Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unix mår bäst av att aldrig stängas av?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rubriken talar om något jag alltid blivit itutad från olika håll (från jobbet mest), men kan någon vänlig själ förklara logiken i varför det skulle vara bättre för Unix-system (inkl. Mac OS X?) att aldrig stängas av??? Gör Unix nå'n slags självdiagnostik på "ledig tid"?

På jobbet kör vi alltså HP-UX-maskiner som vi aldrig stänger av, men jag tycker det är slöseri på elektricitet. Visst finns det fördelar i att slippa lååånga uppstarter (på Unix-system), men bättre?

Min Mac OS X-dator där hemma är inga problem egentligen, men HP-UX-maskinen har rätt så lång uppstart jämfört med Mac OS classic, X eller Windows.

Senast redigerat 2003-04-08 13:06

UNIX byggdes från början som ett serversystem, dvs. datorer som tuffar på dygnet runt.

Därför körs script på natten som städar upp bland loggar, cache och annat som tar upp plats på datorn. Du kan dock köra dessa script själv om du stänger av datorn under natten.

Ett program som gör detta åt dig är MacJanitor . Du kan också köra dessa script från terminalen om du vill, samt ändra tidpunkt då de körs.

Du är inte den första som frågar om detta, så det kan vara en bra ide att göra en sökning innan du frågar nästa gång. Det finns redan svar på många frågor i arkiven.

Är det samma script som körs i MacJanitor som man kan köra i Coctail? Eller Har jag någon annan nytta av MacJanitor om jag använder mig av Coctail?

Logiken är följande. Eftersom UNIX-system har en mycket mogen virtuell minneshantering som dynamiskt swappar in de olika program som systemet behöver, och swappar ut det som inte behöves över tiden, så kan man se en UNIX-dator som är i gång som en låda med destillerad kunskap. Så fungerar logiken. I praktiken så tror jag inte det här spelar så stor roll. Men det ger oss datanördar en mysig känsla i magen. Man kan defintivt säga att det effekten är större hos en renodlad server än hos en användarmaskin.

Tilläggas bör att om man kör något program som har en minneslucka som gör att processen käkar minne över tiden skjuts hela resonemanget i sank eftersom maskinen då kommer att bli långsammare över tiden.

Senast redigerat 2003-04-08 12:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
UNIX byggdes från början som ett serversystem, dvs. datorer som tuffar på dygnet runt.

Därför körs script på natten som städar upp bland loggar, cache och annat som tar upp plats på datorn. Du kan dock köra dessa script själv om du stänger av datorn under natten.

Ett program som gör detta åt dig är MacJanitor . Du kan också köra dessa script från terminalen om du vill, samt ändra tidpunkt då de körs.

Du är inte den första som frågar om detta, så det kan vara en bra ide att göra en sökning innan du frågar nästa gång. Det finns redan svar på många frågor i arkiven.

Ok, förlåt min lathet att inte söka tillräckligt... Men tack för svaren!

Om man stänger locket på Tibooken och därmed sätter datorn i vila istället för att stänga av då måste man väl köra såna där script iallafall då och då?

Scripten körs inte om datorn ligger i vila. Dock måste du inte köra scripten, datorn exploderar inte om du inte gör det.

Dock skadar det inte att köra MacJanitor eller Cocktail (jajamensan Nicklas, det är samma script som körs) till och från.

Jag menade inget illa när jag påpekade att frågan varit uppe tidigare, ville bara upplysa dig om att det redan finns svar på många frågor. Du sparar själv tid genom att du slipper vänta på svar.

->Patrik

Ok, men ofta när jag söker upplysningar får jag inte riktigt de svaren jag söker så därför slängde jag ut en fråga den här gången helt utan att ens titta åt sökfunktionen.

Personligen har jag "inget emot" att (olika) personer skapar liknande trådar och det är väl därför jag beter mig likadant. Varje diskussion får ofta lite olika vinklingar. Det blir väl mest 99mac:s servrar som blir överlastade med "dubbletter". Så visst borde man söka oftare innan...

Tack igen!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-09 09:48
Citat:

Jag menade inget illa när jag påpekade att frågan varit uppe tidigare, ville bara upplysa dig om att det redan finns svar på många frågor. Du sparar själv tid genom att du slipper vänta på svar.

Jag tycker du resonerar fel.
Man sparar inte tid när man gräver sin in i arkiven, speciellt om man inte vet kanske var man ska leta. Tvärtom.
Många gånger visar det sig att det går mycket snabbare att uppfinna hjulet på nytt än försöka själv hitta dokumentationen i arkivet.
Man SKA ställa frågor. Det är är tidsbesparing och det är det som är meningen med 99 mac och liknande forum.
Ställer jag en fråga och den läses av någon som vet att det finns ett svar på den och ännu bättre om han lägger in länken till tråden - det är en tidsbesparing. Eller man kan alltid skriva några rader med ett svar.
Det är enklare och mera humant annars är forumet en död anslagstavla där der står högst upp:
Kom inte med frågor som vi har redan besvarat!
Sök i arkivet!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-09 09:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
->Patrik

Ok, men ofta när jag söker upplysningar får jag inte riktigt de svaren jag söker så därför slängde jag ut en fråga den här gången helt utan att ens titta åt sökfunktionen.

Personligen har jag "inget emot" att (olika) personer skapar liknande trådar och det är väl därför jag beter mig likadant. Varje diskussion får ofta lite olika vinklingar. Det blir väl mest 99mac:s servrar som blir överlastade med "dubbletter". Så visst borde man söka oftare innan...

