Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mobil, vilken?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-10 12:14

Ingen som har en Sirocco Edition?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-10 15:05
Ursprungligen av boris91:

Ingen som har en Sirocco Edition?

Jag fick ett erbjudande om att byta min N73 mot en Sirocco rakt av, men man vet ju inte så myket om den i praktiken. Riktigt smarrig, men kanske inte lika funktionsspäckad som N73. Om någon har den så får ni gärna dela med er av erfarenheter!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-10 15:18

Är inte en N73 mycket mera användbar?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-10 10:57

Själv så köpte jag en Nokia 1110i förra veckan - Då jag tycker att mobiler är ett nödvändigt ont!!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-10 17:50

Jo, men hur ofta vill man absolut installera program i praktiken? Användbarhet känns högst subjektivt. Det enda jag skulle sakna är mailklienten och startvyn, men annars könns den riktigt charmig och har en massa tillbehör med i lådan. Hur mycket jag än gillar N73 är det trots allt en smartphone med allt vad det innebär (buggar, väntetider osv). Begagnad kan man få Siroccon billigt. Kanske kör den fram tills iPhone..

Plockade upp en Nokia E65 igår efter lite över tre år med SE. Har inte hunnit leka med den fullt ut än men nog är den kompetent! Med Nokias egna iSync plugin synkar den hur fint som helst också. Personligen gillar jag både Nokia och SE men denna gång föll valet på de finska konkurrenterna.

Jag var också i valet mellan E65 och N73, anledningen till att jag valde E65 var det skönare formatet (gillar slides), bättre byggkvaliten (N73s kameralucka är gräslig i mitt tycke!) samt WLAN och att jag inte direkt använder mobilkameran något. Fast nu har jag precis börjat fundera på om inte N73 kameran vore trevlig att ha tillsammans med kopplingen till Flickr så man kunde fotat på den annalkande semestern...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-04-16 12:55

Jag behöver bara en enkelt liten telefon så jag tog en E50 och är helnöjd med den, visserligen inget för prylgalningen men som arbetstelefon är det helt ok i väntan på någon mobil med vettigt operativsystem.

  • Medlem
  • 2007-04-24 01:21

Har nu kört med en N95 i en vecka nu o kan bara säga att det är den bästa telefonen jag nånsin haft, Har kört mycke SE på senaste åren men har tröttnat på att dom bara satsar på Walkman funktionen vilket jag absolut inte behöver eftersom jag jämt har min Nano med mej.

Batteri tiden är mycket bättre än vad jag hade i min N80 fast N95 har större och ljusskarpare skärm. Skalet känns mer genomtänkt då det är lite mer gummikänsla över det vilket troligtvis klarar smällar bättre än den gamla "hård" plasten. Även gränssnittet käns mer genomtänkt, man kommer lätt dit man vill.

Det negativa då. Kartorna till gpsén laddas ner efterhand vilket gör att mobilräkningen sticker iväg snabbt. Även priser på själva luren är väl med i överkant.

Men är man beredd och lägga ca 6300 tycker jag det är ett väldigt bra köp..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-24 14:12
Ursprungligen av ponta:

Har nu kört med en N95 i en vecka nu o kan bara säga att det är den bästa telefonen jag nånsin haft, Har kört mycke SE på senaste åren men har tröttnat på att dom bara satsar på Walkman funktionen vilket jag absolut inte behöver eftersom jag jämt har min Nano med mej.

Batteri tiden är mycket bättre än vad jag hade i min N80 fast N95 har större och ljusskarpare skärm. Skalet känns mer genomtänkt då det är lite mer gummikänsla över det vilket troligtvis klarar smällar bättre än den gamla "hård" plasten. Även gränssnittet käns mer genomtänkt, man kommer lätt dit man vill.

Det negativa då. Kartorna till gpsén laddas ner efterhand vilket gör att mobilräkningen sticker iväg snabbt. Även priser på själva luren är väl med i överkant.

Men är man beredd och lägga ca 6300 tycker jag det är ett väldigt bra köp..

Fundar på att försöka byta min N73 Music Edition + iPod video 30 gb mot en N95, på typ blocket. Hur funkar den som musikspelare?

