Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder tagna med Sigma SD14..

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla!

Jag är nog den enda SD14 användaren i Sverige just nu och därför...

...vill jag visa ett gäng bilder tagna i Lördags på ett bröllop. Skulle vara kul o höra lite från er som använder andra märken vad ni tycker om bilderna. (givetvis från alla andra också som råkar ha en Sigma eller inget alls) På min hemsida hittar du även några bilder i fullupplösning samt lite annat kul såsom långtidsexponeringar.

http://www.rytterfalk.com/sd14/wedding
och annat på http://www.rytterfalk.com

BTW, DP1, som använder samma sensor kommer bli fantastisk. Pratade just med en av utvecklarna på Sigma och den är tydligen byggd i Aluminium.. coolt.

Riktigt bra bilder du har där, kul att se lite biler från nya Sigman. Du måste ha varit tidigt ute med att köpa din kamera, den släpptes väl bara nån vecka sedan? Jag gillar hur bilderna från Foveon sensorer blir, framför allt porträtt. Och med den nya verkar de äntligen ha löst problemet med brus som Foveon har haft.

Som du säger verkar DP1 bli en grym kamera, vill gärna ha en sådan som komplement till min digitala Olympus SLR. Skulle passa bra med ett kompakt alternativ när man inte vill släpa runt på Systemaren.

Så nu vill jag ha DP1:an ännu mer, och även Sigma 30mm f/1.4 till min Olympus. Tack för bilderna.

Michael

Ni har väl inte missat Sigmas sobra kampanjwebbplats för DP1:an? Riktigt imponerande.

http://www.sigma-dp1.com/

Verkar riktigt grym bortsett från att f/4 känns för lite, men presterar den bra vidöppen så kan den vara intressant ändå. Hyser själv någon slags hatkärlek till Sigma, men just DP1 känns mycket lovande.

Ursprungligen av Samuel K:

Ni har väl inte missat Sigmas sobra kampanjwebbplats för DP1:an? Riktigt imponerande.

http://www.sigma-dp1.com/

Verkar riktigt grym bortsett från att f/4 känns för lite, men presterar den bra vidöppen så kan den vara intressant ändå. Hyser själv någon slags hatkärlek till Sigma, men just DP1 känns mycket lovande.

Någon beskrev designen som en kopia av Ricohs GRD, och det är inte negativt direkt, GRD är ju en mycket seriös kamera. DP1 skulle kunna vara nästa steg, från GRD's halvhyfsade 1/1.8-sensor (bra för en liten kamera) till en rejäl APS-sensor.

Ljusstyrkan låter ju låg, men ljusstyrka är ett knepigt mått, det anger ju bara ljusintensitet per ytenhet, inte per sensorelement, vilket är det som egentligen betyder något. En 10 gånger större sensor kompenserar en hel del. Hur mycket lägre ljusstyrka är egentigen f/4 mot f/2.5?

Men jag ser inget om t.ex. makroegenskaper. Man hoppas ju att den fokuserar hyfsat, det brukar ju funka för kameror med stora sensorer.

  • Medlem
  • 2007-03-19 11:22
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Någon beskrev designen som en kopia av Ricohs GRD, och det är inte negativt direkt, GRD är ju en mycket seriös kamera. DP1 skulle kunna vara nästa steg, från GRD's halvhyfsade 1/1.8-sensor (bra för en liten kamera) till en rejäl APS-sensor.

Ljusstyrkan låter ju låg, men ljusstyrka är ett knepigt mått, det anger ju bara ljusintensitet per ytenhet, inte per sensorelement, vilket är det som egentligen betyder något. En 10 gånger större sensor kompenserar en hel del. Hur mycket lägre ljusstyrka är egentigen f/4 mot f/2.5?

Men jag ser inget om t.ex. makroegenskaper. Man hoppas ju att den fokuserar hyfsat, det brukar ju funka för kameror med stora sensorer.

Ett bländarsteg motsvarar en fördubbling av ljus till sensorn, precis som ett slutarsteg gör. f2,8 ger dubbelt så mycket ljus som f4. Dvs du kan ha ett stegs snabbare slutare vid f2,8 jämfört med f4.

Anledningen till att de valt 4 är förmodligen att de inte ville att kameran skulle bli större. Jag hade hellre sett en motsvarade 35:a istället för 28:a, och då hade man kanske fått f3,5 eller f2,8 ... och en kamera som skulle gå att använda hyfsat till porträtt. Hoppas de gör olika varianter med olika brännvidder senare.

