Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac:ars PCI-möjligheter

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är Mac Pro de enda Macar som kan deala med PCI-kort? Det finns inga sorts adapters eller nåt sånt?

Jag är blivande, men ännu inte Mac-person (inte så mkt dator-person heller för den delen) därför askorkade frågor...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-04 11:35

Tyvärr är det nog så. Jag fattar inte vad de håller på med. 90% av alla icke laptops
är någon form av tower med möjligheter att stoppa in lite mer disk och pci kort.
En Apple iTower sakas. De har bara lowend och highend maskiner, inget i mitten.

Det är ju etter värre, eftersom Mac Pro bara tar PCI-Express.

Synd, annars hade det nog blivit Mac för mej den här gången...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-04 14:15
Ursprungligen av PeterH:

Det är ju etter värre, eftersom Mac Pro bara tar PCI-Express.

Synd, annars hade det nog blivit Mac för mej den här gången...

Oj. Inte ens de har PCI. Illa. Vad ska man då ha för maskin om man ska
sysla med ljud i lite större skala? Idealt vore väl en maskin med tre rme-madi.
Nåja, det är väl bara en tidsfråga innan rme släpper ett pci-express madi.

Apple brukar försvara sig med att de allra flesta aldrig använder PCI-platserna. För konsumenter är storleken viktigare (Mac Mini, iMac) och de flesta tillbehör finns med USB eller Firewire idag. Proffs har råd med en Mac Pro eller med en Magma-PCI-expander.

Det är iallafall Apples ståndpunkt, men jag håller helt med om att det fattas en modell mellan Mac Mini och Mac Pro.

oj, jag kände inte ens till PCI-Express.

Magma tillåter alltså vanliga PCI-kort att prata med Mac? (men är asdyrt antar jag...)

Jag kanske är halvt löjlig men jag tänkte att mitt M-audio Delta 44 kunde få hänga med på flytten till Mac.

Jag har nämligen hittills inbillat mig att alla moderna ljudkort med mic-pre, lyssning, mixerfunktioner etc bara skulle göra det svårare för mig att pre-amp:a, lyssna, mixa etc externt, men jag kanske har fel? Kanske det t.o.m. finns usb/Firewire-ljudkort som bara är in och utgångar (det skulle jag föredra)?

Japp, Magma är snordyra (och verkar som de kräver PCCard-platser och liknande) och mest tänkta för att använda tex Protools med en laptop.

Det finns en del externa kort som i princip är helt utan finesser, tex Behringer FCA202, Presonus Inspire och Maya USB44. Nu har väl inga av de här direkt toppkvalitet på omvandlare, men har man mixer och extern preamp för lyssning så funkar det säkert.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-03-04 14:28

Apple och PC tillverkare körde ju med PCI tidigare (G3-G5) men i och med de sista G5 och nu Intelmodellerna så är det bara PCI-Express som gäller. Men det är väl samma sak för de största PC tillverkarna som Dell, Sony, HP etc. De har väl också bara PCI-Express idag i princip.

Men det som är skönt är ju just att i princip hela branchen går mot det så fler och fler ljudkort går ju att få tag i som PCI-Express tack vare det. Taskigt för oss som måste uppdatera men så är det ju ibland. Precis som IDE är mycket mindre vanligt är S-ATA i nya datorer idag.

Så hade jag haft PCI kort jag behöver en dator till idag hade jag köpt en beggad dator med något år på nacken, de har ju PCI. Men om jag ska köpa nytt hade jag aldrig handlat på mig en dator med PCI eftersom det helt klart är på väg bort. Då hade jag kört på PCI-Express.

Så tänker jag

D.

Ljudkort är väl inga större problem att köra på USB/Firewire i dagens läge. För min del var det möjligheten att fortsätta köra mina DSP-kort som avgjorde. Hade kostat mer än själva datorn att byta ut dom...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-04 15:09
Ursprungligen av PeterH:

Ljudkort är väl inga större problem att köra på USB/Firewire i dagens läge. För min del var det möjligheten att fortsätta köra mina DSP-kort som avgjorde. Hade kostat mer än själva datorn att byta ut dom...

Finns det något som kan matcha madi? Inte för att jag pyslar med saker i
den klassen, men det är alltid trist när utvecklingen går bakåt. Hur bra
fungerar firewire med 1.5 ms latency? Det är himla synd att firewire inte har någon standard för ljud, då skulle man dessutom slippa trasslet med drivrutiner.

Citat:

Finns det något som kan matcha madi? Inte för att jag pyslar med saker i
den klassen, men det är alltid trist när utvecklingen går bakåt

MLan är väl det närmaste, för hemmabruk. Men det riktiga genombrottet låter vänta på sej...

Citat:

Hur bra fungerar firewire med 1.5 ms latency? .

Det bli ju någon ms extra latency med firewire, kräver lite större buffrar än PCI.

Citat:

Det är himla synd att firewire inte har någon standard för ljud, då skulle man dessutom slippa trasslet med drivrutiner.

Så mycket trassel är det inte tycker jag. Och de flesta interface har ju åtminstone några ganska specifika funktioner som kan vara bra att ha stöd för...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-04 16:21
Ursprungligen av PeterH:

MLan är väl det närmaste, för hemmabruk. Men det riktiga genombrottet låter vänta på sej...

