Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.9 är här nu!

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-19 18:27

Jag misstänker att Apple inte bryr sig om det där sådär väldigt mycket. Bara när det uppstår massiva problem som omtalas i media - då brukar stora företag göra något.

Få in en artikel om vad som hänt dig i New York Times, då jävlar!

  • Medlem
  • 2007-03-19 20:42
Ursprungligen av boris91:

Jag misstänker att Apple inte bryr sig om det där sådär väldigt mycket. Bara när det uppstår massiva problem som omtalas i media - då brukar stora företag göra något.

Få in en artikel om vad som hänt dig i New York Times, då jävlar!

Jag har inte tänkt på just den här grejen, men om man kollar på tidigare uppdateringar så är det just den här typen av småsaker som fixas. Små optimeringar och skönhetsfel.

Vad ni än gör byt INTE upplösning på displayen, jag gjord det med påföljd att Allt som fans av bilder och bakgrunder försvann.
Bibliotek >Desktop Pictur = 6 st totalt tomma mappar, likaså Biblotek > User Picture = 5 total tomma mappar. Allt var bara borta jag fann inte något när jag sökte efter namngivna bilder. :-((

Jag har gått tillbaks till 10.4.8 igen!

Kompisen kör på en G5 PowerPC, Hela Adobe CS slutade fungera, adressboken slutade att fungera, lika så systeminställningar och ett flertal andra program....nu kör han 10.4.8 igen.

Ni får ju inte glömma att man kan sänka i iTunes eller quicktime/VLC också...
Var inte så enkelspåriga

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-17 08:55
Ursprungligen av RockyMontana:

Ni får ju inte glömma att man kan sänka i iTunes eller quicktime/VLC också...
Var inte så enkelspåriga

Kombinationen "en plupp" och väldigt lågt i iTunes eller QuickTime ger lagom ljud i kontorsmiljö... men om jag vill kolla på något video-klipp på nätet med någon av alla de olika spelarna som finns så blir det alldeles för högt. En hel del saknar volymreglage.

Dessutom, de som väl har justerbart ljud nollställs ofta, varpå man inte hinner sänka ljudet innan klippet spelas.

Jag har nog aldrig sett att det INTE finns volymreglage på klipp på nätet.
Jag kan väl hålla med om att de gjort det en smula klantigt, det bästa hade väl egentligen varit om de hade lagt till fler pluppar istället för merga ihop "de gamla", men det finns ju alternativ och jag kan inte se att det är så stor anledning att gå tillbaks till 4.8 för en sådan sak, det känns nästan lite overkill...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-17 15:42

Precis, jag ar tittat på massor av internet-video med och kan påstå att det inte finns spelare som saknar volymreglage.

Ursprungligen av boris91:

Precis, jag ar tittat på massor av internet-video med och kan påstå att det inte finns spelare som saknar volymreglage.

porr-bloggar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-17 20:27
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag har nog aldrig sett att det INTE finns volymreglage på klipp på nätet.
Jag kan väl hålla med om att de gjort det en smula klantigt, det bästa hade väl egentligen varit om de hade lagt till fler pluppar istället för merga ihop "de gamla", men det finns ju alternativ och jag kan inte se att det är så stor anledning att gå tillbaks till 4.8 för en sådan sak, det känns nästan lite overkill...

För mig finns bara ljud av/på på denna, inget reglage (samma sak gäller en massa andra på sajten med "roliga klipp", även om just denna inte är särskilt rolig):

http://gprime.net/video.php/kill9

Dessutom så finns det en hel del videos gjorde som spelas upp i vanliga flash-player.... då är det upp till den som skapat klippet som får fixa ljudreglage.

Samtliga installerade skrivare försvann för mig, men efter ett tips på www.macfixit.com installerade jag cups senaste stabila version (www.cups.org), startade om och lade till skrivarna igen. Nu mår allt bra igen.

edit: url

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-18 13:10

en liten varning!