Den enda som jag inte gillar med N95 är att den känns ordentlig plastig, om detta ska vara nokias "show-off" telefon en stund framöver, hadde det ju hjälpt om den känns aningen mer exklusiv första gången man tar i den. Det och så konstruktions felet som finns på en hel den exemplarer med att luckan vippar lite (relativt enkelt att fixa, men slarvigt ändå)

Bortsett från det, och ett par UI detaljer jag saknar från sonyericsson, gillar jag verkligen min N95.

Citat:

Kartorna till gpsén laddas ner efterhand vilket gör att mobilräkningen sticker iväg snabbt.

lasta ner nokia maploader och lägg in från området du bor i, då går det bara åt någa kilobytes (för guiderna)

Ny uppföljare till K800 - K810

Jag hade valt K810. Hur många gånger skulle man inte vilja fixa en för mörk bild redan i telefonen alltså innan man MMS:ar den..Kallas "Mörkrums magi" var får de allti ifrån hehe Designen är helt ok tycker jag , tydliga knappar.

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pip1&zone=pp&pid=10804

Med Java stödet i telefonen så kan man ju ladda ner program som man behöver när man vill det. Men Skärmen är ju inte en P990i

Snyggare lösning på kamera stängaren tycker jag nästan räcker för att man skall byta sin K800... Ni som har en K800 idag vet nog vad jag menar

Ja precis som alltid så får man ju allt som finns den digra feature listan för nästan varje SE idag...+ e n del de själva inte orkar skriva dit för det har funnits så "länge" nu hehe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-27 12:21

meramobil har nya erbjudanden, kolla in dem. Jag köpte själv en K800 genom meramobil och det har inte varit några som helst problem.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-27 14:13

Får in K810 nu ibörjan på nästa vecka med lite tur och då kan jag skriva lite om hur den är som telefon. Vad jag ha förstått så skall det vara en väldigt liten skillnad mellan 800:an och 810... mest design och lite små mjukvaru-ändringar. När jag fick den demad för mig för några veckor sedan så va den riktigt fräsh

N95an är riktigt grym, GPS:en fungerar klockrent och hänger med bra, enda nackdelen som alla gps-telefoner så drar den ruggit mycket batteri när den används. Slå på BT till det och lägg till att det är en 3G-tfn så räkna med att ladda den minst varje kväll alt ha laddning mitt på dan vid många samtal under arbetstid.

Skulle jag själv byta telefon i dagsläget så skulle jag helt klart välja E65an.

Det blev en N73 music edition idag snygg, svart och tuff... Det lilla jag har hunnit leka med den idag tyder på att jag nog blir riktigt nöjd

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-04-30 11:24

Min N73 Music Edition ligger ute för försäljning nu, och min nya Nokia E61i kommer i em.:cool: .. Sjukt nöjd med N73, men jag känn er att det är dags för qwerty nu. Den har dessutom verkligen blivit hyllad av recencenterna!

K810

kortis review
En K810 sliter byxfickan och skjortfickan nu och jag är ganska nöjd hittils. Designen är nog en smaksak på denna men jag gillar den, plus att man gjort det ett par resor lättare att hantera kameran utan att klicka in och ut ur menyer hela tiden. siffertangenterna får dubbel funktioner och lyser upp med symboler som man känner igen.Som snabbval. Smart.Bilderna är inte system kamera så klart men den hävdar sig ok.3MP alltid med sig. Helt ok.Snabb i menyerna, kanske som jag inbillar mig men den känns överlag snabbare än K800.

K810i

Har dumpat min gamla z600 till förmån för en ny k810i.
En fråga om att synka almanackan osv.
Tänkte bara flytta över sim-kortet till 810:an från 610, men det var tydligen inte så lätt.
Vad är smidigaste sättet att få kvar telefonbok och kalender.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-02 19:08

Jao, synkningen är ganska kass, och har varit det nu under senaste året tycker jag.
Ska dom göra ett kasst iSync får Apple för sjutton sänka priset och släppa lös iPhone mer så folk inte börjar "gå tillbaka".

iSync = något som gamla agda dragit hem

iSync är den mest värdelösa funktionen i Leopard idag. Inte uppdaterad efter dagens mobiler över huvudtaget.

