Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator stendöd, tips?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-20 19:46

Tjo!
I söndags skulle jag sätta på min dator, men det hände inget alls när jag tryckte på knappen. Blinkade till i en diod i en hundradels sekund ungefär, och det är allt liv jag kunnat få ur den sen dess. När jag stängde av den på lördagen fungerade den felfritt.
Var helt säker på att det var nätaggregatet som lagt av eftersom det har varit påväg att göra det tidigare, så jag köpte mig ett nytt, men icke. Den enda reaktion jag får är att fläkten i agget rör sig tre millimeter när jag försöker sätta på den, sen händer det inget mer, det hinner inte ens komma något ljud ur den, varken från aggregat, fläktar, hårddiskar eller så.
Har provat att koppla ur ALLT, hårddiskar, minnen, tryckknappar, alla kablar som finns, ljudkort, ström till olika ställen, USB-portar.. tja, allt helt enkelt. Allt man kan koppla ur har jag kopplat ur utan att få någon reaktion.
Har provat att byta nätsladd också för den delen.. och det är inte själva av/på-knapparna som krånglat, jag har provat att koppla in andra.
Har tittat på alla kondensatorer och komponenter ingående, och fysiskt sett kan jag inte se några fel... men här hittade jag en sak som jag inte riktigt vet vad jag ska tro om. Det finns ett tomt utrymme på moderkortet där det står att transistor nummer 47 ska sitta... men det sitter ingen transistor där, och kan man se att det tidigare suttit något där, men att en fastlödd transistor skulle rymma bara sådär vet jag inte vad jag ska tro om. Dammsög förvisso ur burken innan jag började gräva i den, men i dammsugarpåsen kunde jag inte hitta någon transistor.. bara en helvetes massa damm, grus och en liten parfymflaska som jag inte direkt saknat men funderat på vart den tagit vägen.
På kortet i övrigt finns inga andra lediga platser för komponenter. Det är förtryckt på kortet vilka komponenter som ska sitta vart och så. Den förmodade saknade transistorn sitter för övrigt nästan precis där som man stoppar i den största kabelhärvan från nätaggregatet.

Någon som har något tips vad jag kan hitta på?

Senast redigerat 2007-02-20 20:02
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-20 19:51

Hittade bild på moderkortet, det ska inte sitta någon komponent där ser det ut som. Skumt bara, det ligger en klick lödtenn där.

För övrigt är det detta moderkortet http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P4i65G&s=n

.. och det jag höll på med när jag stängde av den, senaste den fungerade, var att mixa ett riktigt stort och cpu-hungrigt projekt med datorn uppklockad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-20 20:07

Funkar inte ens det nya nätagget? Om du har tillgång til en multimeter så kan det vara värt att koppla bort nätagget och mäta så att alla spänningarna är ok från det bara så du kan utesluta det.

Min betedde sig liknande när jag "råkade" flasha bioset (fick skicka iväg chippet för omprogrammering), men då gick det iaf ström till hårdiskar och fläktar och sånt.
Kollat säkringen i nätagget?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-20 20:19
Ursprungligen av makari:

Funkar inte ens det nya nätagget? Om du har tillgång til en multimeter så kan det vara värt att koppla bort nätagget och mäta så att alla spänningarna är ok från det bara så du kan utesluta det.

Min betedde sig liknande när jag "råkade" flasha bioset (fick skicka iväg chippet för omprogrammering), men då gick det iaf ström till hårdiskar och fläktar och sånt.
Kollat säkringen i nätagget?

Men är spänningarna på där konstant så länge själva aggregatet är ikopplat?
Detta vet jag egentligen ingenting om, men jag har fått för mig att aggregatet väntar på en puls från moderkortet som aktiveras av av/på-knapparna innan det gasar på för fullt.
Multimeter har jag, men jag vet inte riktigt mellan vilka punkter jag ska mäta. Kablarna är ju så färgglada i de där kabelpiskorna, svarta, röda, gula, orangea, bruna.. Är det bara att stoppa i pinnarna från multimetern och mäta loss?
Säkringarna är hela både på det nya och gamla aggregatet, och funkar varken med det gamla eller det nya.
Jag har någon teori om att aggregaten väntar på en puls från moderkortet som aldrig kommer fram, nästan som att man trycker igång burken men så avbryts det hela för att det är kortis eller så, men jag vet inte.

Jo.. verkar som att det antingen är moderkort eller processor som begivit sig till de sälla jaktmarkerna :/

  • Medlem
  • 2007-02-20 20:09

Tyvärr så har jag inga tips, jag skulle tyvärr gissa på antingen att moderkortet gått sönder eller att processorn är kokt.

Den saknade transistorn är inget att bry sig om, det är rätt ofta sådana hål på kretskort till diverse saker.

(nu väntar jag bara på att någon rättar mig )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-20 20:25

Hmm, ja det tål ju att tänkas på.:: Jag vet inte själv hur det funkar faktisk, men fläkten går ju inte igång förrrän man trycker på knappen så nån koppling mellan moderkortet och PSUn måste det ju finnas.