"When 'Optimize System Performance' appears during the update process do not touch your computer and definitely do not launch any application"

http://www.tuaw.com/2007/03/17/the-dangers-of-updating-dont-do-anything-while-optimizing/

Fortfarande inga problem här, allt funkar som det ska.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-19 08:41

Inga problem här heller. Varken på min jobbdata (PBook G4 17") eller min hemmadata (MacPro 2.66).

Å andra sidan heller inga stora fördelar för mig, förutom att man kanske känner sig lite säkrare när alla linux daemoner är uppdaterade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-19 18:40

Jag kan också go i god för det dära med ljudet har fått samma fenomen 1 prick på volymen är betydligt mer än vad det var innan.

Annars fungerar allt bra,

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-19 20:44

Illustrator funkar bättre

Med den nya uppdateringen fungerar illustrator bättre på min intel-mini. Mkt trevligt. Det är verktygen för att klippa isär och sätta ihop (pathfinder) verktygen som inte längre får illustrator att krasha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-19 21:20

Min macbook är som sirap, hur byter jag tillbaka till 10.4.8?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-19 21:23

Men va i h-vete... iSync-stöd för k800i (inte en dag för sent) men inget stöd för min w850i (vilket är samma telefon under skalet). Hur har dom tänkt då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 22:50

Funkar (som vanligt) som en klocka!

Däremot har fyra kollegor som haft Application Enhancer installerat får rejäla problem. Folks, keep your systems clean!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-19 23:19

Ok, jag tror att jag testar 10.4.9 igen till helgen. Men isf med Combouppdatering via Apples hemsida. 300Mb ist för 163Mb.

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-19 23:39

Skillnad på vanliga och combo? Ska kanske testa att installera den istället.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-20 00:53
Ursprungligen av Gelan:

Skillnad på vanliga och combo? Ska kanske testa att installera den istället.

Den "vanliga" är endast avsedd för de som har 10.4.8 (dvs. en incrementell uppdatering som bara innehåller skillnaderna mellan .8:an och .9:an) medan combo uppdaterar alla 10.x-versioner till 10.4.9

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-20 09:58

Ni som har problem med iTunes, har ni testat den extra uppdateringen som kom igår eller när det var?

Jag skickade in ett tips till Apples support om just eject-knappen. I detta tips efterlyste jag en möjlighet att justera tangentens känslighet, ungefär som man idag kan justera känsligheten på tangenterna under Universal Access.

Jag sa också att även om jag förstod att problemet med att trycka på den tangenten kan ske av misstag för laptop användare så har jag själv, med fullt tangentbord, aldrig råkat ut för det.

Jag tänker inte nedgradera då det var vissa andra bra uppgraderingar med i samma paket men jag önskar att det fanns ett sätt att återställa eject-tangenten till sin ursprungliga känslighet.

Det kan vara bra att fundera över hur många haxxies man har i sitt system innan man uppdaterar.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-03-20 13:05

Har upgraderat:
-Mini 1,83 GHz Intel Core Duo
-Ti PowerBook 1,00 GHz G4
-MacBook 2,0 GHz Intel Core 2 Duo
Utan några problem

Funkade fint på:
- PowerBook G4 1,67
- PowerBook G4 867
- iBook G4 1,33
- Mac mini Core Solo 1,5
- PowerMac G4 1,25

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-03-20 19:33

Så, inte bara jag som stör mig på att ljudet blir (för mig) sjukt högt på bara en volymplupp. Det finns inget sätt att fixa det på?

Möjlig lösning

Ursprungligen av Netcat:

Så, inte bara jag som stör mig på att ljudet blir (för mig) sjukt högt på bara en volymplupp. Det finns inget sätt att fixa det på?

Råkade trilla in i denna tråden, just som jag har gjort ett applescript som styr volymen. Applescript gör detta i steg om 100, testa att klistra in detta i manusredigeraren och experimentera med lite olika värden (1-100), hittar ni en bra volym så kan ni spara det som ett litet klickbart program.

set volume output volume 10

Har ingen möjlighet att testa under 10.4.9, spänd på om det hjälper er...

Bevaka tråden