Ursprungligen av stfm:

Ett bländarsteg motsvarar en fördubbling av ljus till sensorn, precis som ett slutarsteg gör. f2,8 ger dubbelt så mycket ljus som f4. Dvs du kan ha ett stegs snabbare slutare vid f2,8 jämfört med f4.

Anledningen till att de valt 4 är förmodligen att de inte ville att kameran skulle bli större. Jag hade hellre sett en motsvarade 35:a istället för 28:a, och då hade man kanske fått f3,5 eller f2,8 ... och en kamera som skulle gå att använda hyfsat till porträtt. Hoppas de gör olika varianter med olika brännvidder senare.

Någon räknade på det och kom fram till att om du jämför med andra motsvarande digitalkameror så har sigman ca F2 tack vare den större sensorn.

Något som jag tyckte lät ÄN mer intressant är dock att den kan/ska få 720P 30fps video. full bredd i Sigmas LOW läge fast med något kroppat upp och ner.

Spänning!

  • Medlem
  • 2007-03-20 23:12
Ursprungligen av Rytterfalk:

Någon räknade på det och kom fram till att om du jämför med andra motsvarande digitalkameror så har sigman ca F2 tack vare den större sensorn.

Hur tänker du nu? f-värdet är ju en standard, relaterad till det fysiska avståndet mellan filmplan och bländare och bländaröppningens storlek. f4 motsvarar f4, och inget annat... däremot blir ju brusnivåerna lägre, och man kan kanske hävda att man kan underexponera ett par steg (motsvarande f2).

Ursprungligen av stfm:

Hur tänker du nu? f-värdet är ju en standard, relaterad till det fysiska avståndet mellan filmplan och bländare och bländaröppningens storlek. f4 motsvarar f4, och inget annat... däremot blir ju brusnivåerna lägre, och man kan kanske hävda att man kan underexponera ett par steg (motsvarande f2).

Det har diskuterats ganska mycket kring det här borta på Dpreview (där som jag normalt lever mitt liv) och de som kan säger att det har med den massivt större ytan att göra. Ungefär som om du tänker dig att du får mindre rörelseoskärpa vid samma exponering med 14mm än med 75mm.. alltså, det är lättare att få ett skarpt slutresultat ungefär på samma sätt. Klicka här för att läsa ett av inläggen kring detta.

Vet inte om det blev tydligt.

  • Medlem
  • 2007-03-21 23:31
Ursprungligen av Rytterfalk:

Det har diskuterats ganska mycket kring det här borta på Dpreview (där som jag normalt lever mitt liv) och de som kan säger att det har med den massivt större ytan att göra. Ungefär som om du tänker dig att du får mindre rörelseoskärpa vid samma exponering med 14mm än med 75mm.. alltså, det är lättare att få ett skarpt slutresultat ungefär på samma sätt. Klicka här för att läsa ett av inläggen kring detta.

Vet inte om det blev tydligt.

Med den logiken borde ju "full frame" motsvara f0.4 eller liknande. Jag förstår vad de menar, men det är lite bakvänt tänkt. Bättre att säga att man får mindre brusiga bilder vid högre ISO, istället för att blanda in f-värden som påverkar så mycket annat i bilden. Jag väljer en snabb optik före hög ISO i nästan alla situationer.

Jag har fortfarande svårt att förstå varför man valde att göra en så vidvinklig optik ... 35mm är ju mer eller mindre standard på kompakter. Av flera anledningar.

Ursprungligen av stfm:

Med den logiken borde ju "full frame" motsvara f0.4 eller liknande. Jag förstår vad de menar, men det är lite bakvänt tänkt. Bättre att säga att man får mindre brusiga bilder vid högre ISO, istället för att blanda in f-värden som påverkar så mycket annat i bilden. Jag väljer en snabb optik före hög ISO i nästan alla situationer.

Jag har fortfarande svårt att förstå varför man valde att göra en så vidvinklig optik ... 35mm är ju mer eller mindre standard på kompakter. Av flera anledningar.

jag tror att du missförstår ryddermark.

