Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvarusynthar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-02-27 16:26

Hej! Jag köpte ett midikeyboard (edirol pcr-30) för nån vecka sen och har sen dess mest suttit i reason och pillat. Nu vill jag utöka midikeyboardens användningsområde och börja använda den live tillsammans med min laptop. Har kollat lite på olika gratis mjukvarusynthar men jag förstår inte hur dom funkar eller hur jag ska göra för att kunna använda dem.
Nu vänder jag mig till er efter lite tips på bra programvara som är bra för livebruk för en nybörjare, gärna gratis eller så billigt som möjligt. Samt hur de fungerar.

/Martin

Du behöver ett värdprogram för att köra mjukvarusyntarna, iallafall om det är i pluginformat. (En del finns fristående, då fungerar de som vilket program som helst.) Om du vill använda dem tillsammans med Reason behöver du ett program som har Rewire-stöd.

Ableton Live är det program jag tycker är bäst för livebruk, både kraftfullt och lättbegripligt. Däremot är det inte så billigt. Ibland kan man dock få med Live Lite, som är en bantad version, med ljudkort, kan vara värt att undersöka.

Annars finns det en del enklare värdprogram. Jag vet att jag sett ett par till Windows, men kan inte komma på vad de heter. Till OS X fanns Rax, men det lades ner nyligen.

  • Medlem
  • 2007-02-27 17:04

Okej, Ableton Live är det ett friståendeprogram? Tycker det verkar enklast på det viset.

Ableton Live är ett fristående program, och det har stöd för mjukvarusyntar (och -effekter) i pluginform. Det har Rewire, så det går att använda tillsammans med Reason.

Tracktion är ett billigare alternativ. Inte tänkt för livebruk på samma sätt som Live, men har också stöd för Rewire och för plugins.

  • Medlem
  • 2007-02-27 17:15

Jag använder Steinberg V-stack. Den kostar runt en femhundring direkt från Steinberg.

I princip så är det en s.k. Host som stödjer både mjukvarusynthar och VST-plugins (effekter). Det ingår en mixer med eq och inserts plus AUX send. V-Stack stödjer dessutom ReWire så du kan ta ut ljudet från Reason genom den. Ytterst prisvärt tycker jag. Åtminstone ifall du ändå inte tänker skaffa en audiosequencer. Skulle du vilja skaffa sequencer (Cubase SX lämpligen, i det här fallet) senare så kan du installera V-Stack på en annan dator och använda Steinbergs VST System Link för att få mer processorkraft.

Läs mer här: http://www.steinberg.net/29_1.html

Vill du till en början bara provspela mjukvarusynthar i VST-format tycker jag du ska använda dig av något gratisprogram som t ex VSTHost, http://www.hermannseib.com/english/vsthost.htm

Det finns en PDF att ladda ner som du kan läsa, med guide till programmet.

I VSTHost kan man även kedja samman synthar med effekter.

Nackdelen är att det inte stödjer ReWire, så du kan inte skicka vidare ljudet från Reason in i VSTHost.

Men som en början, för att kunna prova alla de olika synthar och effekter som finns att ladda ner gratis där ute, kan det vara ett vettigt alternativ.

Vad jag kan se så har du inte nämt om det är Mac OS eller Windows du sitter med. VSTHost finns enbart till Windows. Men som False Messiah tidigare sagt så finns det liknande program även för Mac.

Det finns faktiskt ett VSTHost till OS X också. (fast $35 för ett så begränsat program känns på gränsen till lurendrejeri.)

Om du tycker att Live verkar intressant har Karemil ett vrakpris i den här tråden. Men Live är kanske i överkant om du precis börjat med datorbaserad musik, så något av de program som sawtooth och Katzenjammer rekommenderar är kanske begripligare och billigare.

  • Medlem
  • 2007-02-28 01:13

Yeah. Tack för grymt schyssta svar, ska kolla upp lite av sakerna ni nämde! Återkommer väll om jag får problem

1
Bevaka tråden