Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plus och minus med Keynote

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plus
<ol type="1">[*]iPod, 5, 10, 20 GB, nya funktioner, nya tillbehör, mindre storlek[*]iMac, 17 tummare, och Ge4[*]Jaguar, bra att det kommer tidigare än vad som tidigare sagts.[*]iSync, kraftfullt, synd att det bara funkar med Jaguar.[*]Randezvous, enkelt och smidigt.[*]iCal, verkar lite rörig, men bra att det är gratis![*]iChat, gratis![*]iMail, inget revolutionerande, men gratis!
[/list=a]Minus
<ol type="1">[*]Jaguar, dåligt stil att ta ut fullpris av befintliga OS X.1 användare[*]iTunes 3, tycker inte det är värt att kalla den minimala uppgraderingen för iTunes 3. Betygsättning och filer är inte speciellt revolutionerande.[*].Mac, synd att det ska kosta[*]PowerBook, inga nya modeller[*]PowerMac, inga nya modeller
[/list=a]

[ 17 Juli 2002, 18:16: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

iPod, 5, 10, 20 GB, nya funktioner, nya tillbehör, mindre storlek
Glöm inte prissänkningen också!

iMac, 17 tummare, och Ge4
Klockrent och precis vad iMac-serien behövde.

Jaguar, bra att det kommer tidigare än vad som tidigare sagts.
Jaguar innehåller verkligen så mycket nytt och bra, det enbart hade räckt för att göra ett MW!

iSync, kraftfullt, synd att det bara funkar med Jaguar.
Tycker inte det gör så mycket. Det bygger väl mycket på nya tekniker i Jaguar. Och alla kommer ändå att vilja köra Jaguar.

Randezvous, enkelt och smidigt.
Mm, verkligen! Tror det är bättre än man egentligen fattat. Kommer nog att ge en såndär "varför har ingen gjort detta tidigare"-känsla.

iCal, verkar lite rörig, men bra att det är gratis!
Ska bli intressant att testa! Att det skulle vara gratis var väl nästan självklart, alla Apples sådana program är ju gratis.

iChat, gratis!
Ser väldigt lovande ut, jag tror inte Jobs behövde ljuga så mycket när han sa att det var det bästa IM-programmet.

iMail, inget revolutionerande, men gratis!
Antispam-funktionen, om den fungerar som lovat, verkar faktiskt lite revolutionerande.

Du glömde Adressboken, en bra adressbok som alla program kan använda sig av är värt rätt mycket.

Jaguar, dåligt stil att ta ut fullpris av befintliga OS X.1 användare
Mm, tycker att de borde ta ut priser på samma sätt som övriga mjukvaruföretag, dvs ett fullpris och ett uppgraderingspris.

iTunes 3, tycker inte det är värt att kalla den minimala uppgraderingen för iTunes 3. Betygsättning och filer är inte speciellt revolutionerande.
Inte? Jag tycker det såg mycket lovande ut! Ibland måste väl Apple få göra uppdateringar av program som inte orsakar jordbävningsliknande revolutioner, utan bara innehåller en del coola förbättringar. Jag tycker istället det stora minuset skulle vara avsaknaden av stöd för att spela och koda AAC.

.Mac, synd att det ska kosta
Mm, men oundvikligt. Bättre att det bär sig själv någorlunda, än att vi andra får betala det genom högre priser på macar och program. För att sådana tjänster kostar en massa pengar för Apple är ju rätt självklart. Hellre det än att Apple skulle börja ta betalt för t.ex. i-programmen.

PowerBook, inga nya modeller
Det var väl ändå inte så konstigt, det kom ju en ny modell alldeles nyss! Så ofta kommer det aldrig nya modeller.

PowerMac, inga nya modeller
Det var ju inte heller så oväntat ändå, alla vet att det är pågång, men att det dröjer. Apple egen rabattkampanj är ett säkert bevis på att det kommer nya modeller, men också att de inte skulle komma idag.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-17 18:46

Lite för lite snack om Quartz extreme tycker jag, tycker personligen att det verkar vara det mest intressanta - särskilt om man sitter på en lite långsammare mac

• Oregistrerad
  • 2002-07-18 10:21

Plus:

1.Jaguar
2.Randezvous, drömmer hur underbart det kommer att bli spar ju flera timmar i veckan...
3. Apple fokuserar och tar betalt så de får bra ekonomi
4. iSync...