Jag tror att han menar följande:
F4 kommer sig av att optiken är kompakt och liten. liten mängd infallande ljus yetta yetta yetta...
F2 kommer sig av att man i princip vinner ett bländarsteg pga av du reellt kan fotografera med en längre slutartid/brännvidd....

men alltså... det är bakvänt

  • Medlem
  • 2007-03-22 23:25
Ursprungligen av northernlight:

jag tror att du missförstår ryddermark.

Jag tror att han menar följande:
F4 kommer sig av att optiken är kompakt och liten. liten mängd infallande ljus yetta yetta yetta...
F2 kommer sig av att man i princip vinner ett bländarsteg pga av du reellt kan fotografera med en längre slutartid/brännvidd....

men alltså... det är bakvänt

Du menar pga att det är vidvinkel? En *motsvarande* 28mm i 135-format klarar enligt tumregeln 1/28s oavsett sensorstorlek. En 6x6 klarar man att handhålla på 1/60s med en 80mm optik, vilket motsvarar en 50mm på 135-format. Min Ixus med motsvarande 28mm med f2,8 har ett stegs ljusstarkare optik än DP1. Reellt måste jag pumpa upp ISO ett steg för att kunna ha samma slutartid. Jag vet inte hur man kan vända på det annorlunda. Förhållandet ISO–f/värde–slutartid är ju ungefär lika öppna för diskussion som solens gång. I min värld finns det inga "motsvarande fx", eftersom det är en standard som ska eliminera alla missförstånd.

Enda sättet att få samma bild som en kamera med en ljusstarkare optik är att välja ett högre ISO-värde. Det är min fasta övertygelse. Och jag förstår fortfarande inte hur den kan motsvara f2 på något annat format. Speciellt inte om jag jämför med en 5D eller liknande, vilket kanske är mer relevant än en partykamera.

Ursprungligen av stfm:

Du menar pga att det är vidvinkel? En *motsvarande* 28mm i 135-format klarar enligt tumregeln 1/28s oavsett sensorstorlek.

precis som jag säger... när du omvandlat till motsvarande 135mm. det är nog det han menar som sagt.

En 6x6 klarar man att handhålla på 1/60s med en 80mm optik, vilket motsvarar en 50mm på 135-format.

jjaaa?

Min Ixus med motsvarande 28mm med f2,8 har ett stegs ljusstarkare optik än DP1. Reellt måste jag pumpa upp ISO ett steg för att kunna ha samma slutartid.

ja.

Jag vet inte hur man kan vända på det annorlunda. Förhållandet ISO–f/värde–slutartid är ju ungefär lika öppna för diskussion som solens gång. I min värld finns det inga "motsvarande fx", eftersom det är en standard som ska eliminera alla missförstånd.

Ja. men troligtvis räknar ryderfalk med brännvidder som är bra mycket längre tex en 100/2.8.

Enda sättet att få samma bild som en kamera med en ljusstarkare optik är att välja ett högre ISO-värde. Det är min fasta övertygelse. Och jag förstår fortfarande inte hur den kan motsvara f2 på något annat format. Speciellt inte om jag jämför med en 5D eller liknande, vilket kanske är mer relevant än en partykamera.

Jag sa att det var bakvänt

Svar i quoten.

Ursprungligen av stfm:

Jag vet inte hur man kan vända på det annorlunda. Förhållandet ISO–f/värde–slutartid är ju ungefär lika öppna för diskussion som solens gång. I min värld finns det inga "motsvarande fx", eftersom det är en standard som ska eliminera alla missförstånd.

Det finns faktiskt ett möjligt missförstånd och det är sensorstorlekens påverkan på skärpedjupet, kan det vara det som northernlight menar? Det är iofs en grov förenkling, skärpedjupet beror som alltid bara på brännvidd och bländare, men mindre sensor förutsätter vidvinkligare optik om man ska få samma perspektiv. Men det är naturligtvis helt tokigt att påstå att ett bländarvärde "motsvarar" något annat på grund av det.

Ursprungligen av Samuel K:

Det finns faktiskt ett möjligt missförstånd och det är sensorstorlekens påverkan på skärpedjupet, kan det vara det som northernlight menar? Det är iofs en grov förenkling, skärpedjupet beror som alltid bara på brännvidd och bländare, men mindre sensor förutsätter vidvinkligare optik om man ska få samma perspektiv. Men det är naturligtvis helt tokigt att påstå att ett bländarvärde "motsvarar" något annat på grund av det.

