Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-sugen söker svar...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa!

Vänder mig till er för lite expertishjälp.
Det är nämligen så att jag i dagsläget kör PC (P3 m. XP)men har ett tilltagande sug efter en Mac.

Mitt datoranvändande ser ut som följer:
Surfning
Kolla på film (Divx)
Lyssna på musik och radio (Mp3 & Realplayer)
Vissa nyttoprogram, Word m.m.
Lite spel

Jag kan inte precisera direkt vad det är som tilltalar mig med Mac. Men en faktor är något så löljligt(?) som att designen är så förbannat bra.
Varenda en är ju skitsnygg och Jaguar ser väldigt trevligt ut grafiskt.
Sedan påverkas jag säkert av att många "Pro-users" använder Mac.
Sedan har jag alltid gillat "underdogs" eftersom de oftast måste ha en bättre produkt än "den stora tillverkaren" för att hålla jämna steg.

Fördelen med PC är ju att allt finns till den och är helt eller nästan gratis. I synnerhet film & musik.

Det jag undrar är:

1. Kan man köra Divx filmer i OS X? Hur?
2. Att man kan lyssna på Mp3 & RP tar jag för givet men hur och är det någon skillnad mot PC?
3. Skall man köpa en lite äldre Mac (iMac eller iBook) och prova på om man gillar det eller vågar man köpa en ny på en gång?
4. Var i Göteborg hittar jag en (bra) Mac-butik som kan visa och demonstrera aktuella modeller?
5. Finns det någon bra handlare som dealar med begagnade Macar?

Fåniga frågor för er kanske men man måste ju fråga någon...

// Pelleman

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 23:12
Citat:

quote: 1. Kan man köra Divx filmer i OS X? Hur?

QuickTime 6 och andra program klarar det.

Citat:

quote:2. Att man kan lyssna på Mp3 & RP tar jag för givet men hur och är det någon skillnad mot PC?

MP3 är bättre på Mac. iTunes klarar det galant. RealOne finns så klart för Mac också.

Citat:

quote:3. Skall man köpa en lite äldre Mac (iMac eller iBook) och prova på om man gillar det eller vågar man köpa en ny på en gång?

En ny Mac är nog bäst.

Citat:

quote:4. Var i Göteborg hittar jag en (bra) Mac-butik som kan visa och demonstrera aktuella modeller?

Göteborg? Vad är det? Går det att äta?

Citat:

quote:5. Finns det någon bra handlare som dealar med begagnade Macar?

Ingen aning, men begagnade datorer är ingen höjdare. Prova köp & sälj på 99mac.com. Har själv köpt och sålt massor av saker där.

Du vet väl att MS Office finns för Mac OS också?

[ 04 Januari 2003, 23:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2003-01-04 23:18

1. jepp...bättre än på Pc (jag har förstått att Pc-sidan har större problem med codecar än vi)
2. Jepp. det låter oftas bättre på mac (bättre ljudkort än många Pc)
3. Köp en ny eller en bättre begagnad.. Om du köper en ny mac så får du igen en bra slant om du säljer den efter 2-3 år. Nackdelen är att man får betala ganska mycket för begagnat..
4-5. Överämnar jag åt bohuslännigarna här...

Du kan nog göra allt du vill göra av ovanstående med en ny iBook. DivX ska fungera bra har jag förstått, även om jag inte testat det. Möjligen att det kan finnas lite mera problem med enstaka filmer än på PC. MP3 och RealPlayer går utmärkt, förstås.

Sen kan man ju också diskutera vad som "finns gratis" eller inte, men det är ju en helt annan fråga.

Vad gäller Mondos svar så är det inte riktigt rätt. Quicktime 6 klarar absolut inte av alla DivX-filmer, det krävs att du laddar ner extra program och codecs från andra än Apple för att det ska fungera. Och att säga att MP3 är bättre på mac är också att ta i. Men det fungerar utmärkt i alla fall.

Vet ni någon bra källa till codecar för QT6 för PC. Vore kul att prova lite filmer i QT. I orginal klarar den ju ingenting...

• Medlem
  • 2003-01-05 01:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pelleman:
Vet ni någon bra källa till codecar för QT6 för PC. Vore kul att prova lite filmer i QT. I orginal klarar den ju ingenting...

Tyvärr är Quicktime för Windows portat av praktikanter, förmodligen någonstans i källaren hos Apple. Finns ingen anledning att köra det i onödan. Quicktime i MacOS är klart bättre.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-05 09:48

Kul att du vill switcha.Tycker nog också att mp3 fungerar bättre på mac än på PC.Tacka iTunes för det,och ett utmärkt ljudkort.

Titta på nya macar,iBook,eMac.Billiga och riktigt bra.Kolla på Apple´s hemsida,Köpställen ,efter en försäljare som passar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-05 10:21

Har själv en ny iBook och kan säga att divX filmer fungerar alldeles utmärkt att köra med hjälp av programmen vlc och MPlayer.

