Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sequential Circuits Prophet 600

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-25 23:43

Har kollat och intresserat mig lite för denna Sequential Circuits Prophet 600. Jag ghar en pro one från förut och tycker denna vore ett fin kompis för dom varma polyfona ljuden.

hur vanliga är de? svåra att få tag i? ån som har en till salu kanske?

hoppas nån har koll på det!

tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 09:47

Hej,

Jag hade en P600 innan jag köpte P5:an. Den låter helt klart Sequential och det går att göra klassiska P5 stråkar/leads/pad men P5:an låter varmare. Tyvärr har P600 riktigt långsamma envelopes så snabba basar funkar inte men det klarar ju din Pro~One enkelt.
En annan tråkig detalj är att upplösningen på vissa parametrar är dålig e.g. CutOff... man hör stegen när man vrider på ratten.
Sedan var det det där med hårdvaran... träsidorna/rattar är av Pro~One typ, inte av samma kvalitet som P5. Jag var nästan rädd att vrida på rattarna då det kändes att man skulle bryta av dom... samma känsla har jag med min Pro~One. Synd att dom inte spenderade några till $ på skjysta rattar.

P600 är inte helt lätta att få tag... om du hittar en se till att kolla upp programknapparna. Dom är av typ touchknappar och har en benägenhet att glappa eller helt sluta funka. (dyr historia att laga)

Lycka till!!

Mvh
Demokid

• Medlem
  • 2007-02-26 10:32

tack för ditt svar! jo givetvis vill jag hellre ha en p5:a , men dom e ju inte heller lätta att hitta dessutom inte så billiga och trots det dyra priset ändå har en tendens att jävlas har jag hört.

...Hur mycket är Du villig att betala?...

...Jag äger ingen men minns att jag höll på att skratta mig själv harmynt när jag läste om en "US-hemplockad" Prophet "600" som en Hammondorgelförsäljare skulle ha typ 9.000:- för.
Butiken ligger i Stockholm och heter "Svenska Hammond" eller nå't.

...Vänta nu... ...medans jag sitter och skriver detta så blir jag osäker... ...var det en "Sixtrack"...
...Vet inte vad det var längre och inte heller vad skillnaden är på dessa maskiner...

Du får helt enkelt kolla upp. Jag sätter en peng på att den är kvar.

Roger.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 14:19

Grandpianoguy:
Du har helt rätt det var (är) en Prophet~600... 9 papp är ju sjukt fördyrt, det får du en P5 Rev 3.1 utan midi för. Jag skulle max betala 5-6 papp. Dom får den aldrig såld för 9... Hör av dig och pruta...

Mvh
Demokid

Ah, P600... Hade en sådan tillsammans med Pro-One. Man kunde göra riktigt sköna och stora ljud på den. Pads och drones funkade den bra till.
Hur det är att få tag på en sådan rackare idag har jag ingen aning om, men jag rekomonderar en sådan iaf. Klart "udda" synt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 22:05

Det är inget fel på P-600. Jag har haft en, jag har dessutom haft både rev2 och rev3 P-5:or. Ett ungefärligt pris på 5-6kkr i fullt fungerande skick skulle jag säga. Det som kan strula är membranpanelen och kablarna mellan korten i synten som lätt glappar. Den kan vara lite kinkig över MIDI vad jag minns, det var en av de första syntarna med MIDI. Det är som sagt lite låg upplösning på rattarna så att man hör kvantiseringen, men det gör man på P-5:an också.

• Medlem
  • 2007-02-27 01:12

hmm jo 9000 låter lite väl saftigt hade tänkte mig från 4 - 5000 nåt. ska se om man faller över nån.

1
Bevaka tråden