Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Butiker och dess lager.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-06 18:13

Tänkte att jag skulle skaffa ett M-audio Axiom61 idag.
Men det gick inte då ingen hade det i lager, kanske Fredag om jag bestälde idag.
Hmm, är inte själva poängen med butiker att man ska kunna köpa sakerna direkt om det inte är något större/dyrare/exotiskt ?
Om man ändå ska lägga en bestälning så kan jag lika gärna köpa av Thomann, vilket det också blev, 350-400:- billigare.

Visst kan man få slut men två butiker (4Sound) som säger att dom ska ha detta i standardsortimentet och ingen hade det på lager.
Inte ens "motsvarande" Oxygen variant.
Jeje, har man inte bättre koll på sitt lager så går köpen till konkurenter

  • Medlem
  • 2007-03-06 18:34

Konkurrensen gör väl att inga butiker vågar ha något i lager idag. Det är helt enkelt för stor risk för hyllvärmare. Då tar man kanske hellre risken med att kunden försvinner. Jag tror specialbutiker kommer att få det svårare och svårare att existera framöver mtp konkurrensen från internetshoppar. Alla saker som man inte behöver ta/prova på kan man i stort sett köpa på nätet istället. Och ofta kan de leverera snabbare och billigare än en butik som är tvungen att ta hem saker.

  • Medlem
  • 2007-03-06 19:39

Visst är det så och det förstår jag om det är något riktigt dyrt exempelvis.
Förstår ex. om man inte har 5 Virus TI Polar hemma

  • Medlem
  • 2007-03-06 20:25

Jo, sedan kan det ju bero på hur stor staden är där de håller till också. En liten stad är det ju inte så mycket ruljans på grejerna kan man ju misstänka så de ligger förmodligen på minimala lager. Nackdelen är ju att då riskerar man ju att folk ändå drar till en större stad eller köpcenter och handlar sina grejer. Svårt att komma på något sätt hur de skall kunna komma runt detta dilemma när volymerna är så försvinnande små.

Själv köper jag nästan allt på nätet. Jag köpte mina Alesis Mk-2 på Musikbörsen i Sundsvall men det var bara för att de hade ett väldigt bra pris och just då. Speciellt mjukvara är ju tacksamt som man kan ladda ner direkt. Ganska fränt att göra affär klockan 3 på natten och få hem grejerna direkt så man kan köra. Iofs, kanske lite dåligt också mtp att det är lätt att falla för frestelsen när man inte har något större motstånd att överbrygga än att hala fram kreditkortet ur plånkan. 'Jomen jag måste bara ha den där VST:n till mitt projekt... och det nu på en gång...'

  • Medlem
  • 2007-03-06 21:36

Bor i el'stockholmo

Så det borde ju vara hyffsad omsättning iaf på dom mindre sakerna.
Men vad vet jag.

  • Medlem
  • 2007-03-06 22:21

Precis. Och att två av dem inte har varan i lager är ju ännu märkligare.

Fast det vore intressant att veta hur mycket butikerna känner av internetkonkurrensen. För att sätta perspektiv på det hela lixom.

Priset man betalar i en butik ska inkuldera kostnaden för demonstration och skyltex. Om man inte behöver de sakerna ska man inte betala fullt pris för en vara som inte finns på lager enligt mig. Flera gånger har det dessutom hänt mig att musikaffärernas leverantör eller de själva schabblat med orden så man får gå i veckor i ovisshet.

Jag anser att musikaffärerna måste jobba hårt på såna saker för undvika att kunderna beställer från Tysklad på egen hand.

  • Medlem
  • 2007-03-07 19:11

Och de flesta som upptäcker hur enkelt det är att handla köper mer och mer. På 90-talet då jag började beställa saker utomlands, mest spel och programvaror, så blev jag imponerad av hur otroligt väl allt fungerade. Postgången var oerhört snabb. Jag hade saker från England hemma samma vecka som beställningen gjordes. Det kunde man ju bara drömma om att en postorderfirma i Sverige skulle lyckas med. Och dessutom till nästan 30% lägre pris TROTS frakt.

Fast det har blivit bättre även här måste jag säga, iaf vad gäller datorer/datorkomponenter så har de jag handlar ifrån väldigt snabba leveranstider. Högst en vecka typ. Men när man beställer musikinstrument eller annan audioutrustning så tar det nästan alltid avsevärt längre tid. Men så blir det ju när ingen musikaffär verkar ha något i lager längre. Allts tas hem från leverantören 'on demand'. Har man tur så är de iaf så pass vakna att de ber leverantören skicka direkt hem till en så att en onödig resa sparas in. Fast det finns det ju inga garantier för att det alltid blir så.

