Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fattningen på Nikongluggar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon om Nikons kameror ( de gamla systemkamerorna ) har fler fattningar en en enda? Har du provat en gammal glugg typ Nikkor på en digitalkamera och förlorar man något på detta? Vet att automatiken inte fungerar då men det gör mindre. Borde kanske kunna svaren på detta med tanke på att jag 1967-69 gick på Foto och Dokumentärfilmskolan och jobbar som fotograf på SVT sedan dess... men men... allt har man inte full koll på Tycker att det skulle vara kul att skaffa en gammal begagnad systemkamera, leta fram JOBO-dosan och kolla om jag kommer ihåg något från skoltidens labblektioner.

• Medlem
  • 2007-03-19 11:57

Om du har en d200 funkar ljusmätaren, men inte på de billigare (d70 etc) varianterna. Det gör att du måste ha en extern ljusmätare, vilket kan bli lite jobbigt. Här är t ex Canon bättre med en Nikon-adapter. Då får du centrumvägd mätning, med A-automatik.

Jag vet inte vilket årtal F-mount kom, men den är rätt gammal. Alla F-kameror (så klart) har den. Allt efter typ -60-65 skulle jag gissa.

• Medlem
  • 2007-03-19 12:00

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount

Nikon F kom 1959, så om du inte har en rangefinder så funkar ju i princip allt.

Tack, där lärde jag mig en del... får se hur det blir... fick nyss telefonnummret till en jobbarkompis dotter som för ca: 20 år sedan köpte min då redan gammla Nikkormat F2 och som redan då hade en grymt bra 35-85 zoom från Vivitar ( Serie 1 )... kanske köper jag tillbaka allt om hon nu bara har dom på hyllan. Har en annan Vivitarzoom på lut och som skulle ha passat till en Nikon 801 men inte gjorde det - har jag lite tur så är den just för F-mount... vill ha ett billigt men bra äldre *paket* att leka med.