Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkameror

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu ska jag blåsa liv i den eviga frågan när det gäller digitalkameror: vilken ska man ta?

Jag var inne på Olympus 5050 tills jag testade den och insåg hur stor den var och hur svårt det var att hitta alla inställningar.

Nu funderar jag mest på Minolta F100, F200 eller F300. Nån som har en och kan berätta lite? Hur fungerar fokuseringen? Tar den bra bilder i halvdåligt ljus?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-04-07 20:55

Jag beställde en Canon Poweshot G3 med extra 128mb minne från Scandinavianphoto idag.Verkar lovande.

Pris:8540:- ink frakt.

• Oregistrerad
  • 2003-04-07 20:57

Som permanent Sony-addict rekommenderar jag dig att vänta till början av juni. Då släpps Sony DSC-V1. Kameran många talar om, men som ingen sett.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-07 21:21

Canon PowerShot G3.

eller canon powershot s45. har själv en s40, jag dyrkar den. typiskt mig så kom s45 en månad senare.. men men..

den är alltid med, och sviker mig aldrig. batteriet är king. saknar en nätdel, endast extern laddare följer med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-07 23:32

Jag har en Canon S45 och helt nöjd med den. Batteriet är toppen. Canon har redan släppt S50 så det är möjligt att man kan få S45 billigare nu. Men G3 är förstås ännu skarpare.

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-04-07 23:42

Själv har jag funderat på att satsa på en Pentax Optio S , liten och verkar vara i hyfsad prisklass någon som vill rekommendera / avråda ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-08 00:37

Den är säkert bra, men Canon Digital Ixus V3, Minolta Dimage F200 eller Konica Digital Revio KD-400Z kan vara bättre köp.

köpte en casio qv 4000 som faktiskt är riktigt bra - men den är stor, och inställningsmöjligheterna för många (för sambon...) så till nästa långresa lutar det åt att vi köper en canon ixus 400 med tillhörande uv-hus. den har faktiskt en hel del pulver. dessutom har den en storlek som passar sydostasiatiska luffare...

ixus 400

• Medlem
  • 2003-04-08 01:06

Om du vill ha det bästa i pro consumer skiktet:)

Vad du/ni än gör, undvik Nikon Coolpix 885! gjorde misstaget och trodde jag skulle få kvalitet för pengarna. Brus och oacceptabelt mycket rödstick var vad jag fick istället. Hade idag, med facit i hand, tittat mindre på varumärke och mer på faktiska resultat. Ok, vill bara önska lycka till och hoppas du slipper bli lika besviken som jag blivit.

Nån som är intresserad av en bättre begagnad Nikon Coolpix 885?;)

Starkt att varna efter eget dåligt köp! Det är inte alla som vill medge att de köpt tveksamt, men det är ju just svagheterna som är så bra att få en aning om.

Olympus 5050 är som sagt en utmärkt kamera på många sätt, lite brusig om man har den på hög skärpa men det ställer man bara ner lite. Men, jag insåg att jag vill lite närmare fickformat.

Min gamla Kodak DC280 är inte skräp, men den fokuserar dåligt när ljuset är svagt, och slukar batterier lite för snabbt om man använder displayen.

Minolta F200 ser frestande ut. Billig också, men då är frågan varför. Vad är den dålig på?

Samsung är inget märke med bra rykte, men deras nya Digimax V4 ser ovanligt intressant ut. Liknar F200 nästan otäckt mycket, men har bättre närgräns.

Sonyn, tja, svårt att överväga en kamera som man inte vet ett smack om.

Jag letar envist efter R6-drivna kameror, kanske lite för att jag är så ledsen över mina gamla Powerbooks med döda batterier och är rädd att hamna i samma fälla med en kamera. Det kanske är dumt. Jag har väl haft Powerbooks lite för länge.

Hur är S45 på att fokusera? Har den problem vid dåligt ljus? Är den bättre än Konica?

canons s40 och 45 & 50 har autofokuslampa, så den fixar fokuset finfint. vet inte, men jag antar att Powershot G-serien åxå har det.

Den har tre fokusområden, och man kan lätt bestämma vilket/vilka man vill använda.

är inget proffs, men jag tycker den hittar skärpan riktigt bra för att vara en digitalkamera.

det enda jag har imot kameran, är att när man filmar, kan man inte zooma och exponeringsinställningarna är låsta. (om man filmar inomhus i lite ljus och går ut i ljuset blir det bara överexponerat, den mäter bara ljuset sekunden man börjar filma.)

