Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivrutin skrivare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För en tid sedan så läste jag om en drivrutin som skulle klara många typer av skrivare men minns inte namnet, därförr frågar jag ifall någon minns namnet. Den byggde på helt öppen källkod för OSX och räknas nog som förra årets räddare i nöden för många. Mitt problem ligger i att drivisen för HP PSC 750 inte ännu stöder delad printerskrivning. Skulle iof kunna köpa en USB-hub så är saken ur världen men vill först kolla om detta är en lösning.

Olle

Testade dock utan att Powerbooken kunde nå printern, ska återinstalera HP´s Al-in-one drivis för HP PSC 750 för att se ifall detta hjälper... får väl bli en hub som sämsta lösning ifall det inte funkar. Printern är alltså ansluten till min towermac och båda kör svenska 10.2.3. Båda datorerna är anslutna till en och samma ethernethub.

Båda macarna har både printerdelning samt fildelning påslaget så inget i brandväggen borde stoppa mig. Självfallet så var båda datorerna påslagna.

Jättesnällt av dig men exakt så har jag nu gjort för 3:e gången och det går ändå inte. Det normala vore annars att Utskriftskontroll borde se skrivare men så icke - inte ens via TCP/IP med rätt IP-nummer och skrivardelning påslaget på båda datorerna. Enda som funkade var att ha USB-kabeln direkt till den dator som skulle skriva ut texterna, båda är alltså kapabla att printa fast då bara 1 åt gången. Ska testa en idiotgrej som går ut på att ha ett alias av det utskriftskontroll som har printern och prova drag and dropp... rent hypotetisk så kanske detta skulle funka om Apple Event är påslaget.

Olle

Har nu hittat svaret på varför bl.a HP PSC 750 inte kan dela skrivare, fanns självfallet hos HP:

http://h20015.www2.hp.com/en/document.jhtml?lc=en&docName=bpu04830

ISSUE: Can the HP PSC 700 series, HP PSC 900 series, HP PSC 2100 series, HP PSC 2200 series, or an HP Officejet V series all-in-one product be used over a network?

SOLUTION: These HP all-in-one product(s) are not network ready. Full functionality can only be achieved when directly connected to a computer. Since full functionality is not possible, HP does not recommend connecting these product(s) over a network. Other HP all-in-one products are fully network ready. The models that are network ready are:

* HP Officejet D series
* HP Officejet G series
* HP Officejet K80
* HP LaserJet 3200 series all-in-one models
* HP LaserJet 3300 series all-in-one models

In the event that a network connection must be made using the HP PSC 700 series, HP PSC 900 series, HP PSC 21000 series HP PSC 2200 series, or the HP Officejet V series, partial functionality may be possible when connected using an HP Jetdirect 175X print server or by using Windows Print Sharing.

NOTE: The HP all-in-one Multifunction devices are not supported with the HP Jetdirect 175X printer server on a Macintosh.

Tack till all hjälp som jag fått - lite förvånda över den länk jag fick - han kan bara inte ha lyckats med detta, hans skärmdump måste vara från den av datorerna som faktiskt kan skriva ut.

TUT-tut-TUT-tut-TUT (så lät polissirener när jag var ung)

Jahaja, det var från långlänkspolisen. Hur var det här då?

1
Bevaka tråden