Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fredagshumor: OnOffs Vista-reklam

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-02 07:29

OnOff har i dagarna släpp ett nytt reklamhäfte där man försöker kränga bland annat Windows Vista. En hel sida tillägnas Vista-propaganda med rubriken "Hasta La Vista! Nya Windows lämnar konkurenterna bakom sig". Efter att ha läst igenom texten kan man inte annat än förundras över Microsofts innovationsförmåga. Eller vad tycker ni?

(Fetstilen är tillagd av mig)

Citat:

Nu kommer Microsofts nya operativsystem Windows Vista. Allt har blivit enklare, roligare, rörligare och säkrare och en ”wow-upplevelse” utlovas för användarna.

DEN STORA NYHETEN med Vista är att systemet är både snyggare och enklare att använda. En ny sökfunktion gör det till exempel möjligt att söka igenom hela datorn efter filer genom att bara skriva in några ord ur dokumenten, ett datum då bilden togs eller en låttitel.

Med hjälp av de nya så kallade Gadget-programmen kan man också direkt på skrivbordet få konstanta uppdateringar via Internet med till exempel börskurser, hålla ett öga på vädret eller lägga in en bevakning på nätauktioner.
– Tanken är att användaren inte själv ska behöva söka efter information, utan informationen ska komma direkt till dem, säger Jesper Häggroth, produktchef hos Mictrosoft.

I den nya versionen av Windows finns också gränssnittet Aero med Flip 3D. Det gör det lätt att växla mellan öppna fönster som visas snyggt och lättöverskådligt staplade i 3D. Möjlighet till transparenta fönster med glasliknande design ger ytterligare överblick och en känsla av exklusivitet.

Det nya Media Center gör datorn mer underhållande. All musik, film och bilder samlas på samma ställe och blir lättöverskådlig med bland annat nya bläddrings- och sökfunktioner. Datorn kan sedan kopplas till TVn och kontrolleras med en fjärrkontroll. Favoritserien eller fotbollsmatchen spelas enkelt in på hårddisken och sedan kan man titta när det passar.

– Med nya Movie Maker kan man också enkelt klippa ihop sina egna filmer eller bildspel tillsammans med musiken på datorn. Bränn sedan ned på en DVD via DVD Maker och titta på filmerna via en vanlig DVD-spelare . Snabbt och enkelt, säger Jesper Häggroth.

Säkerhet är ett område som Microsoft arbetat hårt med och med Vista följer flera nya funktioner.
– Vistas användare kan känna sig tryggare än någonsin. Systemet är både stabilare och säkrare.

Någon mer än jag som inte känner sig helt övertygad om att "Nya Windows lämnar konkurenterna bakom sig"? (Retorisk fråga, givetvis är det på detta forum fler än jag som inte känner igen sig i OnOffs beskrivning av verkligheten)

Senast redigerat 2007-03-07 01:29
  • Oregistrerad
  • 2007-03-02 08:49
Citat:

börs kurser

Citat:

fotbolls matchen

Stod det så i reklamen?? Då borde du skrivit [SIC] efter de två orden i ditt citat från sidan, vi bor i Sverige och här tillämpas inte sär-skrivning. Alltså borde det ha varit BÖRSKURSER och FOTBOLLSMATCHEN ... fast jag är inte förvånad, färre och färre människor verkar kunna svenska nu för tiden istället börjar fler och fler skriva någon märklig form av "svengelska"...

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-02 11:27
Ursprungligen av Scumpi:

Stod det så i reklamen?? Då borde du skrivit [SIC] efter de två orden i ditt citat från sidan, vi bor i Sverige och här tillämpas inte sär-skrivning. Alltså borde det ha varit BÖRSKURSER och FOTBOLLSMATCHEN ... fast jag är inte förvånad, färre och färre människor verkar kunna svenska nu för tiden istället börjar fler och fler skriva någon märklig form av "svengelska"...

Men tagga ned. Det är så töntigt med småpåvar som ska tillrättavisa andra. Särskrivning är ett otyg men det finns ingen anledning att göra sig dryg över andra på ett forum bara för det.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-03-07 01:26

Off Topic:

Ursprungligen av Scumpi:

Självklart har jag inte skrivit av reklambladet utan kopierat. Dock var textens formatering anpassad just för reklambladet (inte så konstigt kanske) vilket innebar att såväl mellanslag som radbrytningar var intryckta lite här och var. (Om du exempelvis kopierar ordet "fotbollsmatchen" från orginal-pdf:en och klistrar in någon annanstans ser du att det egentligen står "fotbolls matchen", utan att det syns i orginalet.)

Jag försökte rätta till dessa felaktigheter men måste uppenbarligen ha missat två särskrivningar då jag hade ganska bråttom - något som omedelbart ska rättas till!

Tack för att du uppmärksammade felen!