Tack igen!

Man ska inte be om ursäkt att man finns.
Man ska ställa frågor.
Sen har man lite tid över då kan man ge sig ut på djupare vatten och utförska de olika ämnen och trådar och då hittar man guldklimpar man visste inte att de fanns.

Att reda ut i trådarna det ha vi våra fantastiska moderatorer till som gör ett jäkla bra jobb och det uppskattar vi. De håller verkligen forumet i trimm - det är väl ingen som tror att 99 mac sköter sig själv?

Jag håller verkligen med malen! Fortsätt för bövelen att ställa frågor. Blir serverparken för överbelastad så får väl Martin dra i nödbromsen... Nygamla frågor ger också nya svar så kör hårt!

/Jont Olof

Malen: Om man söker svar på en fråga så är det verkligen inte svårt att hitta rätt och veta var man ska söka. En av de största anledningarna till att Martin uppgraderade från UBB till vBulletin var just att sökfunktionen fungerade mycket dåligt på ett så stort forum som 99mac.

Så uttnyttja den funktionen. Jag vet inte hur ofta du surfar runt på detta forum, men personligen tycker jag det är rätt värdelöst när jag ser samma frågor ställas om och om igen. Frågan besvaras för tredje gången och en vecka senare kommer någon och ställer samma fråga igen. Vad är poängen med det hela?

Visst behöver inte folk vara "rädda" för att ställa en fråga, men att ta en titt i arkiven först är väl inte allt för mycket begärt?

Jag påpekar detta eftersom så vitt jag förstått så är det vad Martin och de andra som driver forumet vill, att folk ska använda sökfunktionen och inte ställa frågor som blivit besvarade flera gånger om.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-09 10:44

Kunskapen ökar med tiden och har man flera synvinklar då kan man reda ut frågor/problem på bättre sätt.

Enligt min uppfattning så har 99macs medlemmar rättigheter (ställa frågor och förvänta sig ett svar) och skyldigheter (bl a - ställa upp med all den kunskap man har och svara på ställda frågor - om man vet svaret så klart).
Det är det enkla: att ge och ta.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-09 10:59
Citat:

Jag vet inte hur ofta du surfar runt på detta forum, men personligen tycker jag det är rätt värdelöst när jag ser samma frågor ställas om och om igen. Frågan besvaras för tredje gången och en vecka senare kommer någon och ställer samma fråga igen. Vad är poängen med det hela?

Jag själv brukar ägna någon timme dagligen ibland mer, ibland mindre. Beror på hur mycket tid jag har "över".
- Över det arbete jag sysslar med dagligen.
Det finns medlemmar som ägnar kanske större del av dagen att surfa runt på olika forum, snappa nyheter och kunskap lite varstans. Sen det finns även de som loggar in på forumet kanske en gång i veckan, kanske ännu mera sällan. Det finns nog såna som tittar in bara när de får ett problem. Det är inte många som är "uppdaterade" av vad som var besvarat i förra veckan eller igår. Det är inte många som har kanske tid till sånt.
Ska vi bara hunsa de hit och ditt eller är det kanske snabbare och mindre stressande att bara skriva några rader?
Jag tycker det är framförallt enklare att skriva några rader med ett svar än flera rader med hur trött man är på folk som bara frågar och frågar.
Du behöver inte svara alls.
Vad jag har förtstått så är det här medlemskappet och ev deltagande i disskussioner frivilligt eller?

Citat:

Det är inte många som är "uppdaterade" av vad som var besvarat i förra veckan eller igår. Det är inte många som har kanske tid till sånt.
Ska vi bara hunsa de hit och ditt eller är det kanske snabbare och mindre stressande att bara skriva några rader?
Jag tycker det är framförallt enklare att skriva några rader med ett svar än flera rader med hur trött man är på folk som bara frågar och frågar.

Att det är enklare för er är väl knappast ett argument, och *så* svårt är det väl heller inte att söka?

Man behöver inte heller vara uppdaterad med det senaste för att klicka på sök-knappen innan man ställer en fråga, helt irrelevant med tanke på vad det är vi diskuterar.

Sen svarade jag väl på Alphonze fråga? Eller gjorde jag inte det?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-09 13:36
Citat:

Sen svarade jag väl på Alphonze fråga? Eller gjorde jag inte det?

Jo, du gjorde det men det lät ungefär så här: "nu svarar jag men aja baja fråga inte mer".

Om du läser mitt inlägg igen så tycker jag att jag svarade schyst med länkar och en kort förklaring, sedan påpekade jag det vi nu diskuterar.

Jag sa varken att han inte fick fråga mer eller att han hade gjort fel.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-09 14:09

Angående de scripts som körs nattetid:
MacJantior och Coctail ger dig möjlighet att manuellt köra dessa.

Normalt körs de kl 03 på natten, något sent för mig...

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030317130145719&query=xjanitor hittade jag scriptet xjanitor.pl som gör följande:

Kollar varje timme om scripten körts senaste dagen, veckan eller månaden (resp script) och om så inte är fallet så körs de automatiskt. Allt sker dessutom i bakgrunden.
Man måste via terminalen ändar lite i "cron", och på länken ovan finns en länk med all information.
Har själv inte haft några som helst problem och jag behöver nu inte bekymra mig över dessa script eller köra Macjanitor mer.
Trivs med detta!

1
Bevaka tråden