio Systems. Det står att de går att få med fler tiers på beställning. Tyvärr framgår inte djupet, men det finns en kontaktadress där man troligen kan fråga. Jag är dock tveksam till att lagra alltför många keyboards för tätt, det slutar lätt med att man inte kommer åt och prylarna inte blir praktiskt användbara.

De har också "music shop systems", typ den här som ser ut som en variant av studiosystemet jag visade först:

Tjo! Hoppar in på den här tråden.. Jag har ett gammalt stativ typ Jaspers men jag tror inte att det är dom som är tillverkaren.. utan Stagg för det är väldigt likt det här jag hittade.

Jag behöver fler armar att ställa grejer på, och en skillnad är att man inte sätter armarna runt stagen utan skruvar fast dom i förborrade hål.. frågan är bara om Jaspers armar passar, någon som råkar veta om dom kör med samma tjocklek på rören? isf funkar ju dessa:JASPERS HALTER 40B - Svensk International Cyberstore

Ni som har MS-system. Vad har ni för ställ till dem?

Heh, anledningen att jag behöver fler armar är bl.a. för att det står en ms10+20 längst upp och vinglar på varsin arm. Dom får plats fint på bredden på det där även om det kanske är lite väl att kalla dom MS-system.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 16:07

Jag köpte det lite bredare stället 170-4-145 med två par extra holders. Man får plats med en Model D + MS20, Voyager+ProOne på samma hylla. Så små syntar som Yamaha CS10/5, SH1,SH09, SH101 m.m. bör kunna funka fint.
Att ha två små syntar brevid varandra är "vast of space" tycker jag. Bättre att ha en liten och en lite större synt på samma hylla. För två halvstora får man inte plats med.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-04 19:12

\\ kan man inte lägga skiver med läpp\underbett fram på dom där → jah så grejjerna inte hasar ner i golvet .. då räcker det ju med 2 max 3 armar per våning (om man har små saker) ? A-stativen just e ju så fula ändå så man vill ju gärna inte ha dom hemma ;]

vet inte vad det heter men ikea har ett skoställ som består av två stänger som går från golv till tak med hyllor imellan. hyllorna går att vinkla men bara i ett par lägen om jag inte minns fel. misstänker att ikea inte är så populärt bland studiobyggare men det tar iaf inte stor plats (förutom på höjden då)
en kompis har ett till sina syntar och det funkar suveränt tycker jag.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-04 20:15

hans olaf: länka gärna bild på stället...

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-04 20:23

Ikea Redd

OT

dessa e för bord men har skön vilkel

..glömde säga att Hermann Jaspers svarade samma dag att diametern på deras grejer är 37,9 mm för den som undrar. mina tycks vara exakt samma så det blir att beställa några armar.

~~~ jo, jag har så längst ner, en stor svart plåtskiva för småburkar, leksaker och trummaskiner så där räcker två armar. men sen syntarna på våningarna ovanför - har haft hyllplan men det blir så klossigt.. trevligare att ha det så luftigt som möjligt och kunna vinkla varje maskin efter behag.

1
Bevaka tråden