Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

liten extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

halloj...

Jag vill avlasta min laptop-hårddisk och lägga alla mina låtar på en extern hårddisk och jobba från den. Det är väl inga större konstigheter, men nu är det så att jag vill ha en liten hårddisk som jag kan ta med mig i datorväskan, typ. Jag har en Porsche Lacie 250GB, men den är alltså för stor.

Jag vill alltså ha en så liten som möjligt (storleken i MB är relativt oviktig, då jag bara kommer att ha pågående projekt på den), men som ändå är snabb nog för mycket audio (7200??). USB eller FW är skit samma...

Tacksam för tips!

/battiman

Den här är rätt liten & fräck:
http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=262
Dock bara en 5400RPMare...

http://mycom.se/produkt/western_digital_passport_ii_80gb_2_5_46196.html

Funderade på att köpa en sån här för att ha mellan hemmet och skolan utan att behöva krångla med nåt klumpigt ... men jag såg att aresseitch hann före

Gamla PCn kraschade så jag fick lägga pengarna på den istället.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-22 23:47

PocketSmart ALU - finns på macoteket. Jag har en 7200 rpm / 100 GB FW&USB - den har jag stoooor nytta av.

en tanke

Disk [+] Ask kan köpas separat egentligen till en relativt billig peng va jag kan se nu

valfri ask & HD i mått, stl. & rpm

Tack för tipsen. Jag har funtat på det där med bygga ihop en själv, men jag vet inte om jag är händig nog för det. En annan sak jag undrat över är strömförsörjningen. Den ska ju helst inte behöva kopplas in med strömsladd. Eller det kan man glömma?

Det är nog endast 7200rpm som gäller, är jag rädd. Funderar på en sån här:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023871&vat=toggle&product_id=856192

Det ger kanske en idé om vad tänkt mig i storlek,,,, Den är ju dock inte billig. Är det någon som har en som kan säga mig om den är bra. Samt om den måste ha egen strömförsörjning...

Ursprungligen av battiman:

Tack för tipsen. Jag har funtat på det där med bygga ihop en själv, men jag vet inte om jag är händig nog för det. En annan sak jag undrat över är strömförsörjningen. Den ska ju helst inte behöva kopplas in med strömsladd. Eller det kan man glömma?

Det är nog endast 7200rpm som gäller, är jag rädd. Funderar på en sån här:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023871&vat=toggle&product_id=856192

Det ger kanske en idé om vad tänkt mig i storlek,,,, Den är ju dock inte billig. Är det någon som har en som kan säga mig om den är bra. Samt om den måste ha egen strömförsörjning...

händig ? :] om du inte tycker det e svårt att lägga osten i en burk så e det nog inga problem + fast det kan komma med 4 skruvar till osten och kanske nån till locket med en manual,eller så klickas det bara fast typ Ikea+tupperWare ;]

··~grejjen med detta e att du får en valfri variabel av: speed, ~GB, anslutningar på disk S-ATA mm, USB\FW etc..

----------------------------------

\\ vad kräver realtids audio i hastghet MB/s
.. fw överföring ligger på approx 50MB/s FW400 eller 100MB/s FW800

----------------------------------

angående val så känns det 1000kr i överpris, bubbelplasta in grejjen om du e osäker på stål/eller alu kabinett - får en troligt vis ett mkt bra case i klass + anslutningar\kontroller i $20-30 ribban på priset → googlade på reviews etc på HD interface i dessa + HD i 2.5" men där går det inte att säga nåt då det e upp till var och än gällande prestanda, ändamål allt finns där ute i molnet,

Senast redigerat 2007-02-25 01:57

2.5"-diskar kräver ingen extern strömförsörjning.

  • Medlem
  • 2007-02-24 00:31

om du köper den tror jag inte du kommer att bli besviken.

Nasty! Eh? Vilken "den"?

Aresseitch! Vad menar du när du skriver "2,5"-diskar"?

hejhej

2.5" diskar är för laptops och är något mindre än "vanliga" diskar. Dom brukar dock vara lite dyrare per mb.

Ok! Jag tror jag hajar, men det är ju en djungel av saker att ta ställning till.

T e x, vilken typ av hårddisk ska det vara om man nu kör på en 2,5"? IDE eller S-ATA? USB2 eller FW eller både och - en kontroversiell fråga, kanske?

Är det bara 2,5" hårddiskar som funkar med laptops? Den ska ju in i en låda, så vad spelar det för roll egentligen? Vilka märken är ok?

Det sista jag undrar över är strömförsörjning... Är den avhängig av lådan eller typen av hårddisk? Jag måste ha en variant som går på USB och/eller FW-strömmen...

2.5" är storleken på disken och det är den som vanligtvis sitter i bärbara, stationära har 3.5". Små externa har storleken 2.5" och dessa kräver ingen extra strömförsörjning utan tar ström från USB eller FW. Alla diskar vi har tagit upp här är av storleken 2.5", det står även i specen på respektive länk.

Skillnaden mellan FW och USB är i första hand att FW drar mindre processorkraft vid användning men även att den är aningens snabbare i praktiken.

kollade en wav , vet inte ens om jag gjorde rätt haha! ;D skiter i att summera - var en jäävla fart på den

om man hör om det klickar och skiter sig - borde det vara uttestat vad som INTE funkar, och ni här kan komma med rek. på det

1
Bevaka tråden