Jag tror de flesta störra 'opersonliga' butiker kommer att få det svårt och de små specialiserade som kan arbeta upp ett troget klientel är de som kan klara sig mot anstormningen av billiga musikaffärer på nätet.

  • Medlem
  • 2007-03-08 08:47

Varför börjar inte de stora företagen(ex. Roland, Korg, Yamaha etc) med att sälja sina produkter direkt från deras hemsidor. Skulle bli mycket billigare att slippa mellanhandeln. Jag menar att likväl som att butikerna gör en beställning åt dig på nått du inte ens fått se eller testa ska få en provision tycker jag inte är bra... Då är det ju bättre att kunna göra den själv.
Eller har jag fel???

  • Medlem
  • 2007-03-08 09:22

Yake: Förmodligen pga existerande kontrakt med generalagenter och annat. En annan aspekt är att en lokal säljare har bättre koll på lagar och liknande i landet man säljer till.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-09 14:36
Ursprungligen av Haplo:

Tänkte att jag skulle skaffa ett M-audio Axiom61 idag.
Men det gick inte då ingen hade det i lager, kanske Fredag om jag bestälde idag.
Hmm, är inte själva poängen med butiker att man ska kunna köpa sakerna direkt om det inte är något större/dyrare/exotiskt ?
Om man ändå ska lägga en bestälning så kan jag lika gärna köpa av Thomann, vilket det också blev, 350-400:- billigare.

Visst kan man få slut men två butiker (4Sound) som säger att dom ska ha detta i standardsortimentet och ingen hade det på lager.
Inte ens "motsvarande" Oxygen variant.
Jeje, har man inte bättre koll på sitt lager så går köpen till konkurenter

Det var som fan jag råkade ut för exakt samma sak jag gick in å skulle ha ett axiom 61
då sa de samma sak till mig.
jag skulle höra av mig nästa vecka sen blev det nästa igen och så ytterligare en, sedan tröttnade jag och beställde en på thomann och fick det två dagar senare.
Dessutom bad de om ursäkt i fall det skulle ta tre dagar.
vilken service, och nästan en femhundring billigare, tummen upp.

Det finns ju represtentanter från musikaffärer här på forumet..
Vore kul o höra deras version av detta problem...
själv tycker jag nånstans att få hem saker snabbt ingår i affärers service...speciellt om det har det som en artikel i deras sortiment.
Väger man upp fördelar och nackdelar mellan att köpa/beställa en vara i tyskland alternativt lokala musikaffären så tror jag svenska musikaffärer kommer få det svårare o svårare i framtiden.
I princip ALLT är billigare i tyskland och det går FORTARE o få hem grejerna än i sverige, men vad ska svenska butiker konkurrera med då ..undrar jag.
Det kommer säkert bara bli strängar o sladdar som säljs och och musikbörsen kommer bara kränga casio-syntar ( som vanligt då ,ioförsig)
Som konsument så vill man spara pengar så enkelt är det , och slippa vänta så förbannat.

  • Medlem
  • 2007-03-09 19:54

Köper du i butik så är det väl (förhoppningsvis) lättare att få hjälp om det krånglar samt service om något pajar. Vet inte hur det är idag om man kommer insläpandes med en tyskinköpt synt på lokala butiken och vill få den repad men förut har väl många ställt sig väldigt kalla till att ens ta i grejerna då. Det kanske har lättat upp eller blivit ännu värre men jag vet inte. Någon som har erfarenhet kanske kan berätta mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-15 18:27

Upplevde samma problem.

Ringde runt till 6 olika musikaffärer i staden och närliggande.
Ingen hade det ljudkort som i princip alla propsade om på deras hemsidor. Inte slut, utan inte alls i butik.

Beställde från nätet 700:- billigare... Nu va jag villig att betala 700:- mer för att få kortet nu, och för att få servicen, men:

1: Beställa från en butik, vänta 11 dagar på att det ska komma till butik, sen åka o hämta själv.

2: Beställa från nätet, 700:- billigare, 5 dagar senare knackar det på dörren och jag får det i handen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-15 19:14

Håller helt med. Vill man ha från butik så är det just "jag vill ha det idag" som är nyckeln, och man vill ju också prova det man ska köpa. Mest vansinniga jag vet är när musikbörsen inte tar in saker för prov om man inte tänker köpa dem.