Det bli ju någon ms extra latency med firewire, kräver lite större buffrar än PCI.

Så mycket trassel är det inte tycker jag. Och de flesta interface har ju åtminstone några ganska specifika funktioner som kan vara bra att ha stöd för...

MLan är ett yamaha påhit och har inte mycket ieee1394 att göra. Hemligt hur
det fungerar, så det kommer inte att bli en ieee standard. Någon ms extra
är ganska mycket när vi pratar 1.5 ms. Tja, trassel. Har du 64 bitars vista drivers?

Ursprungligen av pme:

Det är himla synd att firewire inte har någon standard för ljud, då skulle man dessutom slippa trasslet med drivrutiner.

???
Det är ju precis det gör...
Många Firewireinderface idag använder OSX inbyggda drivrutiner, Presonus, Focusrite m.m.

Fördelar:
• Plug 'n Play!
• Slipper vänta in tillverkaren för buggfixar och support för nya OS releaser.

Nackdelar:
• Kanske inte optimalt optimerade för just ditt interface.
• Måste vänta in Apple för buggfixar.

Janne

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-06 19:20
Ursprungligen av Janne.M:

???
Det är ju precis det gör...
Många Firewireinderface idag använder OSX inbyggda drivrutiner, Presonus, Focusrite m.m.

Fördelar:
• Plug 'n Play!
• Slipper vänta in tillverkaren för buggfixar och support för nya OS releaser.

Nackdelar:
• Kanske inte optimalt optimerade för just ditt interface.
• Måste vänta in Apple för buggfixar.

Janne

Bara för att OSX har dirvers för mLan betyder inte att det är en standard.(Jag tror
att focusrite använder mLan) Det betyder bara att apple hjälper yamaha att få kontroll över firewire audio. Tex så fungerar mlan kort inte i linux, vilket är en stor nackdel, köper man ett dyrt kort vill man veta att det går att använda till mer än just den datorn man har idag.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-03-04 16:25

Angående latency så är det som ovan skriver att det kräver lite högre latency, fast å andra sidan 1.5 ms är väl som att sitta "ganska nära" ljudkällan.

Jag kör två Motu Firewirekort och kör strax över 6 i latency när jag spelar in och sedan ändrar jag så jag får 23 när jag mixar. Fungerar utan problem för mig. Det är storleken på bufferts som jag vill ha så stpra som möjligt. Pluggar drar ju kraft

D.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-04 16:42

Jag tycker personligen att 6 ms fungerar bra när man kör keyboard. Men vill man ha
lite effekter för tex gitarr så är det för mycket. Det blir då 12 ms om har 6 ms in och 6 ms ut. Och när man sedan ska köra många kanalers mixning och effekter så är som du skriver 23 ms inte alls något problem.

men det där med PCI-express gör att jag kan forget about mitt PCI-ljudkort om jag ska byta till (en ny) Mac?

Japp.

Men du får ett bra mycket bättre ljudkort för en bråkdel av vad Macen kostar, så det hade jag inte sett som något jätteproblem.

ah, nä det är nog inget problem. men jag är fixerad vid att jag måste kunna förstå en grej innan jag köper den, se tydligt vad som gör vad, inte ha onödiga funktioner ivägen etc (hail modular synth, hårdvara, analoga grejer...)

maya usb44 såg väldigt begripligt ut men på en del rader stod det 16 bitar och det låter epa (men vad vet jag det kanske stod på rätt rader uhh?)

Maya USB44 är mycket riktigt bara 16bit och har väl inte direkt några toppkonverterare, men en bekant till mig har använt det till hemmainspelningar med godtagbara resultat. (Delta44 har väl rätt många år på nacken det med? Jag kan tänka mig att det inte är några jätteskillnader i kvalitet.)

Det sprakar och knastrar om man försöker använda alla 4 in + 4 ut samtidigt, men det beror snarare på USB1.0 än på ljudkortet i sig.

Sen är det bara Mac Pro som har PCIe-platser, så för alla andra andra macar är det antingen Firewire, USB eller Expresscard som gäller. (Och har du råd med en Mac Pro har du förmodligen råd med ett nytt ljudkort också.) Om du ska fortsätta med PCI skulle jag rekommendera en begagnad G5:a.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-06 13:59

Ett litet tips bara, om man ska köra PCI på en G5:

Det finns många modeller av G5, och beroende på vilken man väljer så kan det vara PCI, PCI-X eller PCI Express. Vissa PCI-kort funkar i PCI-X-platserna, men långt ifrån alla.

Jag har inte pratat om mLan.
Ja, OSX innehåller support för mLan, men det jag pratar om är 'Class-compliant' Firewire drivers som är standard i OSX och som Presonus, Focusrite m.fl. använder sig av och dom använder inte mLan...

Janne

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-06 22:07
Ursprungligen av Janne.M:

Jag har inte pratat om mLan.
Ja, OSX innehåller support för mLan, men det jag pratar om är 'Class-compliant' Firewire drivers som är standard i OSX och som Presonus, Focusrite m.fl. använder sig av och dom använder inte mLan...

Janne

Det var ju trevligt, jag har läst att det inte gick så bra för de som skulle
bygga dessa. Men var ju inte direkt igår så tekniken rullar ju på, vi får hoppas
att standarden vinner över mLan.

1
Bevaka tråden