Brännvidden har INGENTING med skärpedjup att göra. Det som har betydelse är främst två saker: Bländare och avbildningsskala. I förlängningen ter det sig ganska naturligt att du får ett kortare skärpedjup med en längre brännvidd om du har rumpan på samma plats då avbildningsskalan blir större. Hänger du med?

DVS om du trycker en 28 i näsan på någon och får en avbildningsskala på 1:4 tex och sedan gör samma sak med en 100 med samma avbildningsskala 1:4 kommer du att få samma skäpedjup.

Mao är det en pajas-myt att teleoptik ger kortare skärpedjup tex.

MEN: Jag tror att trådskaparen menar något i stil med detta:
Eftersom brännvidden är kortare kommer du kunna fotografera med längre slutartid vilken kan kompensera för den mindre bländaren. Jag tror att det är det han menar. men jag vet inte

Ursprungligen av northernlight:

Brännvidden har INGENTING med skärpedjup att göra. Det som har betydelse är främst två saker: Bländare och avbildningsskala. I förlängningen ter det sig ganska naturligt att du får ett kortare skärpedjup med en längre brännvidd om du har rumpan på samma plats då avbildningsskalan blir större. Hänger du med?

DVS om du trycker en 28 i näsan på någon och får en avbildningsskala på 1:4 tex och sedan gör samma sak med en 100 med samma avbildningsskala 1:4 kommer du att få samma skäpedjup.

Mao är det en pajas-myt att teleoptik ger kortare skärpedjup tex.

Det där resonemanget är korrekt men felaktigt tillämpat. Säg om du jämför en GR Digital med 1/1.8"-sensor (ca 5x beskärningsfaktor) och en DP1 med 1.7x beskärningsfaktor. Båda har "28mm"-optik (5,9mm resp 16,5mm) och det är helt riktigt att skärpedjupet är detsamma vid samma avbildningsskala. Men: eftersom sensorerna är olika stora är själva grejen att man inte kan använda samma avbildningsskala. 1:4 på en 1/1.8"-sensor ger i praktiken resultat som motsvarar mer än 1:1 för 35mm.

Ett exempel: Tar man en ansiktsbild med DP1:an, med en avbildningsskala på runt 1:20, får man bara med näsan om man använder samma avbildningsskala på GR:ens sensor. Skärpedjupet är detsamma, men man får bara med en tredjedel av motivet. Ditt resonemang är alltså giltigt så länge man förutsätter att GR-fotograferna fotar näsor när DP1-användarna fotar ansikten. Så är det naturligtvis inte, och för att få motsvarande komposition måste man välja avbildningsskalan 1:60 med den mindre sensorn. Vilket i sin tur medför ett helt annat skärpedjup.

Det blir helt enkelt lite tokigt om man börjar utgå från att folk med små sensorer bara fotar små saker, vilket du i princip förutsätter. Men jag kan ju ha fel, det kanske är så att alla ixus-ägare springer omkring och fotar näsborrar hela dagarna?

Ursprungligen av Samuel K:

Det där resonemanget är korrekt men felaktigt tillämpat. Säg om du jämför en GR Digital med 1/1.8"-sensor (ca 5x beskärningsfaktor) och en DP1 med 1.7x beskärningsfaktor. Båda har "28mm"-optik (5,9mm resp 16,5mm) och det är helt riktigt att skärpedjupet är detsamma vid samma avbildningsskala. Men: eftersom sensorerna är olika stora är själva grejen att man inte kan använda samma avbildningsskala. 1:4 på en 1/1.8"-sensor ger i praktiken resultat som motsvarar mer än 1:1 för 35mm.

Ett exempel: Tar man en ansiktsbild med DP1:an, med en avbildningsskala på runt 1:20, får man bara med näsan om man använder samma avbildningsskala på GR:ens sensor. Skärpedjupet är detsamma, men man får bara med en tredjedel av motivet. Ditt resonemang är alltså giltigt så länge man förutsätter att GR-fotograferna fotar näsor när DP1-användarna fotar ansikten. Så är det naturligtvis inte, och för att få motsvarande komposition måste man välja avbildningsskalan 1:60 med den mindre sensorn. Vilket i sin tur medför ett helt annat skärpedjup.

Det blir helt enkelt lite tokigt om man börjar utgå från att folk med små sensorer bara fotar små saker, vilket du i princip förutsätter. Men jag kan ju ha fel, det kanske är så att alla ixus-ägare springer omkring och fotar näsborrar hela dagarna?

