Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa bärbara för 8-10000 kr?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-01 12:51

Hallå!

Jag ska köpa en bärbar dator nu och undrar om ni har några konkreta tips??

Jag tänkte lägga mig i klassen 8-10000.

O jag söker främst en PC som inte är begagnad.

MVH

Bysse

"15.4" TFT aktiv matris 1280 x 800 ( WXGA )" <- det där drar ner den burken något helt sanslöst.
Den upplösningen på en sååå stooor skärm till en laptop är seriöst helt värdelöst. Då är det imho mycket bättre att köpa en dator med mycket sämre specar.. bara den får en användbar skärm. Det är ju inte bara processorn som räknas.. man ska ju orka använda datorn också..

Om man ändå ska lägga till någon lapp så kan man ju få en macbook som då har mer intressanta specar och som fungerar finemang även till windows.

  • Medlem
  • 2007-03-01 19:24

okej

Men är inte den här bättre då? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328169

Ursprungligen av Volantiz:

"15.4" TFT aktiv matris 1280 x 800 ( WXGA )" <- det där drar ner den burken något helt sanslöst.
Den upplösningen på en sååå stooor skärm till en laptop är seriöst helt värdelöst. Då är det imho mycket bättre att köpa en dator med mycket sämre specar.. bara den får en användbar skärm. Det är ju inte bara processorn som räknas.. man ska ju orka använda datorn också..

Om man ändå ska lägga till någon lapp så kan man ju få en macbook som då har mer intressanta specar och som fungerar finemang även till windows.

Jag är precis tvärtom, tycker många laptops går bort just för att upplösningen är för hög. 1680x 1050 är nästan oanvändbart för mig, det blir så smått att det är jobbigt, kräver oerhört på att skärmen är ljus och klarar stor vinkel.

hellre bra drag i upplösningen som går att ställa ner än för låg som inte går att ställa upp ... eller hur...

ang IBM ThinkPads innom samma model
-- dom finns vellan i +100 olika konfiger, så man blir snurrig i huvet och tappar tråden, men skulle inte banga om jag fick loss en Z61m med bra spec. ;}

Allt utom nativeupplösning på en lcd är ju oanvändbart så det argumentet tycker jag inte håller.

eh vaa? det funkar ju bra neråt inte uppåt, men det beror säker på panelart mer än att det skulle vara ett större problem tycker jag det nog låter som??

men har man inte möjlighet i OS att ev fintune'a så kanke jag borde vara tyst i o f s, ställa HZ i vertl\horr + upplösning, kanske va för snabb i svaret, minns inte hur win eller osx funkar

typ SAX2 under linux

Min erfarenhet är att det blir väldigt oskarpt och suddigt om man ställer ned.

har klockat upp min lcd för att få mer utrymme\skärpa än vad den normalt ansåg skulle vilja ha native...så lite uppåt går också, handlar väldigt mkt om vilken panel som sitter i e ofte att medeltal angivet för modellen

man kan ju nästan räkna med att det sitter minnst 2 olka paneler i grejjer under samma namn\modell idag från stora märken, vet inte hur det ser ut på IBM eller Apple men många andra har ju 2 eller fler, så som det diffar så ska man inte förvånas längre som konsument var väl mer poängen [.]

lyckolotto och spela med räkhandlare e vellan hela svängen även om man köper finfina och fiffiga grejjer (trovärdigt för konsumenten skiter väl de flesta i?) det e först när man börja syna i sömmarna skiten och fifflet upptäckts...50% nästintill likvärdigt kan duga som argument

jag tror benhårt på att ställa frågor som dessa i öppna trådar

får 2 personer med en tillsynes *identisk laptop modell samma vara* i handen

en som rekommenderar
en annan köper samma som presterar bättre eller sämmre

Senast redigerat 2007-03-01 23:33
  • Medlem
  • 2007-03-01 23:28

Okej okej grabbar, men tillabaka till frågan. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328169 Är det ett vettigt köp??

svaret e kanske då .. det e du först som märker det...;]

[↓nästa post svar] jag tror iaf inte lägre på att det alla köper e det man får -- från komponenter på kontrollerkort till HD via skärm och plasten på kåpan...i detta fallet

man får bara ett specat medeltal på grejjerna inom vissa gränsvärden och det e vällan mellan dessa man ska tipsa om egentligen