On Topic:
Treotuben för Win 98 låter hysteriskt kul. Någon som kan bifoga bild?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-03-02 09:29

Scumpi har rätt. Men istället för att hjälpa varandra att behärska sitt eget språk i skrift, påtalas det istället hur oviktigt det är. "du fattar väl vad han menar?" och "det är väl inte så noga" är ju ganska vanliga. Skolan misslyckas och då ska ingen annan heller se till att språket värnas om. Tydligen.

On topic: Ja, det var fantastiskt vad nytt det känns när man läser texten från Onoff. Lol!

>Scumpi. Vad som är betydligt värre än en och annan särskrivning är språkpoliser som börjar domptera och i sina skriftliga pekpinnar och piskor har fler språkliga fel än den de tråkar.

Två skiljetecken efter varandra använder vi inte i svenskan. Varför använder du uteslutningstecken mitt i och sist i din egen text?

Om du läser ditt inläggs sista stycke en gång till så kanske du också inser att det största problemet med amatörers texter på internet knappast är särskrivningar utan istället handlar om felaktig eller dålig interpunktion.

Handlade inte tråden om Vista och OnOff?

• Oregistrerad
  • 2007-03-02 14:58

Såg den reklamen själv härom veckan och reagerade också på hur idiotiskt det lät. Snart kommer väl något ljushuvud som trollar på diverse Macsidor att påstå att Apple kopierat allt det från Vista.

Gillade reklamen för Win98 bättre, den bjöd på asgarv.
En stor TREO-tub (Eller TREOtub? Eller Treotub; så poliserna blir nöjda)
som det stod WIN98 på... Under stod det "Botar huvudvärk"

Vän av förstånd frågade då, om nu win 98 botar huvudvärk, vad orsakade den?
Mac OS9 ? Nä.. vänta nu.. det måste vara Win 95 då... Öh?

Kommer ihåg en annan bra för Compaq Proliant (serverserien)

Bild; Australien, Öken, fartskylt, söndersjuten med 6 kulhål...

Text, stor i svart i bilden;

"No stop signs, speed limits, just put the pedal down..."

Compaq blev totalt blåsta av sin (förmodligen Mac-proppade) reklambyrå.
Texten är nästan ordagrant från AC/DC och nästa textrad blir
"I'm on a Highway to Hell..."

Alltid tänkt att om man köper sånt så går det åt helvete *s*

Ursprungligen av Goflorp:

Gillade reklamen för Win98 bättre, den bjöd på asgarv.
En stor TREO-tub (Eller TREOtub? Eller Treotub; så poliserna blir nöjda)
som det stod WIN98 på... Under stod det "Botar huvudvärk"

Haha En sådan affisch har vi i en av våra datorsalar på Viskastrandsgymnasiet, skrattar alltid åt den!

SIBAs reklam de hade på sin förstasida (nätet) hade en lockande text som löd: "Föreställningen kan börja!"
Jag kunde inte annat än garva åt det och föreställa mig Bill Gates i clownkläder medan han demonsterar hur bra Vista-kartongen kan göra konster.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 11:28

Windows Vista kommer att lämna värsta konkurrenten Windows XP bakom sig av en enda anledning: XP kommer inte att gå att köpa längre. Naturligtvis kommer inte Vista att minska försäljningen av övriga operativsystem och datorer. Tvärt om! Windows Vista är den bästa draghjälp Mac OS X och Linux fått på länge. Gratis dessutom!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-03 18:53
Ursprungligen av Mondo:

Windows Vista kommer att lämna värsta konkurrenten Windows XP bakom sig av en enda anledning: XP kommer inte att gå att köpa längre. Naturligtvis kommer inte Vista att minska försäljningen av övriga operativsystem och datorer. Tvärt om! Windows Vista är den bästa draghjälp Mac OS X och Linux fått på länge. Gratis dessutom!

Japp, också mycket för att det är för dyrt för dom flesta skolor och företag, och det är just dom som är storkunderna. På MacWorld idag kunde man läsa den här artikeln som berättar om hur flera jättestora amerikanska myndigheter förbjuder sina anställda att uppgradera till Vista och istället överväger att byta till Suse Linux eller OS X.. Vilket också innebär användning av Apples hårdvara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-03 20:21
Ursprungligen av boris91:

Japp, också mycket för att det är för dyrt för dom flesta skolor och företag, och det är just dom som är storkunderna. På MacWorld idag kunde man läsa den här artikeln som berättar om hur flera jättestora amerikanska myndigheter förbjuder sina anställda att uppgradera till Vista och istället överväger att byta till Suse Linux eller OS X.. Vilket också innebär användning av Apples hårdvara.

Myndigheterna har viktiga program som bara måste fungera utan krångel, och det kanske inte har tid och resurser att integrera ett nytt operativsystem i verksamheten. Allt det där kommer att bli enklare vartefter webaserade program blir vanligare. Med tiden kommer förhoppningsvis beroendet av ett visst operativsystem att försvinna eller drastiskt minska. Eller vad händer när det enda som krävs är en webbläsare byggd enligt öppna standarder, till exempel Firefox?

Nu har jag rensat ordentligt i denna tråden! Lägg ner tramsandet och håller er till ämnet! /Mod

1
Bevaka tråden