Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitionsverktyg

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något verktyg för OS X typ Partition Magic där man kan ändra/ justera storleken på partitionerna?

Inga svar, m.a.o. då min partition med OS X på 3 GB nu är full så är det bara att formatera om och start om på nytt? Säg att det inte är sant! Det måste väl finnas något därute.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-04-11 16:19

Tror det finns nåt till Unix som skulle fungera, typ Terminal program.
Men om du inte är riktigt haj på sådant så är det formatering som gäller ja... :/

Jaha, då skiter jag i uppdatering och gör om allt när Panther kommer.
Annars någon rek. på storlek på partion för system? Hade man bara haft OS X hade det varit enkelt men Apple envisas med att lägga all sina program på samma ställe som systemet vilket gör det lite svårt att uppskatta. Hoppas f.ö. att dom slutar upp med det och låter användarna bestämma var saker och ting skall ligga.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-11 19:17

Om du inte vill ha program på samma partition som systemet så är det väl bara att montera upp en annan partition under /Applications

Eller funkar inte det i OSX?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-12 03:00

FWB har ett program som ska göra precis det du vill. Partition Toolkit heter det. Länk här

Kan tilläggas att FWB Partition Toolkit endast funkar med OS9 (inte classic).

Jag brännde en start-cd med OS9 samt FWB PT och det gick utmärkt att partitionera om utan formatering.

Hur bränner man en sådan skiva?

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-04-13 17:07

FWB Hard Disk Toolkit är nog ett av dom program jag verkligen saknar till OSX, med det kunde man göra mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-30 10:54

Ingen som vet om det kommit något Partition Magic-liknande program till OS X ännu?
Jag skulle vilja dela upp min startskiva i två partitioner utan att behöva formatera den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Kan tilläggas att FWB Partition Toolkit endast funkar med OS9 (inte classic).

Jag brännde en start-cd med OS9 samt FWB PT och det gick utmärkt att partitionera om utan formatering.

Det funkar bra, om du nu inte har en så pass ny mac så det inte går att starta i 9an. Tror inte det kommit något ännu.

FWB lär väl uppdatera sitt program.

Vad finns det på linux-sidan. Något som kanske kan komma till Macen ?

pdisk kanske? Skriv man pdisk i terminalen.

1
Bevaka tråden