Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer få Macen på fall?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I alla tider så har man hört att Macen snart ska dö. Inget sådant har hänt.

Hypotetiskt: Vad kommer få Macen på fall isåfall? Och när tror ni isåfall det kommer hända?

• Medlem
  • 2002-02-10 16:10

MacOS X!

Allt som en gång var "mac" har Apple där tjusigt sopat bort.
Kan inte fatta hur man först kan ägna 20 år till att göra ett (förvisso med fel och brister - men vad har inte det?) användarvänligt OS - och sen bara kasta bort det helt.

Apple är, och har alltid varit, sin värsta fiende.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-10 16:54

MacOS X:
En anledning, hastigheten. Det kan vara hur snyggt som helst, men är inte "själva datorn" (som många av mina kollegor kallar det) snabbt på en nyköpt dator så kan MacOS X vara hur avancerat som helst. Jag hoppas på 10.2...

Ingenting.

Med HW av världsklass och ett OS som är stenhårt så lever macen kvar för alltid.

• Oregistrerad
  • 2002-02-10 17:42

Håller med båda två. Mac OS X är det bästa operativsystem jag provat någonsin på många sätt. Men attans vad segt det är, även på min nya QS. Inlärningströskeln behöver också sänkas något för att få förstagångsköparen att känna sig tillfreds med sitt köp. Troligvis kommer detta lösa sig snart då tian knappt kommit i "puberteten" ännu. Version 1 av mjukvaror brukar ju innehålla en del missar, faktum.

Därför tror jag Mac OS X kan bli Apples stora räddning. Eller kollaps. Det ligger i Apples egna händer nu. Jag personligen tror inte det blir några problem.

MacOS X är en av Apples bästa produkter, som Jen$ sa: Det är bara i puberteten än så länge. Jag använder det och jag är nöjd, klart det behöver piffas upp lite men det kommer med tiden.

Ser ingenting som skulle kunna få Apple på fall, ge dem bara lite tid att komma igång med MacOS X och nästa generation processorer.

Svårt att säga.

Jag tror absolut inte att OS X kan få Apple på fall. Snarare tvärt om, det ser till att framtiden är säkrad.

Men jag tror att det ska mycket till för att knäcka Apple, företaget har klarat många prövningar:

1. Kloner som snor försäljning från Apple
2. "Sega" processorer som aldrig uppdateras
3. Användarvänligt men inte speciellt bra operativsystem (bra i bemärkelsen: stabilt och en plattform för framtiden).
4. Höga priser

Nä, jag tror att Apple kommer att hänga med lääänge.

Jag tror att de som påstår att OS X kommer att få Apple på fall har väldigt väldigt fel. Bara framtiden kan utvisa, men jag sätter gärna en slant på det.

OS X har så stora utvecklingsmöjligheter att framtiden faktiskt ser mycket ljus ut. Och vad gäller farten: ni måste förstå att detta är ett övergående problem. Hårdvarans utveckling tillsammans med optimeringar av mjukvaran kommer att sudda ut segheten, förstås (dom som var med när System 7 kom vet hur segt det var).

Kom ihåg att OS X är ett operativsystem som än så länge bara finns i version 1.1 och det finns mycket att göra för Apple.

Men jag gillar ett citat som jag läste en gång: "Macen har inte överlevt tack vare Apple, utan trots Apple." För visst har dom gjort många konstiga grejer och jag kan lätt skriva en lista på saker som de borde ändra på direkt, både i mjukvara och hårdvara. Men jag tror för den skull inte att att kommer att falla.

Apple och Macintosh är bland datorvärldens starkaste varumärken. Vi kallar fortfarande våra datorer för Macintosh trots att dom kör ett helt nytt OS och på helt annan hårdvara än den första Macintosh 128K. Macintosh-kunder är nästan fånigt lojala. Värdet på ovanstående är enormt.

Det värsta som kan hända är att Apple skulle hamna i stora ekonomiska trångomål och att dom skulle bli uppköpta, som händer lyxbilmärken. Dom dör aldrig, dom blir bara uppköpta av en stor, rik och osexig koncern.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-10 22:26

Tror också att ett ev. framtida uppköp kan äventyra Apples framtid. Sålänge de står på egna ben så kommer de vara starka och sålänge de utvecklar sig i den takt de gör idag är jag personligen inte orolig. OS X må lida av diverse barnsjukdomar, men vem hade väntat sig annat ?! Maskinerna man producerar är fantastiska skapelser och det är inga fel på visionerna - här är man t.o.m. föregångare på konsumentnivå i hela datorbranschen! Men samtidigt är man också ett bräckligt företag som såtillvida bara kan klara ett par,tre "snedsteg" - d.v.s. missberäknade lanseringar. Gör man alltförmånga klavertramp i rad så är det ajöss! Men nu är det ett tag sedan och jag tycker framtiden ser rätt ljus ut ändå...jag är optimist och troende "macist"

Ingen eller inget är perfekt, det gäller också Apple. Man kan inte döma ut dem för några misstag. MacOS X är framtiden för Apple, det kommer bli bättre och bättre, alla tillfällen där man behöver *NIX kunskaper för att klara sig genom något problem kommer elimineras med tiden.

Om något år kommer MacOS X vara lika enkelt och snabbt som MacOS 9 känns idag.

• Medlem
  • 2002-02-10 23:44
Citat:

alla tillfällen där man behöver *NIX kunskaper för att klara sig genom något problem kommer elimineras med tiden.

Fint.
För jag känner mig inte så pigg på att behöva utbilda mig till nätverkstekniker/unixadministratör/dataingenjör bara för att fortsätta använda och stödja "världens mest avancerade operativsystem"...