Exempelvis när jag skulle ha monitorer, jag var väldigt sugen på att lyssna på adam A7, var lite utanför min budget men hade dom låtit väldigt bra så hade jag tagit ett par och låtit plånboken lida. Men vad fick man för svar? "Vi tar bara in om du är säker på att du ska köpa". Wow! Vilken service!

Om de sedan har något inne är det bara ett skyltex (som 100 andra stått och klämt på) och det får man betala fullpris för....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-15 22:34

Musikbörsen i nkpg är skräp och ser ut som det också. Vill jag prova någon synth eller trumpads måste jag först flytta på en bunt basar eller kartonger som står i vägen, sedan måste jag hitta rätt trafo eller kabel som passar o.s.v. Undrar förresten hur de ska få en SH-32 såld för 5850:-? Eller en K2000 utan prislapp. Om de har något på lager? Nej, jag skulle köpa en Ibanezbas som de gjorde reklam för på hemsidan och katalogen, men den fanns inte inne, smart.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 09:40
Ursprungligen av platon:

Musikbörsen i nkpg är skräp och ser ut som det också. Vill jag prova någon synth eller trumpads måste jag först flytta på en bunt basar eller kartonger som står i vägen, sedan måste jag hitta rätt trafo eller kabel som passar o.s.v. Undrar förresten hur de ska få en SH-32 såld för 5850:-? Eller en K2000 utan prislapp. Om de har något på lager? Nej, jag skulle köpa en Ibanezbas som de gjorde reklam för på hemsidan och katalogen, men den fanns inte inne, smart.

Håller med. Personalen kan vara lagom disträ ibland okså.

Beställde dock en delaypedal därfrån som faktiskt blev billigare än thomann inkl strömadapter (pga frakten).

Men jag fick inget SMS om att varan hade kommit utan fick själv ringa och fråga; 'Ja den kom in i torsdags.' fick jag som svar då jag ringde på tisdagen efter...

jag tycker det är lika bra om butikerna dör ut.. internetbutiker är ju bevisligen bättre och därmed förtjänar dom kunderna. och så slipper man dryg personal och tokpriser.
fast dom kanske kan öppna nån liten kiosk där dom säljer lite kablar och sånt som man kan behöva på stubben ibland

Det är ett dilemma att det är "rätt dyra grejjer" vi håller på med... Det går ju inte att gå in och prova ex en gitarr i 20 tusenkronorsklassen. Utan den måste beställas till butiken och sen får man testa... med dåligt samvete för deras merjobb så då kan det bli köp iaf fast man inte riktigt kommer överens med guran... Smart affärsidé iaf....

//Dúnadan

-Alltså, man kan bli olika bemött i butiker har jag märkt - alltifrån "snacka med han där borta där kön går" till "vill du provlyssna - vad tyckte du"...

-Åsså kan man inte ta för givet att det stämmer vad som står på nätet att det finns hemma...

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2008-03-23 13:00

Min erfarenhet är att en fysisk butik är suverän jämfört med internetbutikerna, jag har bara positivt att säga om min handlare på 4 sound.
Aldrig nå snack om att få låna hem prylar eller något annat man vill ha hjälp med.
Priser på keyboards är många gånger bättre än hos Thomann idag.

Sen kan jag hålla med om att det är tråkigt om inte butikerna har allt hemma men som sagt det är för riskabelt att ha hemma specialprylar som just du vill titta på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-23 14:25

Att dom inte har en gitarr för 20000:- i laget köper jag!

Men när dom skyltar med saker på sin hemsidas förstasida, och sen är det beställningvara när man kommer till butiken. Det har jag lite svårt för.

Självklart kan en fysisk butik inte tävla med en cyberstore med gigantor-lager. Det som alltid kommer att vara till butikernas fördel dock är att kunden ofta känner trygghet med en personlig kontakt, lite smidigare rutiner vid öppet köp eller garantirelaterade frågor. Dessutom tror jag inte att någon gitarrist värd namnet, skulle beställa ett dyrt instrument utan att provlira. "Levande" instrument som gitarrer kommer alltid ha sin största försäljning i butik.

Är man däremot syntnörd tex, så finns det ju ingen anledning att idag ens titta in på börsen, om man inte är i akut behov av patchkablar eller dyl.

Nä tacka vet jag:
www.musik-service.de
www.thomann.de
eller www.music123.com (för prylar under 15kg)

1
Bevaka tråden