Nu rycker den otydlige rydder.. roderf.. Rytterfalk in igen med sin teori:

Det Samuel säger är egentligen det jag menat mest hela tiden. Det blir helt enkelt så att i och med att du faktiskt får med mer bild så har du större möjlighet att faktiskt ta en skarp bild. Rörelseoskärpan är densamma MEN tack vara storleksskillnaden på sensorn så blir den "mindre" om både GR ägaren och DP1 ägaren försöker ta en likadan bild.

Då kommer vi naturligt till resten av resonemanget. f2 kontra f4. Många har varit oroliga att f4 skulle göra det svårt att hålla still, man får inte tillräckligt bra slutartider när ljuset blir dåligt och då menar jag att TACK vare den större sensorn så motsvarar F4 i det här fallet ungefär F2 (vad gäller chansen att faktiskt ta en skarp bild) .. jag har inte ägnat ett sekund av tanke kring skärpedjupsskillnader etc, det får andra ta.

Detta stämmer endast så länge som vi jämför DP1an mot övriga "point and shot" kameror som är digitala och som har små sensorstorlekar.

funkis?

  • Medlem
  • 2007-03-28 12:10
Ursprungligen av Rytterfalk:

Nu rycker den otydlige rydder.. roderf.. Rytterfalk in igen med sin teori:

Det Samuel säger är egentligen det jag menat mest hela tiden. Det blir helt enkelt så att i och med att du faktiskt får med mer bild så har du större möjlighet att faktiskt ta en skarp bild. Rörelseoskärpan är densamma MEN tack vara storleksskillnaden på sensorn så blir den "mindre" om både GR ägaren och DP1 ägaren försöker ta en likadan bild.

Då kommer vi naturligt till resten av resonemanget. f2 kontra f4. Många har varit oroliga att f4 skulle göra det svårt att hålla still, man får inte tillräckligt bra slutartider när ljuset blir dåligt och då menar jag att TACK vare den större sensorn så motsvarar F4 i det här fallet ungefär F2 (vad gäller chansen att faktiskt ta en skarp bild) .. jag har inte ägnat ett sekund av tanke kring skärpedjupsskillnader etc, det får andra ta.

Detta stämmer endast så länge som vi jämför DP1an mot övriga "point and shot" kameror som är digitala och som har små sensorstorlekar.

funkis?

Om jag inte är helt ute och cyklar så spelar sensorstorleken ingen roll på rörelseoskärpan om man jämför två objektiv som har samma *motsvarande* brännvidd. GR:s objektiv är ju i verkligheten mer vidvinklig än DP1:ans (5.9 mot 15 eller vad det är), men om man översätter till 35mm-formatets motsvarighet så blir båda ca 28mm.

Det ger en längsta handhållen slutartid på ca 1/30s om man är normalt darrhänt. En mellanformatskamera, med enormt mycket större filmyta, får samma utsnitt vid 50-60mm. Längsta slutartid är trots det fortfarande ca 1/30s handhållen. Sensorstorleken påverkar vad jag vet inte detta förhållande.

De flesta kan handhålla ned till 1/8s om kameran saknar spegel, men det ovanstående gäller tumregeln 1:100, brännvidd:slutartid, vid 35mm-formatet. Det funkar BARA till 35mm-formatet, och måste räknas om till andra format.

Ursprungligen av stfm:

Om jag inte är helt ute och cyklar så spelar sensorstorleken ingen roll på rörelseoskärpan om man jämför två objektiv som har samma *motsvarande* brännvidd. GR:s objektiv är ju i verkligheten mer vidvinklig än DP1:ans (5.9 mot 15 eller vad det är), men om man översätter till 35mm-formatets motsvarighet så blir båda ca 28mm.

Det ger en längsta handhållen slutartid på ca 1/30s om man är normalt darrhänt. En mellanformatskamera, med enormt mycket större filmyta, får samma utsnitt vid 50-60mm. Längsta slutartid är trots det fortfarande ca 1/30s handhållen. Sensorstorleken påverkar vad jag vet inte detta förhållande.