Olika fokusområden tycker jag mest är bängligt. Jag vill veta vilken punkt jag fokuserar med och så ska det funka. Det känns lite trist när en kamera som påstår sej fokusera med centrum lika förbaskat fokuserar på bakgrunden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-08 22:50
Citat:

Jag letar envist efter R6-drivna kameror, kanske lite för att jag är så ledsen över mina gamla Powerbooks med döda batterier och är rädd att hamna i samma fälla med en kamera. Det kanske är dumt. Jag har väl haft Powerbooks lite för länge.

Satsa du på en Minolta Dimage F200 eller F300 om du är orolig över det där med batterier. Båda verkar vara riktigt bra.

Men jag tror inte att du behöver vara ett skvatt orolig över batterierna om du väljer en Canon S45 heller. Gå till fotoaffären och testa båda vet jag!

Canon S45 har i alla fall inga problem med att fokusera vid dåliga belysningsförhållanden. Blixtlampan fixar det.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-04-09 11:31

På mina två senaste resor (Cebit och London) provkörde jag två olika kameror.

På Cebit-trippen körde jag med Konica KD-500 som är snabb, snygg och ger bra skärpa. Bilderna jag tog ligger här.

I helgen var jag i London och tog med mig nya Canon Ixus 400 som var en riktigt trevlig bekantskap. Inte riktigt lika snabbstartad som Konican men bra reglage och svenska menyer (som på alla aktuella Canon-modeller). London-bilderna ligger här.

Bilderna har väl inget större allmänintresse men det kanske är kul att se hur kamerorna exponerar eller nåt. Alla bilder tagna på full automatik. Det uppladdningsbara batteriet räckte till ungefär 110 bilder på bägge kamerorna. Med displayen som sökare på samtliga bilder.

Hasse

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-09 11:36

Utmärkt. Fasen vad kul!

• Oregistrerad
  • 2003-04-09 13:25

Lite Sony DSC-V1-länkar:
Digital Photography
Steve's Digicams

• Oregistrerad
  • 2003-04-23 22:29

Jag gillar inte:

-beslutsångest
-pengasummor av olika storlekar
-det faktum att den nyinköpta kameran antagligen kommer att bli stulen eller gå sönder

Men nu beställer jag ändå ÄNTLIGEN min kamera.

Minolta DiMAGE F200 - 4295 kr
Uniross laddare + 4 NiMH (2000 mAh) - 799 kr
Panasonic SecureDigital 128 MB - 800 kr
F200 väska - 295 kr
Porto - 99 kr

SUMMA: 6288 SEK

Jag har övertygat mig om att ingen gör riktigt dåliga kameror och att alla glada foto-amatörer från både Ryssland och USA som recenserat kameran på dpreview.com inte ljuger.

Dessutom är 6000 kronor inte särskilt mycket, bara några veckors slit på det lager för potatis där jag (högst tillfälligt) jobbar nu. 6000, ingenting ju.

Är nu övertygad om att AA-batterier är bäst för mig. De som medföljer laddaren (som även funkar i bil, 12 V) ger 2000 mAh och har enligt tillverkaren inget "minne", annars en av fördelarna med lithium-jon-batterier.

Kamerans egenskaper är en fin kombination av följander:

den

-är kompakt
-ger 4 Mpixel
-har ordentlig zoom
-ger dokumenterat bra bilder
-är ovanligt välutrustad, många manuella funktioner för den som vill
-tar bra bilder även i automatläge
-är prisvärd

Hoppas att jag blir nöjd.

(Om du inte måste säga att du hittat kameran till halva priset på nån snuskig nätshop eller att du redan köpt den och att den är apkass, gör inte det. Jo förresten, gör det...)

MVH

jonny R

Har själv en Canon Digital Ixus V3 och är mycket nöjd. Fina bilder och enkel att använda. Den kan spela in små filmer med ljud, VR m.m.

Det jag gillar med den är att den inte är större än en mobiltelefon vilket gör att man verkligen orkar ta den med sig!!

Nakdelarna är två st: (1)är man skakig på hand blir det lätt suddiga bilder, (2) motorljud från kameran spelas in vilket inte är det bästa. Annars en MYCKET bra kamera.
Helt klart ett rekomenderat köp!

Hoppas detta kan hjälpa dig:-)

Efter att ha haft original digital IXUS , så handlade jag i förra veckan en IXUS 400, 4 MP och tre gånger högkvalitativ optisk zoom.

