Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förväntningar inför Children of Húrin

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-26 12:26

Nu i April släpps, antagligen den allra sista utav Tolkiens böcker, The Children of Húrin.

Ni som läst Silmarillion, och även ni som inte har det, vad har ni för förväntningar?
Ni som redan läst Silmarillion har ju läst den förkortade versionen utav äventyret.

Det utspelar sig under första åldern, kan räkna med att den är ryktigt mörk och inge happy ending här inte. Ett måste att köpa allafall.

Inte illa av en död gubbe att fortsätta skriva böcker.

Vem är det som skrivit denna? Eller avslutad denna? Eller har de hittat något manus som JRR själv skrivit?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-26 12:48

Det är precis som med Silmarillion. J.R.R Tolkien skrev ned anteckningar och sedan har Adam Tolkien tillsammans med Christopher Tolkien sammanställt allt och fyllt i bitar som fattats.

Senast redigerat 2007-03-26 12:59

Tror jag hoppar över den... har aldrig gillat Silmarillion något vidare.
Gillis bonde från Ham däremot!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-24 17:14

Jag har nu fått tag på boken för några dagar sedan, satt mig i förregårkväll och läste halva boken tillsammans med ett glas vin och lite kex med ost till.

Boken är som förväntat fylld med stil som nästan bara Tolkien själv kan skapa. Första 15 sidorna är en kort summering utav händelser under den första åldern, för att förenkla det för oss som inte läst Silmarillion senaste åren.
Dessvärre tycker jag är början, som är helt skriven utav Christoffer fylld med referenser till Sagan om Ringen, så folk som inte läst Silmarillion också ska förstå något sådär. Det är lite fel tycker jag. De tidigare berättelserna i Sagor från Midgård osv. var inte skrivet på det sättet. Men trots allt, det är bara en introduktion.

Boken handlar som titeln avslöjjar, om Túrin, son utav Húrin och Morwen. En bok om en mänskilg krigare, uppväxt med alver, bland annat Beren och Luthien(De som Aragon sjunger om i FoTR)

För er som läst silmarillion och minns så vet ni vad som händer kortfattat. För er som inte läst det så förväntar jag mig att ni kommer bli förvånad, detta är ingen rolig historia som Sagan om Ringen, utan en mörk saga.

När kommer den som svensk talbok då? För oss latmaskar

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-24 19:02
Ursprungligen av Johan S:

När kommer den som svensk talbok då? För oss latmaskar

Med tanke på hur dåligt de svenska översättningarna faktiskt är gentemot originaltexterna så tycker jag du ska lyssna på engelsk talbok istället.

Man tappar hela tolkiens stil om man läser de på svenska. De som översatt skulle skrivit i svenska i 1800tals stil med lite modernare vokabulär ibland så kanske översättningen varit lite eligantare, sedan att inte översätta namn vore bra. Ett helvete att fatta vilka vissa är faktiskt om man läst Silmarillion på svenska och sedan läsa fristående texter på engelska.

Usch för den svenska översättningen, framförallt sagan om ringen, i konungens återkomst när de kämpar mot "Häxmästaren" av Angmar. Där har den svenska översättaren till och med ändrat händelsen. Usch för sådant.

Mitt husdjur heter Angmar

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-24 20:49
Ursprungligen av Johan S:

Mitt husdjur heter Angmar

Bor han norr om de dimmiga bergen?

Om vi säger att spisen är det dimmiga berget så i nordlig riktning om det?

Mja.. Han bor i vardagsrummet, men faktiskt så brukar de vara rätt så dimmigt(vattenånga) inne hos honom, så lite dimmiga bergen är de allt.

1
Bevaka tråden