Brukar det inte stå på PSUn vilka spänningar som kommer i vilka trådar? Är väl +12v, +5v, -5v och jord om jag inte är helt ute och cyklar.

Min dator betedde sig nästan exakt likadant. Och då fick jag byta ut moderkortet. Någon krets på kortet hade brunnit (man kände en svag tillfällig doft av bränd IC krets när den pajjade).

Om processor och minnen odyl pajjar så skall moderkortet varna med olika typer av pip. brukar stå i manualen hur många pip som är vad. Så om inte högtalaren (den lilla i chassit) är inkopplat till moderkortet så börja där.
Å andra sidan om moderkortet är helt så borde fläktarna starta för att kyla allt iallafall. Hoppas det löser sig utan att det blir för dyrt bara. Jag fick ut ett nytt moderkort på garanti ifrån webbhallen iallafall så det borde du ju kolla upp.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-20 21:23

Makari: Jag mätte i förrgår och den största spänning jag kunde hitta då (letade dock inte värst noga) var 20 mV.. vilket inte direkt är i närheten av 12 eller 5 volt, och jag antog då att det var aggregatet som var dött, men efter att jag kopplat in det nya och det betedde sig på samma sätt så antar jag att det måste få någon form av signal från moderkortet för att lämna fullt ös. Däremot fick jag mig en jävla kyss när jag råkade komma ut två jumperpinnar samtidigt, hmm.
Fast nätaggregatet kan man nog utesluta i vilket fall, eftersom det vart likadant både med det nya och gamla.

Blackroom: Den där summern har varit inkopplad hela tiden men har inte gett något ljud från sig tyvärr. Jag har inte heller känt att det luktat något särskilt.
Någon garanti har jag tyvärr inte kvar så något nytt sådant kan jag inte få.. och det tillverkas nog inte ens längre antar jag.
Det lutar mot att det blir dyrt i vilket fall. Trist.. det är ingen idé att laga den befintliga eftersom det kostar för mycket och den är såpass skruttig i vilket fall, och bygga ny hade jag tänkt göra i början av maj.. så det lutar mot att det inte blir något musikskapande för mig förrän i maj, argh! Jag kommer bli galen. Får.. uhm.. skaffa mig en kompis eller något, men det känns ansträngande!

Lovar inget men håller koll efter ett beggat åt dig ett tag ifall du vill. Skriver i denna tråd ifall någon polare vill bli av med ett moderkort som stämmer överens med minnen och processor.

Gick ju lite fortare än vad jag hade tänkt mig. www.dustinhome.se har ditt kort på lager för 495:-

Inte så farligt trots allt. sålänge inte nåt mer har dött då

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-20 21:37

Åh, schysst! Kan dock varna för att jag inte har många kronor över förrän maj, men jag kan se vad jag kan skrapa ihop om det skulle vara så.
Processorn är en P4, socket 478 och minnena är DDR400.

EDIT: Ah, Dustin.. hmm.. får se hur jag gör, det är 495:- mer än jag har just nu, hmm..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 21:43

Jag råkade ut för exakt samma sak för ett par veckor sen. Jag trodde också att det var nätaggregatet. När jag mätte på det så fick jag bara +5V på nåt ställe. Men när jag köpte ett nytt så gjorde det ingen skillnad Det verkar alltså vara så att nätaggregatet endast matar moderkortet med +5V tills man drar igång datorn.

Det slutade med att jag bytte ut nästan allt, moderkort, processor, minne och grafikkort. Men min dator var ändå ca 4år så det var väl på tiden iaf...

som sagt kollar lite bland mina vänner, men lovar inget...

  • Medlem
  • 2007-02-20 22:00

Dammsög du i datorn innan den gick sönder? I så fall kan det vara därför som den inte fungerar, när man dammsuger bildas statisk elektricitet =

Om du ska mäta på nätaggregatet måste du självklart starta det, du kan starta det utan datorn genom att jorda "Power-on"-pinnen i ATX-kontakten på nätaggregatet. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken det är som ska jordas, men det lär du hitta snabbt efter lite googlande..

Som cyrre skriver, testa att jorda Power on-pinnen, den ska enligt standard ha en grön sladd till sig.

Då lär du märka om alla diskar spinner upp och så där också. Kolla också om det buktar på toppen av nån av kondensatorerna som sitter vid spänningsregulatorerna vid CPUsockeln, har du tur går de att byta ut och har du otur så har de gjort så nånting har stekt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-02-23 16:17

Tack för tipsen alla, nu vet jag vart felet ligger.
Till att börja med var aggregatet jag köpte stendött.
Mitt gamla aggregat var dock inte dött alls. Det levde och frodades och kände sig visst så entusiastiskt över sin existens att det tyckte att det skulle trycka ut över 19 volt där det skulle varit 12, och 9 volt där det bara skulle vara tre eller fem. Har säkert stekt varenda del i hela datorn för mig, är nog bara till att hoppas på att åtminstone någon del överlevt, och speciellt ljudkortet.

1
Bevaka tråden