Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gray screen of death?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Mini som har rullat smärtfritt i ett drygt år (PPC 1.2GHz) har på sistone börjat bete sig konstigt. Den har varit svår att lägga i vila, skärmen blir svart men datorn vilar inte, den har varit lika svår att väcka - den badbollar och tar någon minut på sig att få upp lösenordsrutan. Även de gångerna den har kraschat och jag har hård-rebootat står bara datorn och maler med den gråa äpple-skärmen tills jag rebootar igen och förstå DÅ kommer man in till inloggningen.

Detta hände i går, att jag fick hård-reboota. Men denna gången dyker inloggningen inte upp alt. tar en låång tid på sig. Väl vid inloggningen badbollar datorn och blir oerhört o-responsiv. Försöker jag välja "gå tillbaka" för att komma till mjukvaru-rebootknappen i inloggningsmenyn badbollar den och jag får en helvit inloggningsruta. Försöker jag logga in badbollar den också, och står bara och maler med progress-baren ända tills jag hårdrebootar igen.

Vad är felet? Datorn har senaste Tiger med nästan alla uppdateringar, och den har aldrig haft hårdvaruproblem med hårddisk, eller dylikt. Hela debacklet är oerhört jobbigt då jag har viktiga filer på datorn som jag tyvärr inte har backupat på ett tag.. om nån har några idéer är jag idel öra.

Mvh, S

Uppdatering:

Jag lät datorn försöka logga in medan jag sprang ärenden på stan. Var borta i ca 2h. Nu har den loggat in (!), dock är min bakgrund borta (bakgrunden är nu Mac-blå), inga av hårddiskarna ligger på skrivbordet och jag får samma badbollsreaktion när jag OK:ar "Du stängde inte av datorn på rätt sätt"-dialogrutan.

Några idéer om vad som kan ha hänt?

Hm... gör så att du startar Skivverktyg, befinner sig i Verktygsprogram-mappen.
Markera en hårddisk i taget och gör följande på varje:

1. Kontrollera skiva, ifall fel uppkommer så väljer du Reparera skiva (om din boot-partition är felaktig så måste du reparera den genom att starta med installations-CD/DVD:n).

2. Reparera skivbehörigheter.

Detta brukar göra susen. hra du otur så har du hårdvara som felar, t.ex. en minneskrets eller sektorer på hårddisken.

Prova kör OnyX oxå. Den brukar rensa och underhålla rejält.

1
Bevaka tråden