Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IQ-befriad fråga - mixa i PC:n

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För er som inte visste det redan så kommer jag nu att avslöja vilken kronisk nybörjare jag är med det här med elektronisk musik. Vilket är den smidigaste och billigaste lösningen för att slippa mixerbordet? Jag vill typ koppla in alla mina manickers totala antal ljudutgångar (typ en halv miljon utgångar. Känns det som) till datorn och använda den inbyggda mixern i Logic Audio 5. Jag har ett ljudkort med 10 ingångar varav 6 funkar med vanliga patchkablar. Två av dessa ing¨ngar ockuperas av TV-kortet så det blir bara 4 (2 stereopar) ingångar kvar. Men dessa funkar bra. Jag vill bara ha mer av samma sort.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-29 21:18

har du nån digital ingång på ljudkortet? typ spdif eller optisk? Isf kan du ju köpa till ett jäkla gäng ingångar vanligtvis

Jag hat två digitala ingånger. Ljudkortet är ett Delta 1010LT.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-03-30 09:55

Köper du en patch så kan du ju spela in ett par syntar åt gången, jag körde så förut, först hade jag alla syntar i mixern till jag satt midikomponeringen, så hade jag datorn på en kanal så jag lyssnade på mixern till det började kännas ok, då körde jag in varje syntjäkel till ett eget ljudspår, tillslut så hade jag alla som ljudspår och kunde mixa däri....

I slutet när jag körde så så spelade jag direkt in från auxarna på bordet, då behövde jag inte koppla om, bara skicka ut på auxen den synten jag ville spela in... lätt att klanta sig och spela in flera på samma kanal..

Mycket intressant tråd.

"...Isf kan du ju köpa till ett jäkla gäng ingångar vanligtvis :-)" Kan man sedan sätta volym på varje? (i Logic?). Hade varit gött.

Fattar som att du vill kunna spela in alla synthar på separata spår i Logic, för att sedan mixa i datorn? Eller vi du mixa "live" sas? Det är ju knepigare med latency och elände...

Om det är OK med ett gäng mono-ingångar jag skulle jag rekommendera nåt i stil med Alesis Multimix 16 FW, klart mest prisvärda sättet att få åtminstone 16 in.

Annars är det väl nåt 8-gångers interface som går att stacka med samma drivis. Eller har ett par ADAT in, 8 gångers analog till ADAT finns ju rätt prisvärda.

Och vill man spendera massor finns ju alltid MADI.

jupp, några patchbays där alla dina manikker e kopplade till

via dem kan du sen patcha alla grejjer + delta1010 IN\OUTs

[ev kan man vellan modda patchbays med motstånd för att få summerare av in-signaler, men e kanske inte så logist och\eller lite överstyr]

\\ kan vellan skaffa och länka upp 4x delta 1010's för 32analoga in\ut [8x spdiff] max → korten kostar ju knappt nåt idag...och e ju rätt hyvens för den pengen...om man har plats i datachassiet för det [4xPCI]

Senast redigerat 2007-03-30 12:48

Jag har en patchbay som jag kopplat in alla mojänger till. Det jag inte fattar är hur den skall kunna ge mig separata ingångar till Logic? Möjligen att den kan funka som en mixer, men har ändå bara två stereopar in i datorn. Jag vill kunna koppla in 10 manicker rätt in. i datorn. Jag köper att jag kanske inte kan koppla in alla tio maskiners separata utgångar, men sisådär en 10 stereopar vill jag ha. Jag vill, i princip, kunna spela in alla dessa spår på samma gång. På separata spår.

Då är det bara att shoppa efter ljudkort som har tillräckligt många in... Nåt annat sätt finns inte om man vill köra allt på samma gång.

precis, vill bara vara övertydlig

det e ditt ljudKorts INgångar som begränsar hur många kanaler du kan köra in i logic separat\samtidigt

manikker IN\UT → patchbay
1010LT IN\UT → patchbay

på patchbayen drar du korta patchsnören mellan för att slippa drar ur och i alla grejjers kablar för att koppla om...du har ingen mixer längre

men du kan omöjligt inte får mer än 4CH in på datan separat\maskin om du inte börjar mixa\summera signalerna

.120CH→4CH → logic

jag misstänkter att du vill köra separata instrument per ingång i ljudkortet\ljudspår i logic nu

1
Bevaka tråden