Minus:

1. Inga nya PowerMacar...
2. För lite fokusering på integration i företagsnätverk...
3. För mycket konsumentmässa över det hela...

Alla pratar hela tiden om fullpris då det gäller 10.2. Hur vet ni att det är fullpris. Jag tycker att det verkar som om Apple ger uppgraderingspris åt alla.
OS X 10.2 är ett os som borde kosta 5.000.- med alla funktioner och extra mjukvara. Kom ihåg att det inte går att köpa en Mac utan OS vilket innebär att alla som skaffar 10.2 uppgraderar. Det finns med andra ord ingen anledning att sälja det som ett fristående OS till kaffebryggaren.
Apple kanske borde sätta en prislapp med 4.995.- för OS X 10.2 och alla som har ett tidigare OS får köpa det för 1.495.- alltså uppgradera.

Men, men, det verkar vara många som tycker att för att de köpte en Mac 1984 så bör de få livstids gratis uppdateringar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:

Men, men, det verkar vara många som tycker att för att de köpte en Mac 1984 så bör de få livstids gratis uppdateringar...

Inte alls, men jag betalade drygt 1500 för första X.et. Och som flera har varit inne på så kan man se det som att det inte var riktigt färdigt. Nu skall jag betala lika mycket till bara för att få ett operativ som fungerar. Njae det känns inte bra. Men det är klart, det är väl bättre att köpa en ny dator om några månader när det kommer förinstallerat

• Oregistrerad
  • 2002-07-18 11:18

Tycker att det borde döpt om evenemanget till:
Mac OS Xpo.
Blev besviken i Januari, men det här tar ju priset.
Wow, en 17"imac. Vill ha en riktigt dunder burk. Inte för att
jag har råd just nu men det skulle räcka med att den fanns.
Man kanske kan få bort den värsta abstinesen genom
att sitta och göra smart playlists tills den dyker upp:(

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:

Inte alls, men jag betalade drygt 1500 för första X.et. Och som flera har varit inne på så kan man se det som att det inte var riktigt färdigt. Nu skall jag betala lika mycket till bara för att få ett operativ som fungerar. Njae det känns inte bra. Men det är klart, det är väl bättre att köpa en ny dator om några månader när det kommer förinstallerat

Nja, du har ju fått en hel del uppgraderingar sedan du köpte. 10.1.5 fungerar riktigt bra. Bristerna i OS X har ju inte precis varit hemliga. Man har lätt kunnat ta reda på hur det fungerar och hur det upplevs.
Kör själv 10.1.5 på en DP 800 och beta på PB 667. Jag tycker att 10.1.5 fungerar bra på DPn. Jag är medveten om att det är mer maskin än de flesta har men i alla fall...
Ett operativsystem för en dator blir aldrig färdigt, det är i ständig utveckling. Du valde själv att köpa OS X och för att det nu kommer en uppgradering som är bättre så är du sur för att du måste betala.

Det verkar vara en väldig fixering vid att allt ska komma just vid MacWorld bland en del personer. Spelar det stor roll om det kommer saker lite före och lite efter istället? Dual 1 GHz kom strax efter förra MW och snart kommer nya modeller igen. Ny iBook och ny PowerBook kom rätt nyligt före detta MW. Verkar som en del skulle vilja att Apple höll på allting i ett halvår och sedan visar upp rubbet på MW, gärna med fyrverkerier och explosioner...

Det finns i alla fall fler som gäspade lite över Jobs keynote igår, så ni är ju inte ensamma som önskade mer:

Although we´re still anticipating the introduction of a brand new PowerMac by the end of September, a whole new Digital Lifestyle device by the next Macworld, a new version of the AppleWorks suite by year´s end, and many other significant advances for the Mac....another underwhelming Expo has come to pass, and will soon be forgotten. This leads us to continue to question the relevance of the Expo in this age of digital gatherings, and wonder as to its future fate; but, for now, it has served its purpose. Mac fans who have waited years for a 17-inch widescreen iMac, rejoice!

The rest of us, it seems, will have to wait for our dreams to come true. Until then, visions of quad-processor PowerMac G4s with DDR400 memory, dual-channel SCSI hardware RAID storage, 8X AGP, Gigawire (800Mbps-3.2Gbps Firewire), USB-2, and an all-metal enclosure will be dancing through our Apple-damned rumormongering heads for just a while longer.

Läs mer här för mer kritiska ord:
http://www.macosrumors.com/

1
Bevaka tråden