Var finns senaste SE mobilerna som W960i ?
Var finns smartphones från HTC ?

Listan kan göras lång....

Nu när ni endå dragit upp den här tråden igen..
Nokia E65 har jag funderat mycket på, den har det mesta (förutom bra kamera) men den ligger fortfarande på samma pris som den gjorde när den lanserades för snart ett år sedan. Känns surt att köpa en ett år gammal telefon för de priset, spec när det verkar som den är påväg bort från marknaden. Den ska tydligen fungera riktigt bra med mac.
Någon som har köpt den under senaste tiden eller någon som har den som kan tänka sig att berätta för mig om den är värd priset.

Och jag håller med om att SE och isync inte har lyckats så bra.. Många telefoner som funnits bra länge som inte synkar med varandra. Nokia har funkat bra hittills tycker jag.
Nokia N82 verkar vara en trevlig telefon annars, dock dyr.

Har en W880i och den är ju tunn och behändig med bra ljud men dock har den en dålig kamera, inte för att jag använder mobilkameran ofta men ändå.
Men nu när iPhone finns så känns den värdelös:(

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-01-10 22:07

Jag röstar på N82! ska nog köpa en själv

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-05-18 19:59
Ursprungligen av ledin:

Jag röstar på N82! ska nog köpa en själv

Hear hear. Har precis köpt en. Klart imponerad av syncmöjlighetarna med iSync. J.....t nöjd hitills. Har förut anv. SE - tröttnat!!

Jag köpte en N82 svart i förra veckan eftersom jag behövde en nalle med S60.

Men det går bara inte. Ingen lust. Ont i magen. Drog mig in i det längsta för att packa upp den. Tvekade innan jag stoppade i SIM-kortet. Hade rätt, kändes inte kul. Gammalt. Traditionellt. Samma förbannade mängd menyer, obegripliga ikoner och sjuttioelva knapptryckningar. Dessutom med en värdelös knappsats. Segt. Trist.

Så van man blivit vid iPhone på så kort tid. Så bortskämd.

Ungefär som när man köpte sin Ericsson T68 och insåg att man aldrig mer i sitt liv kommer kunna ha en nalle med svart/vit skärm.

Jag tror jag aldrig någonsin kommer kunna byta tillbaka till någon annan nalle än iPhone eller dess efterföljare.

Ska lägga till att jag inte vill starta ett flamewar kring Nokia, SE eller Apple, utan mer konstatera att jag är förvånad hur snabbt jag "fastnat" vid min iPhone. Jag misstänker att andra iPhone-ägare kommer hålla med och kanske är lika förvånade som jag?

Jag har Nokia N95, SE K800 och SE K750i. Nyligen fick jag en SE 550i som arbetsmobil. Det är väl en relativt billig mobil men jag är jättenöjd med den. Den är mycket snabb och i ett litet, behändigt format. Nokian är slö, krånglig och drar otroligt mycket pengar (Tele2 kontantkort, nog billigare med abonnemang).

Jag känner igen det där med att fastna för en "apparat". Jag har ingen iPhone men en iPod Touch och den är helt fantastisk. Känns som en minidator och har det mesta man behöver. Jag har börjat hyra filmer genom amerikanska iTunes och att titta på dom på Touch´n går mycket bra. Det går skrämmande fort att vänja sig vid att ha bra saker med mycket funktioner.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Jag köpte en N82 svart i förra veckan eftersom jag behövde en nalle med S60.

Men det går bara inte. Ingen lust. Ont i magen. Drog mig in i det längsta för att packa upp den. Tvekade innan jag stoppade i SIM-kortet. Hade rätt, kändes inte kul. Gammalt. Traditionellt. Samma förbannade mängd menyer, obegripliga ikoner och sjuttioelva knapptryckningar. Dessutom med en värdelös knappsats. Segt. Trist.

Så van man blivit vid iPhone på så kort tid. Så bortskämd.