De flesta kan handhålla ned till 1/8s om kameran saknar spegel, men det ovanstående gäller tumregeln 1:100, brännvidd:slutartid, vid 35mm-formatet. Det funkar BARA till 35mm-formatet, och måste räknas om till andra format.

så är det. Mikrovibrationerna blir förstärkta på en mindre sensor.
SÅ tillexempel:

en 50mm på en FF kan hållas i 1/50del (eller whatever det varierar ju men nu säger vi att det är så).
en 1.5fovcrop kan inte handhållas i 1/50del då utsnittet kommer att bli mindre och vibrationerna kommer att bli skenbart större.
Tex du känner inte av om någon stampar i backen men en liten myra hade fått värsta chocken... same thing bara väldigt överdrivet haha. (jag är pedagog... det märks väl hehe).

Jag bevisar bara en gång till vad du just sagt.
Godnatt.

Ursprungligen av northernlight:

så är det. Mikrovibrationerna blir förstärkta på en mindre sensor.
SÅ tillexempel:

en 50mm på en FF kan hållas i 1/50del (eller whatever det varierar ju men nu säger vi att det är så).
en 1.5fovcrop kan inte handhållas i 1/50del då utsnittet kommer att bli mindre och vibrationerna kommer att bli skenbart större.
Tex du känner inte av om någon stampar i backen men en liten myra hade fått värsta chocken... same thing bara väldigt överdrivet haha. (jag är pedagog... det märks väl hehe).

Jag bevisar bara en gång till vad du just sagt.
Godnatt.

Så jag vart inte helt borta mao. JAIJ!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-16 21:05
Ursprungligen av northernlight:

så är det. Mikrovibrationerna blir förstärkta på en mindre sensor.
SÅ tillexempel:

en 50mm på en FF kan hållas i 1/50del (eller whatever det varierar ju men nu säger vi att det är så).
en 1.5fovcrop kan inte handhållas i 1/50del då utsnittet kommer att bli mindre och vibrationerna kommer att bli skenbart större.
Tex du känner inte av om någon stampar i backen men en liten myra hade fått värsta chocken... same thing bara väldigt överdrivet haha. (jag är pedagog... det märks väl hehe).

Jag bevisar bara en gång till vad du just sagt.
Godnatt.

Detta betyder att om du på 24 x 36mm stor sensor och 50mm objektiv och så får du samma bildutsnitt med 33mm objektiv på den mindre APS stora sensorn.
Detta betyder i sin tur att det är lättare att handhålla en kamera med 33mm objektiv och få mindre skakningsoskärpa än en med den större 24 x 36 mm sensorn och 50mm objektivet. Teoretisk och jämförbar tid tid är 1/33 sek för den mindre sensorn och 1/50sek för den större sensorn.
Om vi samtidigt tar skärpedjup med i beräkningen och samma isotal behöver en kamera med 24 x 36mm stor sensor bländas ner ytterlggare ett steg mer än en APS stor sensor för att erhålla samma skärpedjup, vilket i realiteten betyder dubbla tiden eller dubbla isotalet dvs 200iso för kameran med stor sensor .
Mikael.

Ursprungligen av Samuel K:

Det där resonemanget är korrekt men felaktigt tillämpat. Säg om du jämför en GR Digital med 1/1.8"-sensor (ca 5x beskärningsfaktor) och en DP1 med 1.7x beskärningsfaktor. Båda har "28mm"-optik (5,9mm resp 16,5mm) och det är helt riktigt att skärpedjupet är detsamma vid samma avbildningsskala. Men: eftersom sensorerna är olika stora är själva grejen att man inte kan använda samma avbildningsskala. 1:4 på en 1/1.8"-sensor ger i praktiken resultat som motsvarar mer än 1:1 för 35mm.

Ett exempel: Tar man en ansiktsbild med DP1:an, med en avbildningsskala på runt 1:20, får man bara med näsan om man använder samma avbildningsskala på GR:ens sensor. Skärpedjupet är detsamma, men man får bara med en tredjedel av motivet. Ditt resonemang är alltså giltigt så länge man förutsätter att GR-fotograferna fotar näsor när DP1-användarna fotar ansikten. Så är det naturligtvis inte, och för att få motsvarande komposition måste man välja avbildningsskalan 1:60 med den mindre sensorn. Vilket i sin tur medför ett helt annat skärpedjup.

Det blir helt enkelt lite tokigt om man börjar utgå från att folk med små sensorer bara fotar små saker, vilket du i princip förutsätter. Men jag kan ju ha fel, det kanske är så att alla ixus-ägare springer omkring och fotar näsborrar hela dagarna?