Som jag visste gjorde denna kameran mig inte besviken Rekommenderar den varmt för den som vill ha en kompakt, robust kamera som tar superbilder. finns kameror som är mindre men optiken får lida pga det.

Lite test bilder här

Bilderna är i originalformat 2272x1704 pixel och är tagna med standard inställningar.

Senast redigerat 2003-04-25 09:23
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-24 16:39

Även jag köpte för två veckor sedan en IXUS 400, och jag är mycket nöjd.
4 megapixlar och 3x zoom i den lilla formfaktorn tycker jag är väldigt bra.
Det blir väldigt fina bilder med den. Förvånansvärt brusfria bilder med tanke på storleken på kameran. Det enda jag har att anmärka på är att den när man zoomar lite kan ge lite blåskuggor ibland. Men det är inget som är så speciellt märkbart.
En annan lite störande grej är ju storleken på bilderna. Det medföljande 32MB CF kortet rymmer bara 14st bilder om man vill ga högsta kvalitet och högsta upplösning. Men efter att ha skaffat mig ett 512MB kort är jag glad igen. (ett Viking InterWorks 512MB CF kostar bara 1369kr inkl hos dustin)

/arvid

Jag har kört IXUS v3 ett tag nu och är supernöjd med den som "pocketkamera". Tar snorbra bilder och är superlätt att ta med sig. Aldrig mer kan man dra den gamla nötta ursäkten "kameran är för stor och jobbig för att ta med sig". IXUS'en är helt enkelt klockren.

Men bara för att göra livet jobbigt för mig så landade en Canon EOS 10D i mitt knä idag och jag har bara ett...ljud...att säga om den...
WOW!!

En helt underbar kamera (säger killen som än så länge bara har haft den i ca. 12 timmar).
Då detta är min första digitala systemkamera så känns det lite knasigt att kunna blåsa iväg en fet bunt med bilder utan att bli luspank. Konstnärlig frihet när den är som bäst (även om både mellan och stor-format ger mer bildkvalitet).
Nu kan man förvisso klämma iväg en massa gratis-bilder med en mindre digitalkamera också, men det är en helt annan känsla med en systemkamera.
(Både för den konstnärliga själen och den platta plånboken).

Jag har inte testat IXUS 400 (ännu) men som det verkar så fortsätter Canons IXUS att dominera marknaden för små digitalkameror.

Canon kan helt enkelt inte låta bli att göra bra kameror.

• Medlem
  • 2003-04-25 01:01

Har också beställt en Canon eos 10D

Ska bli underbart att kunna plåta med en systemkamera igen.......Digitalt.
Men som alla nya "vill ha" prylar är det ju väntetid..........:p

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Har också beställt en Canon eos 10D

Ska bli underbart att kunna plåta med en systemkamera igen.......Digitalt.
Men som alla nya "vill ha" prylar är det ju väntetid..........:p

Nu skall jag retas lite...

Inte mycket till väntetid för min del. Det tog en dag (långsam budfirma *skämt*) så hade jag den hemma.
Hade ett ruskigt flyt och köpte en av Hasse som precis i dagarna hade fått in ett par stycken (som jag antar slurpade slut på en eftermiddag).

TACK HASSE!!
Du har gjort mitt liv ganska mycket bättre..

• Medlem
  • 2003-04-25 01:22

Grattis !
det gör iofs inget om det dröjer några dar..måste få ihop lite dollars me.....
objektiven är inte gratis heller

Får duga med N coolpix 5000 en stund till

• Medlem
  • 2003-04-25 01:27

Snygg va den me på ditt skrivbord.....ska du inte ha det extra batteri greppet också? då ser den grym ut

Jorå, det kommer sen. Men närmast på inköpslistan står objektiv. Just nu har jag bara en Sigma 28-105 som förvisso är ruskigt skarp för att vara en budget-glugg och funkar bra för all-round bruk, men jag saknar vidvinkeln. Man plågas lite av x1.6-faktorn som ser till att 28mm blir 44mm, men så länge full-chiparna kostar en arm och lite till så får man leva med det.

Bild på ena kissen som jag tog i eftermiddags med den nya leksaken (ca.360kb)

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Snygg va den me på ditt skrivbord.....ska du inte ha det extra batteri greppet också? då ser den grym ut

Kul! Man ser Pers (antar jag) fejs i objektivet

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Kul! Man ser Pers (antar jag) fejs i objektivet

ja j-vlar...det har jag inte tänkt på....och jag som inte brukar fastna på bild...

Bevaka tråden