Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick min dator idag!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 17:02

Fick min iMac idag! Lycka... dock så upptäckte jag till min stora förtret att MacSupport GLÖMT sätta in det extra RAM minnet jag skulle ha (512 mb). Jag fick istället en minnesmodul med i iMaclådan som enligt kvittot är ett "minnesmodul pc133 powerbook g4 titantium" av märket Kensington. Är det ens rätt sort för en iMac? Det är väldigt litet. KTA-PB133 heter det. Jag ringde och klagade, och dom bad om ursäkt och sade att dom skulle skicka hem en kille till mig imorgon för att installera det extra minnet. Han skulle ringa först, får passa på att fråga om det ens är rätt minnestyp.

Utöver det jag är jag jättenöjd! Skriver från datorn nu. En grej jag undrar: Vad är Quartz Extreme, och hur vet jag om det är igång?

grattis! välkommen!

tekniken får någon annan förklara...

det handlar dock om hårdvaru-acceleration av operativets grafiska gränssnitt. om dina pryler stöder det så är det på. dina prylar stöder det. det är på.

Det är nog rätt minne, de nya iMacarna kör med s.k. SO-DIMM Minnen, samma som bärbara datorer. De är små.

Quartz Extreme kom med Jaguar och innebär löst räknat att all 2D grafik körs som 3D grafik, det gör det snabbare på något vis, eftersom allt är 3D(openGL). Det är inget du behöver slå på, utan det är på helt automagiskt

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 17:18

Jag är som ett barn på julafton! Det här är helt fantastiskt! Användarvänligare operativsystem får man leta efter, säger jag bara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-10 17:19

Quartz extreme är en teknik som gör att grafikkortet används även för 2D-grafik. På det sättet avbelastas processorn och datorn går lite snabbare.

Rätta mig om jag har fel...

Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man
MacSupport GLÖMT sätta in det extra RAM minnet jag skulle ha (512 mb).

det var säkert en spion från microsoft som snodde RAM minnet

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 17:41

lol

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 18:18

Hmmm. Safari verkar inte kunna öppna Lunarstorm.com. Skummt.

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 18:45
Citat:

Fick min iMac idag! Lycka... dock så upptäckte jag till min stora förtret att MacSupport GLÖMT sätta in det extra RAM minnet jag skulle ha (512 mb). Jag fick istället en minnesmodul med i iMaclådan som enligt kvittot är ett "minnesmodul pc133 powerbook g4 titantium" av märket Kensington. Är det ens rätt sort för en iMac? Det är väldigt litet. KTA-PB133 heter det.

Om det minnet är rätt eller fel avgörs av vilken iMac du har köpt.
Är det en 800 15" så är det rätt.
Om det är en 1GHz 17" är det fel.

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 19:09

Det är en 15". Tur det, iallafall!

En annan sak som jag undrar är varför ljudet på divx filer "hoppar" när jag spelar upp dem. Har installerat två olika codec, divx 5.0 och 3ivx.

• Medlem
  • 2003-04-10 19:32

Safari fungerar dåligt med vissa sajter men är i övrigt både snabb och fin,Jag har explorer i docken så jag kan köra de sajter som inte funkar i safari snabbt och lätt.
Grattis till iMacen du kommer att bli nöjd )

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-10 19:37
Citat:

Det är en 15". Tur det, iallafall!

En annan sak som jag undrar är varför ljudet på divx filer "hoppar" när jag spelar upp dem. Har installerat två olika codec, divx 5.0 och 3ivx.

Det vet jag inte.. Men större delen av OSX användarna spelar upp film med VLC
eller Mplayer

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 19:54

Ytterligare en fråga: Varför kan man inte skicka filer till ICQ-användare i Fire?

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 20:45

phew! Jag får tacka för all hjälp... annars hade jag fastnat för länge sedan... sedan undrar jag också: Ska man låta iTunes flytta mp3:or till sin egen katalog? Finns det någon poäng med det?

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 21:13
Citat:

phew! Jag får tacka för all hjälp... annars hade jag fastnat för länge sedan... sedan undrar jag också: Ska man låta iTunes flytta mp3:or till sin egen katalog? Finns det någon poäng med det?

Njae... det är väl mest för att hålla all musik samlad och i ordning... själv tycker jag det underlättar enormt att veta att alla mp3 ligger i en och samma mapp så man trygt kan ta bort onödiga kopior och liknande som kanske ligger utanför mappen

Enda poängen är att du får alla mp3or på ett och samma ställe. Det kan du visserligen ha ändå... men jag har det så. Varför vet jag inte riktigt. Det bara blev så en gång när jag installerade datorn.

Fire är en ICQ-klon, alltså inte från företaget som gör ICQ, de kan inte allt men lär sig med tiden. Just filöverföring verkar vara något av det krångligaste att bygga i en klon.
För att vara lite elak med dig... Testa Proteus. En konkurrent till Fire.
Killen som bygger Proteus blev erbjuden att vara med och bygga Fire men sa nej och byggde sin egen.

Proteus fungerar bättre enl min mening.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-10 21:27
Citat:

Ska man låta iTunes flytta mp3:or till sin egen katalog? Finns det någon poäng med det?

Menar du inställningen där man kan välja om allt man drar till iTunes kopieras till iTunesmappen? Isåfall är det bara onödigt.
Jag har själv filerna på andra ställen och det är inga problem med det.

En annan inställning som borde kryssas bort är den där iTunes ska sortera mappen med filerna. Om man har det ikryssat kan det hända att alla låtar man spelar upp flyttas till nya mappar som iTunes har skapat och då förlorar man ordingen på filerna helt och hållet!

• Oregistrerad
  • 2003-04-11 12:44

Såja! Då var det nya minnet installerat. Det gick undan för killen som kom att sätta i det, bara skruva ur botten och i med kortet. Smidigt värre.

Citat:

Såja! Då var det nya minnet installerat. Det gick undan för killen som kom att sätta i det, bara skruva ur botten och i med kortet. Smidigt värre.

klart! de e ju mac

1
Bevaka tråden