Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är jag paranoid?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OK, detta kommer att låta som om jag börjar bli paranoid och lätt störd.

Jag får allt större problem med spam, det formligen väller in skräppost. Snittet ligger omkring 80 spams per dag förnärvarande, men jag upplever att det ökar för varje dag.

Inte nog med det.

Skräpposten blir alltmer nischad. När jag funderade på att köpa och väl köpte en ny bil, rasade det in mail om "New Car?" etc. Jag har även länge funderat på att köpa en speldator. Samma sak även här; "Buy a 3Ghz PC for just $2000". Igår skrev jag flera inlägg på 99forum om barn och idag har jag över tio mail om "child support", "parenthood" osv.

Vad är det som händer? Sitter det någon sorts spyware och kollar av vad vi skriver på dessa (och andra) forum för att sedan skvallra vidare till spammare, eller är jag bara paranoid?

En teori kan vara att jag i mängden skräppost bara ser just det som är aktuellt i mitt eget medvetande och sållar ut det andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-11 09:59

Man börjar ju undra, jag har börjat få väldigt mycket spam på min yahoo-mail. Inget som verkar riktat dock. Allt från vanligt snuskspam till reklam för septiktankar(!)

Har du inte ränsat datorn från spyware så är den garanterat proppfull av det. En "oränsad" burk brukar ha 50-100 spywareprogram installerade. Så det är ingen tillfällighet att du får den spamen du får. De vet vad du är intresserad av, var du surfar, vilka bilder du tittar på osv.
Vet inte riktigt om detta även gäller Mac men i PC-världen är det så iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Har du inte ränsat datorn från spyware så är den garanterat proppfull av det.

Hjälp, jag är invaderad! Hur rensar jag då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-11 10:30

Hittade ett program på versiontracker:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17436

Samtdigt kan det faktiskt vara så att du alltid fått de där mejlen. Skillnaden är att när du tänker på att köpa en ny bil, lägger du märke till "Buy a new car"-spammejlen.

Det är ungefär som när jag skulle köpa en ny TV. Då märkte jag helt plötsligt annonserna i dagspress, TV eller i direktreklamen. Annonser som jag inte lade märke till förut.

Som sagt:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
En teori kan vara att jag i mängden skräppost bara ser just det som är aktuellt i mitt eget medvetande och sållar ut det andra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Hittade ett program på versiontracker:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17436

Så har jag kört det; "No Spyware detected"

Kolla på lavasoft.de eller sök på Kazaa efter adaware. Det är ett bra program. Vet inte om de finns till Mac dock.

Spyware... på Mac?

Har jag aldrig hört talas om.

Ciryon

Nej precis. Jag har faktiskt ingen aning om fenomenet ens existerar på Mac. Det finns väl knappt några Mac-virus heller?
Men i PC-värlen är det ju ett jäkla gissel. Men det är väl därför ni kör Mac

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
OK, detta kommer att låta som om jag börjar bli paranoid och lätt störd.

Jag får allt större problem med spam, det formligen väller in skräppost. Snittet ligger omkring 80 spams per dag förnärvarande, men jag upplever att det ökar för varje dag.

Inte nog med det.

Skräpposten blir alltmer nischad. När jag funderade på att köpa och väl köpte en ny bil, rasade det in mail om "New Car?" etc. Jag har även länge funderat på att köpa en speldator. Samma sak även här; "Buy a 3Ghz PC for just $2000". Igår skrev jag flera inlägg på 99forum om barn och idag har jag över tio mail om "child support", "parenthood" osv.

Vad är det som händer? Sitter det någon sorts spyware och kollar av vad vi skriver på dessa (och andra) forum för att sedan skvallra vidare till spammare, eller är jag bara paranoid?

En teori kan vara att jag i mängden skräppost bara ser just det som är aktuellt i mitt eget medvetande och sållar ut det andra.

det e nog så att du har råkat ladda ner ett program som gör så att alt du skriver om blir reklam. det var väll en bra förklaring?:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Nej precis. Jag har faktiskt ingen aning om fenomenet ens existerar på Mac. Det finns väl knappt några Mac-virus heller?
Men i PC-värlen är det ju ett jäkla gissel. Men det är väl därför ni kör Mac

inte bara därför... prova vet'ja?!!

