Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fattningen på Nikongluggar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon om Nikons kameror ( de gamla systemkamerorna ) har fler fattningar en en enda? Har du provat en gammal glugg typ Nikkor på en digitalkamera och förlorar man något på detta? Vet att automatiken inte fungerar då men det gör mindre. Borde kanske kunna svaren på detta med tanke på att jag 1967-69 gick på Foto och Dokumentärfilmskolan och jobbar som fotograf på SVT sedan dess... men men... allt har man inte full koll på Tycker att det skulle vara kul att skaffa en gammal begagnad systemkamera, leta fram JOBO-dosan och kolla om jag kommer ihåg något från skoltidens labblektioner.

• Medlem
  • 2007-03-19 11:57

Om du har en d200 funkar ljusmätaren, men inte på de billigare (d70 etc) varianterna. Det gör att du måste ha en extern ljusmätare, vilket kan bli lite jobbigt. Här är t ex Canon bättre med en Nikon-adapter. Då får du centrumvägd mätning, med A-automatik.

Jag vet inte vilket årtal F-mount kom, men den är rätt gammal. Alla F-kameror (så klart) har den. Allt efter typ -60-65 skulle jag gissa.

• Medlem
  • 2007-03-19 12:00

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount

Nikon F kom 1959, så om du inte har en rangefinder så funkar ju i princip allt.

Tack, där lärde jag mig en del... får se hur det blir... fick nyss telefonnummret till en jobbarkompis dotter som för ca: 20 år sedan köpte min då redan gammla Nikkormat F2 och som redan då hade en grymt bra 35-85 zoom från Vivitar ( Serie 1 )... kanske köper jag tillbaka allt om hon nu bara har dom på hyllan. Har en annan Vivitarzoom på lut och som skulle ha passat till en Nikon 801 men inte gjorde det - har jag lite tur så är den just för F-mount... vill ha ett billigt men bra äldre *paket* att leka med.

Nikon har mindre diameter på fattningen än Canon och därmed smalare strålgång. Eftersom den digitla sensorn inte är lika tolerant mot sneda infallsvinklar som fotografisk film, lär Nikon aldrig komma med någon "fullchip"-kamera. Inte som det ser ut nu i alla fall.

• Medlem
  • 2007-03-19 15:58
Ursprungligen av Björn Nordström:

Nikon har mindre diameter på fattningen än Canon och därmed smalare strålgång. Eftersom den digitla sensorn inte är lika tolerant mot sneda infallsvinklar som fotografisk film, lär Nikon aldrig komma med någon "fullchip"-kamera. Inte som det ser ut nu i alla fall.

Tja ... Kodak har ju gjort det redan, men de har nog trimmat sensorn en del precis som man gjort till Leica M8 (som har ännu snävare infallsvinkel).

Ursprungligen av stfm:

Tja ... Kodak har ju gjort det redan, men de har nog trimmat sensorn en del precis som man gjort till Leica M8 (som har ännu snävare infallsvinkel).

Kodaks 14 megapixel-kamera klarade inte jobbet, det blev direkt suddigt i bildkanterna pga för stor vinkel för infallande ljus till sensorn (för smal strålgång). Kameran tillverkas inte heller längre… Nikon skulle aldrig göra en sådan tabbe.

Och Leica M8 är inte en fullchipkamera! Sensorn är 27x18 mm vilket ger 1,3X brännviddsförlängning. Om tekniken hade medgett, tror jag nog att Leica hade valt att sätta in en fullstor bildsensor.

• Medlem
  • 2007-03-20 13:34
Ursprungligen av Björn Nordström:

Kodaks 14 megapixel-kamera klarade inte jobbet, det blev direkt suddigt i bildkanterna pga för stor vinkel för infallande ljus till sensorn (för smal strålgång). Kameran tillverkas inte heller längre… Nikon skulle aldrig göra en sådan tabbe.

Och Leica M8 är inte en fullchipkamera! Sensorn är 27x18 mm vilket ger 1,3X brännviddsförlängning. Om tekniken hade medgett, tror jag nog att Leica hade valt att sätta in en fullstor bildsensor.

Det jag menade är att Nikon förmodligen skulle kunna använda samma teknik som M8 och komma upp i fullstorlek eftersom objektiven på en M-kamera sitter ohyggligt mycket närmare sensorn, vilket leder till extremt stor vinkel på det infallande ljuset. Utåt verkar ju Nikon märkvärdigt ointresserade av fullformat, samtidigt som man har en hel del objektiv som stödjer det. Med en specialsensor à la Leica, skulle man troligen kunna slå Canon. Särskilt som Nikon alltid gjort lite trevligare kameror (objektiv kommentar).

Jag har ingen större koll på Kodak-kameran bortsett från att jag vet att den finns, men de flesta bilder jag sett ser bra ut ... Sen var det väl ingen höjdarkamera även om man kunde leva med lite suddiga hörn.

• Medlem
  • 2007-03-19 15:20

OT: Sen kan ma ju fråga sig om FF verkligen alltid är den bästa vägen att gå alltid, det ställer stora krav på optiken. Samtidigt är de flesta sensorna med crop-faktor på 1.5-1.7 lite tråkiga, så ett mellanting kanske vore något. Ungefär som EOS 1D Mark II N.

1
Bevaka tråden