Är detta ett försök att vara rolig? Jag är inte road...
Självklart går jag inte omkring och förutsätter att ixusanvändare fotograferar näsor hela dagarna? Det vore ju jätteknäppt.

UTAN det jag förutsätter ATT du fattar är att om Kalle 15 blir porträtterad av två olika fotografer. en GR-user och en DP1-user. Samma utsnitt. DÅ kommer skärpedjupet hos GR-usern bli kanonmycket större. Och vad beror detta på då? Jo... tänk efter nu... avbildningsskalan OCH bländare.

Självklart kommer skärpedjupet bli längre hos GR-usern eftersom avbildningsskalan blir kanonmycket mindre. Jag fattar inte vad du jiddrar om...

DU TÄNKER FEL imo. Sträva inte efter att få samma avbildningsskala med olika kameror. Sträva efter att få samma UTSNITT så kommer din vardag bli mycket enklare tror jag. Heck alltså... saknar eg argument... för ditt jidder makes no sence ^^ Näsor och ansikten hit och dit.

Kom ihåg en sak: Avbildningsskala och bländare. Nöfing else.

Tack, ja, kolla gärna de senaste ja lagt upp, på http://www.rytterfalk.com/sd14/othertime där hittar du bl.a. ett porträtt taget med ISO800 efter solens nedgång, jag fightades mot slutartider och var tvungen att testa 800, vilket gav fin utdelning.

Jag har haft ett par SD14, är med i testteamet som sigma har. Oerhört spännande att få del av nyheter så svårt att hålla tyst bara. Skönt att den är släppt så man kan lägga ut lite bilder.

DP1an testade jag när den var i sin första version, aluminiumversionen som gäller nu har det jobbats enormt hårt med. Det där med F4 är inte så farligt som det låter, det motsvarar F2 om du jämför mot små-digitalkameror. Sensorn är ju enormt stor.

30mm är grymt objektiv! Fantastiska färger och kontrast. Lite som Nikons 85 1.4 för dig som känner till. Fast den är inte riktigt så skarp i kanter och har också lite CA. Bokehn är däremot superfin. Underbart mjuk o skön.

Ursprungligen av headlessmike:

Riktigt bra bilder du har där, kul att se lite bilder från nya Sigman. Du måste ha varit tidigt ute med att köpa din kamera, den släpptes väl bara nån vecka sedan? Jag gillar hur bilderna från Foveon sensorer blir, framför allt porträtt. Och med den nya verkar de äntligen ha löst problemet med brus som Foveon har haft.

Som du säger verkar DP1 bli en grym kamera, vill gärna ha en sådan som komplement till min digitala Olympus SLR. Skulle passa bra med ett kompakt alternativ när man inte vill släpa runt på Systemaren.

Så nu vill jag ha DP1:an ännu mer, och även Sigma 30mm f/1.4 till min Olympus. Tack för bilderna.

Michael

  • Medlem
  • 2007-03-16 07:20

Rytterfalk, kul att se bilderna från nya Sigman. Fin bilder också men eftersom exifinfo är obefintlig så vore jag tacksam om du kunde säga VILKEN av bilderna som är tagen i ISO800.
Äger inget själv men har testat ett och har sett många bilder från Sigmas 30mm-glugg och visst ger den fina färger men at jämföra den med en lins med en brännvidd på 85mm är ju en rätt stor skillnad MEN jag antar du kanske menar färgmässigt. Det som oroat mig är rapporter om att AF är lite kinkig, åtminstone på Nikon- och Canon-hus. Hur är det med Sigmas egna?

Hur funkar det fota i RAW-format?
Det funkar ju minst sagt dåligt i Ricoh GRD, väntetiden mellan exponeringarna är cirka 10 sekunder.

Pratar vi SD14 eller DP1an nu? SD14 så går det snabbt, den har plats för sex RAW bilder i max upplösning i följd (ca 3fsp) sedan tar den ca 8s per bild att spara ner sig. De är ca 13Mb i RAW. (Du har flera olika storlekar att välja på när du skjuter raw på sigman, och tar du medel så har du plats för 16 stycken i följd)

DP1an vet jag inte prestandan på men jag har bra kontakt med utvecklingsteamet och kriterierna som står är att den ska ha prestanda som en "riktig", vilket de kämpar för att lyckas med. De vill verkligen att detta ska bli en klassiker.

