Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur exportera film från iMovie till YouTube?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag hade tänkt att lägga upp en film på Youtube och Google Video som jag har gjort. filmen som jag ska lägga upp är gjord i iMovie. Men jag undrar hur jag skall exportera filmen, vilket format? Vilka inställningar o.s.v.

Jag vill att filmen ska ha hyffsad kvalité och den ska inte bli så stor.

Jag skulle välja MPEG-4. Sedan i inställningar väljer H.264 om du vill haden bästa kvaliteten (men tar också mycket tid). De andra inställningar som upplösning och framerate är det bara att testa. De avgör den slutliga filstorleken.

Det bästa är att testa själv och så lär man sig mer också. Är din film lång? Kopiera en 20 sek snutt till ett nytt projekt och testa att exportera det med olika inställningar tills du är nöjd. Filmsnutten ska innehålla motiv i rörelse (om möjligt), då ser bättre om det blir dålig kvalitet.

Den är runt fyra minuter.

Jag ska testa med det sättet som du tippsade mej om.

Varför skulle inte du ha valt .avi?

TACK!

Var för blir det linjer på filmen när jag exporterade som du sa?
BILD:

Kan det ha någonting med inställningar för de-interlace att göra?

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan det ha någonting med inställningar för de-interlace att göra?

Vad betyder "de-interlace"?

Jo, det är något med deinterlace och jag har varit med om samma grej. Det ska gå att fixa men iMovie ger inte den möjligheten. Jag fattar inte varför iMovie producerar sådant överhuvudtaget. Kanske någon annan har en bra förklaring.

AVI är en sorts MPEG-4. Testa den med om du vill, du slipper kanske problem. Jag tycker bara att MPEG-4 med H.264 ger överlägset resultat, även i förhållande till filstorlek.

Om du vill prova mera med MPEG-4 och även ha andra möjligheter, ladda ner JES Deinterlacer och testa mer annars testa AVI eller någon Quicktime variant (med H.264 t ex).

YouTube kommer ändå att göra en Flashfilm av din. Jag vet inte vad det innebär i kvalitetförändring. Har aldrig laddat upp nåt till dem.

Ursprungligen av elsevero:

AVI är en sorts MPEG-4. Testa den med om du vill, du slipper kanske problem. Jag tycker bara att MPEG-4 med H.264 ger överlägset resultat, även i förhållande till filstorlek.

AVI är ett filformat. En Container. I en .AVI eller .MOV så kan du ha olika ljudspår (t.e.x MP3 eler AAC) och videospår (Som MPEG4-video (Xvvid, Divx etc).

Om vi säger att .AVI (eller .MOV) är en tom PET-flaska på 1.5 liter, så fyller vi på med apelsinjuice (H.264) och socker (AAC). Hänger du med?

Själva AVI containern har ingenting att göra med kvalitén. Det blir samma kvalité om du kodar H264 i en AVI som i en MP4 (MP4 är MPEG4 standardens container).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-11 20:06

http://en.wikipedia.org/wiki/Deinterlace

Från iMovie kan man exportera DV deinterlacat. Sedan kan man i ett nytt steg låta iMovie konvertera denna fil till H.264.

Ursprungligen av pesc:

http://en.wikipedia.org/wiki/Deinterlace

Från iMovie kan man exportera DV deinterlacat. Sedan kan man i ett nytt steg låta iMovie konvertera denna fil till H.264.

Tack, superbra tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 08:41

Ett till tips:

Säg att du har en DV-fil som du snabbt vill få in i ett iMovie6-projekt. Om man väljer att importera så kopieras filen vilket kan ta en lång tid.

Istället kan man skapa ett nytt tomt iMovie6-projekt. Avsluta sedan iMovie6. Högerklicka på projektfilen och välj "Visa paketets innehåll". Lägg din DV-fil i Media-mappen som visas. Öppna nu din projektfil igen. iMovie6 kommer att fråga om du vill kolla i papperskorgen. Svara Ja. Där ligger din DV-fil. Dra den dit du vill ha den.

Nu när youtube stöder "hög kvalitéts"-videor och nu på senaste även HD-upplösning (720 iaf), är det inte konstigt att iMovie inte uppdaterats så att man när man väljer dela till youtube inte ens kan mixa ner filmen i tillräckligt bra kvalité för att det iaf ska bli "hög kvalitét" Kollade lite på youtube vad som krävdes för att youtube också ska ge den möjligheten (och även för HD), och det är bl a högre upplösning än vad iMovie tillåter som mest vid export till youtube. Menar, "hög kvalitét" på youtube har ju funnits rätt länge, konstigt att inte Apple valt att göra nåt åt detta i iMovie?

1
Bevaka tråden