EH det får vellan va så, men folk e kanske inte medvetna om det

[-- ok ++]

[~AVERAGE]

Senast redigerat 2007-03-02 00:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 23:47

Tänkte precis rekommendera en HP, har en ett år gammal själv och den är skitbra. Även fast den bara har 1024*782 som maxupplösning ser jag inte detta som ett problem alls. Har en 20.1 tums widescreen om jag skulle vilja ha större. Har testat att köra MOTU Ultralitekortet på den och det funkade också bra. När jag körde med det inbyggda ljudkortet och ASIO 4 All programvaran fick jag ned ljudkortet på under 5ms vilket är sjukt bra för en dator under 7000kr.

Angående det där med att höjja upplösningen på TFTskärmar var det riktigt skumt. Har aldrig någonsin sett någon TFT skärm som klarar av att visa högre upplösning än specifikationen.
Att sänka upplösningen är däremot inget att rekommendera, pixlarna kan inte ändra storlek och så blir det suddigt och allmänt röv.

  • Medlem
  • 2007-03-01 23:53

Håller med, allt utom native är helt kass. Tycker 1280 x 800 låter bra.

ps. det går absolut inte att köra i högre upplösning än specat förutom vissa subpixeltrix på text etc men det räknas inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

pps. jag skulle aldrig röra en compaq med pinne ens. Thinkpad tror jag på, dom är riktigt solida, har en med 286processor som rullar fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-02 00:36

Men det där är inte Compaq utan HP, även fast någon har köpt upp den andra så funkar den skitbra. Har också en 10 år gammal Thinkpad som funkar skitbra, dock gillar jag inte Lenovo för fem öre. Skiten ska byggas på Irland och inte i asien..

Jag kör med en sådan HP (fast sämre processor och 15"-skärm) här på jobbet.. sämsta skärmen jag sett sedan min första laptop för snart 10 år sedan. Väldigt ljussvag. Dålig upplösning. Väldigt dålig färgåtergivning. I övrigt så är den märkbart segare på allt än min lika billiga DELL Inspiron 6000 även om HPn har mycket bättre specar (ett år nyare.. häftigare processor och snabbare bussar). Tangentbordet är kasst. Touchpaden är iofs ganska så schysst.. men på min DELL så är den ännu bättre. Till applikationerna de skickar med så finns det bland annat en ful liten applikation som letar upp mailadresser som den sedan skickar till något företag som man sedan får spam från. HP har verkligen gått ner sig totalt.. även min förra HP (av värstingmodell för ~30papp) hade ganska så pinsamma kvalitetsmissar. Det slutade med att båda fästena för skärmen gick av (metallblandningen.. inte plasten som omslöt det).. efter det så rasade bara mer och mer. Såe.. nä.. jag kan verkligen inte rekommendera varken de här billiga eller ens de dyraste bärbara HP-datorerna.

  • Medlem
  • 2007-03-02 10:51

Volantiz, vad rekommenderar du då??

Den som verkar vara mest prisvärd i den prisklassen är macbook även om man ska köra windows (men det är bara om man har en windowslicens sedan tidigare.. det hänger ju inte med där såklart). Fujitsu Siemens har en burk med väldigt lika specar som macbooken och för ett liknande pris.. vi köpte in en sådan hit till kontoret förra veckan.. verkar ha hållt hittills iaf. DELL verkar ha väldigt varierande kvalitet.. men som sagt.. dellen jag har hemma är förvånadsvärt bra förrutom att den är ganska så stor. Till den modellen kan man dessutom välja vilken upplösning på skärmen man vill ha då man beställer. Toshiba brukar göra bra laptops också även om de lyckats göra några riktiga stolpskott.

  • Medlem
  • 2007-03-02 13:13

Jag rekommenderar Zepto.se, kolla in deras modeller och konfigurera efter behov. Prisvärda laptops men utan mjukvara om det ska bli billigt.

Firewire port kan vara bra att titta efter om det ska meckas musik... tror samtliga zepto-laptops har det.

1
Bevaka tråden