Ursprungligen av Melker Lindström:

Hur funkar det fota i RAW-format?
Det funkar ju minst sagt dåligt i Ricoh GRD, väntetiden mellan exponeringarna är cirka 10 sekunder.

Ursprungligen av Rytterfalk:

Pratar vi SD14 eller DP1an nu?

DP1, är på sikt ute efter en ersättare till Ricoh:n som är på många sätt en bra kamera men lite brusig och dålig på att hantera råformat.

ISO800 porträtt. Sigma SD14

1/50 ISO800 2.8 med Sigma 50mm.

Ledsen att jag inte har med Exif, det är min RAW-konverterare som inte ger mer. Den gör det normalt men jag har en specialvarant som inte gör det (beta-testare).

När jag snackar 30mm så menar jag såklart färgmättnad, kontrast, skärpa och bokeh! Inte brännvidd. Den har mycket exakt autofocus, jag använder ofta nästintill vidöppet och då är det sällan missar. Iallafall med SD14 som kamera.

Ursprungligen av JvD:

Rytterfalk, kul att se bilderna från nya Sigman. Fin bilder också men eftersom exifinfo är obefintlig så vore jag tacksam om du kunde säga VILKEN av bilderna som är tagen i ISO800.
Äger inget själv men har testat ett och har sett många bilder från Sigmas 30mm-glugg och visst ger den fina färger men at jämföra den med en lins med en brännvidd på 85mm är ju en rätt stor skillnad MEN jag antar du kanske menar färgmässigt. Det som oroat mig är rapporter om att AF är lite kinkig, åtminstone på Nikon- och Canon-hus. Hur är det med Sigmas egna?

Senast redigerat 2007-03-16 10:41
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-16 11:00

Någon som vet något om var prisnivån på DP1:an kommer att hamna? Jag vänder och vrider på argumenten kring Ricoh GRD, Leica D-Lux 3 och Panasonic LX 2 just nu... Tänker vänta in DP1:an innan jag bestämmer mig...

Lite OT, men är det någon som har praktiska erfarenheter av ovanstående kameror?

  • Medlem
  • 2007-03-16 10:41

Då gissade jag rätt Fin bild!
Hur klarar sig bildfilen om bilden interpoleras upp? Vad händer med brusnivåerna? Sigma utlovar 14MP interpolerat, hur blir bildfilerna då (förutom stora förståss Fattar inte riktigt varför man skulle vilja göra det om bilderna bara skall tryckas i litet format eller användas på webben men bara för att jag är lite nyfiken vad som händer. SIgmas Sensor är ju trots allt någon mindre än konkurenternas och 14MP är då rätt mycket. Frågan är HUR bra jobb Foveonsensorn gör.

Kul också att Sigma väljer att gå sin egen och innovativa väg med Foveonsensorn. Nikon får man väl säga är rätt konservativa och trista på ur det perspektivet.

Interpoleringen bli "skarp" Det är lite som att scanna en 35mm bild och förstora den, i och med att det inte finns några "fel" med i bilden så ser det fantastiskt bra ut. Framförallt så är det färger som kommer fram väldigt fint. Varje enskild pixel har ju sin egen mängd av allt och då ser det inte så där digitalt smetigt ut.

För er som var med på Photokina 2004 så hade jag med en dubbel A0a på Sigmas montervägg. Tagen med en SD9a. (3.4mpix) och folk stod nära för att studera resultatet. Väldigt nära. Har du bara ett fint original så går det ofta att förstora massor.

Ursprungligen av JvD:

Då gissade jag rätt Fin bild!
Hur klarar sig bildfilen om bilden interpoleras upp? Vad händer med brusnivåerna? Sigma utlovar 14MP interpolerat, hur blir bildfilerna då (förutom stora förståss Fattar inte riktigt varför man skulle vilja göra det om bilderna bara skall tryckas i litet format eller användas på webben men bara för att jag är lite nyfiken vad som händer. SIgmas Sensor är ju trots allt någon mindre än konkurenternas och 14MP är då rätt mycket. Frågan är HUR bra jobb Foveonsensorn gör.

Kul också att Sigma väljer att gå sin egen och innovativa väg med Foveonsensorn. Nikon får man väl säga är rätt konservativa och trista på ur det perspektivet.

Bevaka tråden