Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB/Firewire-ljudkort till laptop?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Väldigt allmän och specificerad fråga då jag är ganska nollad på vad jag är ute efter...

Vad skall man tänka på när man köper ett ljudkort till sin laptop?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2007-03-30 08:18

Vi vänder på frågan först, vad tycker du är viktigt? Vad skall du göra med det? Och så vidare.

Det är som att säga "jag vill köpa ett fordon", utan att berätta vad man vill göra med det. Flyg, båt, bil, cykel, grävskopa och så vidare.

Mycket lättare att svara om du berättar mer.

Utveckling

Ursprungligen av jgb:

Vi vänder på frågan först, vad tycker du är viktigt? Vad skall du göra med det? Och så vidare.

Det är som att säga "jag vill köpa ett fordon", utan att berätta vad man vill göra med det. Flyg, båt, bil, cykel, grävskopa och så vidare.

Mycket lättare att svara om du berättar mer.

Du har helt rätt. Jag ber om ursäkt.

Mitt huvudsakliga mål är att kunna spela in elektronisk musik på en PC-laptop. Dels vill jag kunna leka i Reason och dylikt och använda min MIDI-klaviatur (Evolution MK-249C(2)) som jag kopplar genom USB, men jag skulle även vilja kunna använda programvaror som Logic eller Cubase, eller vad som nu är aktuellt nu för tiden.

Vid sidan om detta så är jag intresserad av att bygga ett system för elektronisk musik som är helt fri programvara och som inte kräver Windows/OSX. Jag vill alltså att ljudkortet skall fungera felfritt i ett GNU/Linux-system (använder bland annat ChucK som ljudprogrammeringsspråk). (Vet du som läser detta inget om kompabilitet på sådana system så är det bara att hoppa över detta stycke.)

Min sista önskan som jag kan komma på att nämna är att jag vill att kvaliteten på det jag spelar in skall vara "riktig studiokvalité" (något jag inte ens vet vad det betyder). Tar jag till en extern ljudkälla, som t. ex. en Junu-106 eller en riktigt bra mic, så vill jag inte att ljudkortet skall vara en flaskhals som förstör kvalitén (har riktigt bra kablar).

Vad tror ni om detta? Säg till om det är något jag har glömt att nämna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-31 15:07

Nämn prisklass också

  • Medlem
  • 2007-03-31 19:25

jonkri: Mycket bra beskrivet, klart lättare att ge bra tips.

Som jag ser det så är det Linux-biten som är det svåraste att lösa, får du inga bra svar här (jag kan inget om sådant tyvärr) så blir det nog till att jaga runt på diverse Linux-forum. http://www.alsa-project.org/alsa-doc/ kanske kan ge lite svar i alla fall, givet att den hålls uppdaterad. Antar också att du har googlat (http://www.google.com/search?q=linux+usb+sound+card) .

Hur bra kortet kan låta beror nog på vilken prisklass du vill gå upp i.

Prisklass

Kan ni beskriva vad som blir bättre med de olika prisklasserna? Hur högt behöver man gå? Jag kan överväga att lägga alltifrån 1500-5000, eller mer om så behövs, men jag vill ju inte lägga mer än vad jag behöver. Och jag vill veta vad det är jag betalar för om jag betalar mer än 1500.

Och är det något mer än ljudkvalitén som ändras när man går upp i prisklass?

Ju mer ni kan förklara vad det är som blir bättre när man går upp i pris desto bättre, för det är mest det här som gör mig frustrerad.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-01 10:22

I allmänhet så är det högre pris = bättre ljudkvalitet (bättre SNR, bättre preamps, bättre AD/DA osv.). Ofta så får du också fler in/utgångar på kortet desto mer du lägger. Desto fler in/ut, dest dyrare. Desto bättre ljudkvalitet, desto dyrare.

Ett kort som ofta rekommenderas är presonus firebox, kostar 3500-4500 beroende på var du beställer från.

