Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

starta OS 9 i Tiger

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan jag installerade Tiger dyker inte OS 9 längre upp som en startskiva i kontrollpanelen (inte heller om jag startar med alt-knappen intryckt). Det gick alldeles utmärkt att starta från OS 9 i tidigare system. Är det något som blivit fel eller är det helt enkelt en funktion (dålig sådan i så fall) som Tiger kommer med?

Det handlar om att jag har ett par program som funkar bra i OS 9 men mycket sämre eller inte alls i Classic. Det alternativet jag har är att starta från en systemskiva med OS 9, men det är ganska omständigt.

OS 9 är inte en del av OS X utan något man måste installera på egen hand, antingen direkt från en skiva med OS 9 eller från en av datorns medföljande skivor som innehåller en installerare just för Classic-miljön. Om datorn är från 2003 eller nyare måste man normalt använda installeraren för Classic-miljön, men är datorn äldre kan den starta i OS 9 och då kan du installera från en vanlig OS 9-skiva.

Jag är mycket väl medveten om det. Och OS 9 är installerat, Classic funkar ju. Jag minns till och med när jag installerade om systemet för några månader sedan att jag var noga med att lägga in system 9 först. Efter det gick det att starta i OS 9. Men några veckor senare lade jag in Tiger (observera: utan att radera skivan först!) och nu finns inte längre OS 9 som startskiva. Det är problemet...

Jag kan ju prova att installera OS 9 igen, men jag vill minnas att jag inte kunde göra det på min förra dator när OS X redan låg på hårddisken. Men det kan ju hända att det är annorlunda nu.

A-ha.

För att du ska kunna välja vid start om du ska starta i OS X eller OS 9 måste de ligga på olika volymer. Annars måste du gå via inställdningspanelen Startskiva. Om du har dem på olika volymer, startar datorn med Alt intryckt och OS 9 ändå inte går att starta tror jag att systemmappen för OS 9 inte fungerar som den ska. Du kan installera OS 9 även efter att du installerat OS X och det fungerar med Classic-miljön.

1
Bevaka tråden