Ungefär som när man köpte sin Ericsson T68 och insåg att man aldrig mer i sitt liv kommer kunna ha en nalle med svart/vit skärm.

Jag tror jag aldrig någonsin kommer kunna byta tillbaka till någon annan nalle än iPhone eller dess efterföljare.

Ska lägga till att jag inte vill starta ett flamewar kring Nokia, SE eller Apple, utan mer konstatera att jag är förvånad hur snabbt jag "fastnat" vid min iPhone. Jag misstänker att andra iPhone-ägare kommer hålla med och kanske är lika förvånade som jag?

En intressant beskrivning av plastluren N82 som jag personligen tycker faller bort omedelbart p.g.a plast och bökiga knappar.

Mjukvaran i den känner jag däremot inte riktigt igen din beskrivning av, däremot anser jag att Nokia behöver ett bättre UI i E90s efterföljare (Hildon). iPhone 3G finns med bland tänkbara framtida lurar, dock anser jag att nästa lur för min del helst bör ha 800 x 480 då jag är bortskämd med Nokia E90 som är det överlägset bästa jag använt hittills. N-serien är rejält slagen av den.

Ikonerna har jag inget problem med i mina S60-lurar. Inte heller menyupplägget som jag alltid anpassar efter egen smak. Tycker det går smidigt att hitta saker, inte bökigare än i Mac OS X i datorversion.

Däremot har Apple stora möjligheter i framtiden med iPhone och det har ju skett stora framsteg. Får nästa version en riktigt rejäl 800 x 480-skärm och allra minst något liknande Haptikos för det virtuella tangentbordet och programutbudet inkl samtalshantering (möjlighet till telesvar direkt i luren, inspelning av samtal etc) är på plats är jag starkt sugen. Detta då det blir en "fick-Mac" vilket är det jag är ute efter. En dator i fickan som gör att jag klarar i princip allt datorrelaterat från en liten enhet när jag är ute och rör mig. Nokia E90 är hittills den enda enheten som lyckats ge mig detta idag.

Sedan har jag en kommentar till ett annat inlägg här. Någon skrev om Java och att man kunde anpassa nallen med det. Nja, starkt begränsat. Java är omodernt och det som gäller idag är smartphones där man slipper begränsade Javalösningar. Jag skippade Java redan 2005 då jag tröttnade på den låga kvaliteten på program m.m.

Idag är det naturligt att telefonen ger liknande möjligheter för utvecklarna som en dator, d.v.s att smartphone-system i olika former används (Symbian OS, Apples portabla OS X-version, Windows Mobile m.fl). Dock ligger en tillverkare vid namn Sony Ericsson långt efter konkurrenterna där så är man ute efter en kapabel smartphone får man skaffa ett annat märke. Apple, Nokia, HTC, Samsung m.fl är några alternativ till SEMC.

Ursprungligen av supergnu:

[...] men jag har inte haft en nokia sedan min 3210 för ca 10 år sedan... lär ju vara lite skillnad (hoppas jag)..

[ot]Och vad är det för fel på en 3210:a om jag får fråga? Jag använder min fortfarande. Ringa och skicka/ta emot ett och annat SMS är precis vad jag behöver. Kamera har jag separat. Det bästa är att skärmen (och klockan!) syns även när bakgrundsbelysningen är släckt, samt att knappar och display är väl tilltagna.

Miljömedveten och resursbesparande är ett par ord. Snål och lat ett par andra...

Mmm... grön retro-lcd... Min är f.ö. också elektriskt blå - fast betydligt mer sliten
[/ot]

Senast redigerat 2008-05-19 16:35

Hm....spik i foten ! Fast ni är väl för unga för att komma ihåg Hasse&Tages dialog ?
Om hela sanningen ska fram så har jag en SE T200 från medeltiden också. Den fungerar fortfarande och jag använder den som väckarklocka med vibrationen på bara. Lägger den under kudden och jag vaknar bättre av lite vibration än av en skrällig väckarklocka. Den lämnar väl inte ut någon strålning när den är avstängd (har funderat på detta) ? Den startar av sig själv på avsatt klockslag.

Senast redigerat 2008-05-19 20:03
Bevaka tråden