Jag vill ju musicera/fotografera/skriva!

Jag tror att MacOSX kommer att få Apple att leva vidare på samma nivå som dom ligger på nu. Men jag tror att det kommer att krävas tio år till plus något revolutionerande för att Apple ska gå och vinna en jordskredsseger. Att tro att hela IT världen skulle byta operativsystem i denna tidsålder är helt abrupt. Speciellt i tanke på allt som skulle gå och bli okompatibelt.

Ska vi hålla oss på spåret ang. vad som skulle få Apple på fall så skulle jag vara mer orolig för om någon verkligen tog tag i Linux och vände det till att bli Apples värsta fiende. Det är något som inte Microsoft skulle våga/kunna rent juridiskt... Detta är långt ifrån en omöjlighet anser jag.

Andra hot är ju såklart den globala världsekonomin och fatala terroristaktioner. Fast det kan man ju inte räkna in om man tex. handlar med Apple aktier

Om G5 inte kommer fort, och går fort för den delen, så kommer troligen dom flesta känna sig ganska svikna. G5 känns dock inte så långt bort numer eftersom iMacen fått G4a, skulle inte förvåna mig om iBooken fick G4 till sommaren.

Jag har alltid haft en tanke om Apple; "Nästa expo så släpper dom något REDIGT mäktigt!" Efter Apples idiotiska hypning av förra expot så dog den känslan totalt... Minsting iMacen har ju inte ens börjat säljas ännu... Om dom hade släppt globalt airport på 55mbit så hade jag blivit nöjd. Att dom sedan släpper en nydesignad iMac (inte för att jag är missnöjd med den eller nått...) var verkligen ett antiklimax!

Jaha ni! Nu vart ni chockade va? Oskar Ege/Zaphod skrev ett inlägg UTANFÖR Livsstil för första gången detta år! Jag är väl på väg att bli nörd igen... Neeh
Ge mig lite credits om ni anser att jag hade något vettigt argument tack

Citat:

Ska vi hålla oss på spåret ang. vad som skulle få Apple på fall så skulle jag vara mer orolig för om någon verkligen tog tag i Linux och vände det till att bli Apples värsta fiende.

Förstår inte vad du menar, Linux har inget med MacOS X att göra ens

Linux och BSD är två skilda saker, de bygger bara på samma grund.
Sen att MS skulle kunna köpa UNIX fundationen är omöjligt, UNIX är ett opensource system som byggts ut i oändliga antal revisioner (som tex just Linux och BSD).

• Medlem
  • 2002-02-11 02:27

Men hallå, vi måste faktiskt ge grabben lite credit i alla fall...
- det var ju inget om vare sig tjejer eller sex någonstans i inlägget!

/Ma *impad*

(Jo, utanför spåret, fast ändå - )

Jag känner inte snubben, så jag är hård som sten

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ma:
Men hallå, vi måste faktiskt ge grabben lite credit i alla fall...
- det var ju inget om vare sig tjejer eller sex någonstans i inlägget!

He he, klockrent!

Men Oskar, håll inte andan efter en G5:a, mycket tyder på att den inte kommer förrän tidigast till sommaren, många tror slutet av året, början av nästa. Nu kom 7455 på 1 GHz och sen ska 7460 komma. Jag tror dock inte Apple står och faller med detta, trots att snack om G5 som varit på nätet det senaste halvåret. Vad Apple borde göra däremot att börja använda vissa saker om finns etablerat redan idag som t.ex. DDR-minne, det skulle ha en bra psykologisk effekt tror jag, förutom prestandan.

Visst, det var onödigt av Apple att hypa MWSF sådär mycket, med tanke på hur fanatiska vi macfans är. Men när man lugnat ner sig lite så är ju den nya iMacen rätt fräck och vad spelar det för roll att minsta modellen inte kommit ännu? Den är ju pågång. Vad gäller Airport så är det inte helt enkelt, de nya standarder som är föreslagna (802.11a, 802.11e osv) är inte spikade ännu (så vitt jag vet) och vissa av dom använder frekvensen 5GHz vilket inte är fritt här i Europa som det är i USA.

Jag läste förövrigt en intressant text på MOSR som lät rätt vettig, nämligen att skälet till att vi inte fick se nya G4:or på MWSF var att nVIDIA försenade lanseringen av GF4. Till slut kunde dock Apple inte vänta längre på nVIDIA och lanserade dom med GF4MX, som i ärlighetens namn inte är något superkort direkt, för att några veckor senare presentera nyheten om GF4Ti (som fortfarande är en månad ifrån att levereras). Det är lite synd då hur Apple får massa skit från macanvändare (läs bara trådarna som kom efter MWSF här på 99mac) för problem som andra företag står för (om texten på MOSR är sann, vill säga).

[ 11 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Sa jag något om att Linux och OSX är samma sak eller?... Kanske jag som e lite i molnen... Det jag menade var att Linux lätt kan inrikta sig på precis dom sakerna OSX står för och sno marknadsandelar från både M$ och Apple...

Tack Ma!

Ang. airport så var det bara en redigt revolutionerande sak om dom hade gjort det globalt. jag har själv omöjligt att tro att det är möjligt att fixa ihop det så fort som en del rykten sa. Det jag yrkade på var att det skulle komma NÅGON form av extremt revolutionerande produkter. Typ en iWalk som man kunde koppla till DVD spelaren/datorn och slänga in en hel DVD film eller nått sånt coolt

Jag hade också i tanke att G5 inte kunde komma innan sommaren. Sa jag något annat så tar jag tillbaka det.

Nu ska jag massera flickvänen med en thai massageolja och se på en P-Rulle tror jag...

1
Bevaka tråden