En bra sida för att hitta "alla" free- och shareware program är Versiontracker.

VLC är helt klart det bästa för DivX-visning på Macen. Allt hittar du på Mac OS X-avdelningen på Versiontracker som nämndes ovan.

Mp3 spelas enklast genom iTunes eftersom det följer med alla nya datorer. Det är ett riktigt smidigt och intuitivt program. Ljudproffsen säger att det inte har den bästa kvalitén av alla mp3program, men tro mig. Det är få som hör skillnad

Hela officepaketet finns förstås til Macen, och snart kommer en uppdaterad Entourage som fungerar fullt ut mot Exchangeservrar...ifall det är av intresse. (Entourage är mailprogrammet som medföljer Macens Officepaket).

RealPlayer funkar som andra skrivit. Funkar på samma sätt som PC-versionen.

Lycka till. Hoppas snart få hjälpa dig med din nyinköpta maskin

RealPlayer är kanon på Macen, helt värdelöst på PC. I alla fall versionen som var aktuell för nåt år sedan. Med programmet fick man en massa skräp som nästan tog över hela operativsystemet. Kanske bättre nuförtiden?

• Medlem
  • 2003-01-05 15:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Kanske bättre nuförtiden?

Inte då. De har en eget nyhets- och chat-klient, som gör sig påmind i tid och otid. Marknadsanalysen som de flesta amerikanska företag har gjort verkar peka på att de flesta användare gillar att bli störda lite då och då...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 15:22

Just det! Popupfönster (helst flera stycken samtidigt a la Computer Sweden) och flippriga bannerannonser är toppen! Ju fler annonser desto bättre. Helst ska det vara en massa tunga Java-appletar som drar igång och sänker hela datorn också. Ett mycket effektivt sätt att annonsera, det försäkrar jag!

[ 05 Januari 2003, 15:23: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

En sak till Pelleman, som iofs inte är ett svar på någon av dina frågor, men som kanske förtjänar att sägas ändå...

Den "trista" delen av datorarbete, dvs installationer, underhåll osv, är oerhört mycket lättare på en mac. Macvärlden är ju jämfört med pc-världen förhållandevis liten, en tillverkare, och det har naturligtvis medfört att "standardiseringen" kunnat föras längre. Kompatibilitetsproblem förekommer, men inte på långa vägar i samma utsträckning som på pc. Överhuvudtaget har man en känsla av att man ägnar större delen av sin arbetstid till det man vill göra, inte sitter och letar drivisar eller ställer om biosen för att grafikkortet ska funka...

->Pelleman

I Göteborg kan man åtminstone kolla på macar på dessa ställen:

Macforum
(Tandys) Computer City, både på Backaplan och Sisjöns ind.omr.

Macforum kan förmodligen sina saker, men de är ofta lite dyrare.

Det finns säker fler ställen, men detta är de ställena som jag verkligen sett uppmonterade, fungerande macar den senaste tiden.

På Computer City Sisjön såg jag senast igår flera personer gå och tråna efter de snygga Apple-burkarna. En Ibook, en Imac och en Power Mac. De har säkert en Emac också nånstans, men den missade jag i sådana fall.

Om du vill ha en bra och tyst dator så skaffa en Imac eller Ibook. Är du okänslig för pc-surr så kan du lika gärna skaffa en Power Mac.

Det är ju skönt att läsa att du vågar titta lite över Windows-stängslet. Jag har den åsikten att _många_ fler skulle nog egentligen gärna vilja ha en Mac OS-dator bara de blev av med "finns-ej-för-Mac"-fördomarna som finns i mångas undermedvetna och även sprids undermedvetet på nåt sätt. Jag säger/tycker att man i princip kan göra ALLT på en Mac som man kan på en Windows-burk. Det är egentligen bara två stora "aber" mot macen och det är utbudet av spel och de dyra grafikkorten. Spel finns (de största), bara men letar lite. Barnspel finns nästan alltid även för Mac. I övrigt kan nämnas att det ofta funkar med vanliga billiga pc-tillbehör till macen!

Lycka till!

[ 05 Januari 2003, 17:04: Meddelandet ändrat av: Alphonze ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:

Göteborg ligger i Västergötland.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-05 17:28

När det gäller mailprogram så tycker jag att Apple´s eget mail.app klår det mesta som MS har presterat.Kanske har man behov ett program med många funktioner i ett större nätverk.Men privat,nej.Testade Outlook i min PC en gång.Usch.

• Medlem
  • 2003-01-05 18:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:

Göteborg ligger i Västergötland.

jag skämms, jag kan peka ut nästa alla länder och huvudstäder på en Afrika karta, men suger på svensk geografi

1
Bevaka tråden