Jodå. Jag är på G. Skall bara hitta rätt Mac till rätt pris. Det gäller att ha pengarna redo och slå till när tillfällena dyker upp.
Pengar har jag men tillfällena är... sporadiska.
Många verkar inte ha en aning om vad deras grejor är värda utan utgår från vad de själva betalat en gång i tiden. Mactorgets lista över rek begpriser tycker jag stämmer ganska väl överens med vad jag är villig att betala. Ett objekt som jag funderar lite på är en vit iBook 600Mhz för 6,5K. Låter väl ganska vettigt.
Helst av allt skulle jag vilja ha ett 466 dasslock.
Tänkte lägga ca 6K på bärbar Mac med OS X samt bygga en stationär PC för ca 4K. Då har man ju det bästa av båda världar.

Själv tycker jag att XP är ett alldeles utmärkt OS och jag räknar självklar med att OS X är minst (obs MINST) lika bra. Dock har jag inte mer erfarenhet av X än att jag pillat lite på demo-datorer i butiker.

Tänk er... OS X och XP, hopkopplat i ett intergalaktiskt nätverk.
Och så ställer vi oss upp och sjunger "We shall overcome"!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Tänkte lägga ca 6K på bärbar Mac med OS X samt bygga en stationär PC för ca 4K. Då har man ju det bästa av båda världar.

Problemet är att du troligtvis inte kommer uppskatta OS X på en Mac för 6K. OS X är ett modernt OS som kräver en modern dator. Visst, det kommer fungera alldeles utmärkt, men då måste man nog älska OS X (jag körde OS X på en G3 233 med 64 MB RAM ett tag ).

Citat:

Själv tycker jag att XP är ett alldeles utmärkt OS och jag räknar självklar med att OS X är minst (obs MINST) lika bra. Dock har jag inte mer erfarenhet av X än att jag pillat lite på demo-datorer i butiker.

Jag antar att du pratar om användargränssnittet och programvara när du säger att XP är ett utmärkt OS. Smaken är som baken, själv tycker jag det är fruktansvärt. Däremot vet jag att OS X är bättre, rent tekniskt.

Ciryon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-13 21:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Problemet är att du troligtvis inte kommer uppskatta OS X på en Mac för 6K. OS X är ett modernt OS som kräver en modern dator. Visst, det kommer fungera alldeles utmärkt, men då måste man nog älska OS X (jag körde OS X på en G3 233 med 64 MB RAM ett tag ).

Ciryon

Jag tycker att det flyter på bra på min G4 500 (har iofs investerat i ett flashat gforce 2 också)

...eller hur modern menar du?

Självklart menar jag användargränssnittet. Tekniken bakom bryr jag mig inte ett smack om. Det skall ju funka för mig som användare. Och XP funkar alltid, precis så som man vill ha det.
Anledningen till att köpa en lite äldre Mac är att jag ju inte ens vet om jag tycker om Mac OS. Som referens kan jag nämna Palm OS. Det sämsta skit-OS som någonsin konstruerats. Skräp bortom mänsklig fattningsförmåga.
Pocket PC däremot är ju alldeles förträffligt och jag väntar med spänning på att få lägga vantarna på en MS Smartphone.
MEN - jag är väl medveten om att det finns många som gillar Palm OS. Därför känner jag att jag inte vill springa iväg och bränna alla pengarna på ett vilt främmande OS. Bättre då att köpa en av varje.
För 4-5K kan man ju smälla ihop en riktigt bra PC och en bärbar Mac kan man ju alltid sälja av om man inte gillar den.
ELLER - så blir jag tokfrälst och köper en Ti-book.
Mitt mål är iaf att ge Mac en ärlig chans, samtidigt som jag har en up-to-date PC som backup om jag blir trött, ledsen och kinkig.

1
Bevaka tråden