Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför håller Apple så hårt i DVD-R?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-04-07 21:38

En liten undran bara, eftersom jag äntligen har förstått skillnaden (en av de i alla fall, vet ej om det finns andra fördelar) mellan DVD-R och DVD+R.

Skillnaden, som jag förstod det, är att har man en gång skrivit till en DVD-R-skiva så kan man inte skriva något mer till den (den är "låst"). Med DVD+R så går det att skriva flera gånger till samma skiva, så länge det finns utrymme.

Varför envisas då Apple med att använda DVD-R?
Är det bara politik?
För nyttan är ju helt klart större med DVD+R. Eller?

Jag är på väg att köpa en ny dator och vill väldigt gärna kunna använda DVD+R. Vad måste man då lägga till för att kunna använda det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jozza
En liten undran bara, eftersom jag äntligen har förstått skillnaden (en av de i alla fall, vet ej om det finns andra fördelar) mellan DVD-R och DVD+R.

Skillnaden, som jag förstod det, är att har man en gång skrivit till en DVD-R-skiva så kan man inte skriva något mer till den (den är "låst"). Med DVD+R så går det att skriva flera gånger till samma skiva, så länge det finns utrymme.

Varför envisas då Apple med att använda DVD-R?
Är det bara politik?
För nyttan är ju helt klart större med DVD+R. Eller?

Jag är på väg att köpa en ny dator och vill väldigt gärna kunna använda DVD+R. Vad måste man då lägga till för att kunna använda det?

Nu tror jag du blandar ihop +/- och R/RW. Det finns RW i både +/- och de är "re-writable" alltså omskrivbara.
Det är Pioneerbrännare i Mac och de klarar -. Vill du ha + så är det t.ex. Sony som gäller.
Men spelare de någon roll idag? Alla DVD-spelare kör - och det är det klart största formatet.

Ska man titta i kristallkulan så kommer all laserläsning att ske med blått ljus om ?10 år. (Kortare våglängd=större lagringskapacitet)

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-04-07 22:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
[B]Nu tror jag du blandar ihop +/- och R/RW. Det finns RW i både +/- och de är "re-writable" alltså omskrivbara.

Nja, det kanske blev lite luddigt (eller så har jag fått något om bakfoten) så jag försöker formulera om mig med ett nytt exempel. (Förhoppningsvis helt entydigt denna gång)
DVD-RW: Du kan radera en tidigare "bränd" skiva och sedan bränna EN gång på den igen. Det gamla "datat" försvinner. Försöker du bränna till skivan igen måste du först radera den och sedan bränna det nya datat.
DVD+RW: Du kan radera en tidigare bränd skiva och sedan bränna flera olika sessioner med data på skivan. Skivan kan brännas "inkrementellt", d.v.s. du kan bränna en fil och sedan lägga skivan i byrålådan. Ta sedan upp skivan igen och bränn en ny fil på den, utan att radera den den fil som redan finns på skivan. Detta är inte möjligt med DVD-RW.
(Jag antar att plustecknet i DVD+R/RW står för inkrementellt?)

Citat:

Ska man titta i kristallkulan så kommer all laserläsning att ske med blått ljus om ?10 år. (Kortare våglängd=större lagringskapacitet)

OK! Om man tänker in i framtiden kanske det inte är så viktigt var man står idag.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 22:54

Det är nog en större nackdel om Apple hela tiden bytte standard till användarnas förtret. Se bara på Airport Extreme. Det fungerar med ursprungs-Airport och nyaste nya samtidigt.
DVD-R var det format som fanns först och Apple var snabba att hoppa på tåget. I professionella sammanhang används fortfarande bara DVD-R Authoring och det talar för att man valde rätt format.
Att det sedan kommer upp konkurrerande format, är mest till gagn för tillverkaren, när de inte vill betala licenspengar till dem som har mönsterskyddet. Se bara på digitalkameraminnen. Det finns 7 standarder idag. CompactFlash som kom först fungerar fortfarande utmärkt.
Jag är inte konservativ. Jag vill inte köpa nytt bara för att spekuleras i att ett format kanske är några procent bättre. Det får benchmark:ande Athlon-ägare hålla på med.

Njae, det handlar väl ändå om mer än några procents förbättring. DVD+R(W) är ju ett bättre format för datalagring så jag tycker det skulle vara i användarnas intresse att stödja det också. Sony gör spelare som klarar båda formaten så varför inte stoppa sådana i macarna?

  • Medlem
  • 2003-04-07 23:19

+R/RW kan bränna sessions, men det heter "lossless linking".. det innebär att man kan fylla på med mera data på en skiva man redan skrivit på, utan att radera det som finns på skivan först

Nästa alla nya DVD-spelare kan läsa + R/RW-skivor...

Som jag ser det har + formatet bara fördelar, och jag hoppas Apple börjar med DVD+ brännare snart...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 23:31

För egen del när jag köper min DVD-brännare i framtiden så har jag inget intresse av + formatet om inte kombo-brännarna då närmat sig - formatet i pris. Det finns inget hos + kvalitetsmässigt som jag vill ha jämfört med -. Vad jag sett vid jämförelser så vinner - lätt för egen del.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 23:58

I mitt förra inlägg glömde jag bort att meddela att rykten på en video-lista jag erhåller, säger att Apple nu bytt från Pioneer till Sonys duo-format DVD-brännare, dvs en brännare som stöder både - och +. Är det sant får ialla fall alla som köper ny Mac fördelen att kunna välja vilket format de vill använda. Den går säkert även att sätta in internt precis som Pioneer brännaren.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-04-18 19:45

Jag har också blivit helsnurrig angående + och -

Läste dock en intressant artikel på Ny Teknik som säger att apple redan har brännare som klarar båda formaten..,?

Läs här

Citat:

Skrevs ursprungligen av Udo
Jag har också blivit helsnurrig angående + och -

Läste dock en intressant artikel på Ny Teknik som säger att apple redan har brännare som klarar båda formaten..,?

Läs här

Jo, jag läste det också. Men det gäller då inte den dual 1,42 jag fick för några veckor sen. Det kanske kommer, ? jag lider dock inte av att ha en 4x brännare i "minus"-format, tvärtom:D

1
Bevaka tråden