  • Medlem
  • 2007-04-01 21:43

Om du inte behöver så många in/utgångar så är det här ljudkortet sjukt prisvärt (runt 1900:- från thomann); E-MU 0404 USB 2.0 ..Har ett själv och är kanonnöjd!

Specarna talar för sig själva: http://www.digit-life.com/articles2/proaudio/emu-0404-usb.html

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-02 01:06

asha: nu har jag iofs inte testat det där ljudkortet du pratade om.
men specs är inte alltid att lita på.

köpte ett edirol interface med usb koppling som hävdade att man kunde komma upp till 96khz. men pga att det var v1.1 på usb'n så gick det inte att komma högra än i
48khz. något gick dessutom snett och boxen brändes innifrån.
gjorde inget speciellt för det heller. ingen hos roland har kunnat svara på
vad som egentligen hände heller.

så specs är inte att lita på när det gäller usb tyvärr. men funkar den bra så gör den.

  • Medlem
  • 2007-04-02 16:39

leere: Såklart ska man inte lita fullt på bara specen, oavsett det gäller ett internt eller externt kort...men det jag länkade till där är ett ganska genomgående test, objektivt/subjektivt och där man även jämför med hi-end ljudkort som lynx t.ex. ADDA, micpreamps, hörlursförstärkare är med andra ord i en betydligt bättre klass än priset får det att se ut som ...

Du har också en poäng i att om datorn inte har USB 2.0 anslutningar så blir kortet begränsat, men isåfall är det ju ganska lätt fixat med ett PCMIA-kort med USB 2.0 anslutningar t.ex.

Bör också nämnas att alla Firewire/USB ljudkort alltid är lite av en chansning man får göra för att hitta det som funkar för en.. Det beror väldigt många saker om man får det att funka bra, som t.ex. Firewire/USB-chipset i datorn etc.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-03 00:49

asha: det var usb 1.1 på kortet. den datorn hade fullt usb2stöd.

men det är också som du säger. alla usb/fw kort är en chansning.
vet inte hur många kort jag testat själv. var inte ens nöjd med ett traveler.

kör med det interna ljudkortet på min powerbook nu och det funkar fint än så länge.
får se vad man skaffar i framtiden. sugen på en mbox2 sen ett tag tillbaka.
2 i/o räcker...

ljudkort

linux -- laptop vet inte allt med ‎ICE1712 [Envy24] e bara att köra, tickar som en klocka i stöd

[installera just "ENVY24"~mixern så e det lungt -- kan vara lite spattigt tok annars då det e så jävla många in\ut - men den fixar det snyggt i inställningarna [delta 1010="1010" PCI stationärt]

Senast redigerat 2007-04-03 04:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 22:58

En fråga... Varför vill du inte använda WinXP?

Själv kör jag WinXP och jag har aldrig haft nått strul och jag har haft den sedan 2003. *hjälp gud vad länge!!* . Bör sägas att det är en stationärdator som endast används till musik. Har stängt av många services som man inte behöver. Datorn drar bara 62 MB RAM vid uppstart.

Min rekommendation är att köra WinXP så slipper du allt strul och kan ägna dig åt att göra musik. Såvidare du inte tycker det är kul att leka Linux-hackare och hacka om drivisar så dom funkar till just din config.

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

En fråga... Varför vill du inte använda WinXP?

Själv kör jag WinXP och jag har aldrig haft nått strul och jag har haft den sedan 2003. *hjälp gud vad länge!!* . Bör sägas att det är en stationärdator som endast används till musik. Har stängt av många services som man inte behöver. Datorn drar bara 62 MB RAM vid uppstart.

Min rekommendation är att köra WinXP så slipper du allt strul och kan ägna dig åt att göra musik. Såvidare du inte tycker det är kul att leka Linux-hackare och hacka om drivisar så dom funkar till just din config.

Mvh
Demokid

Jaha, ännu en som inte vet vad Linux är för något. Jag har mer strul med Windows än med Linux, kör fortfarande en standardinstallation av Ubuntu med lite codecs och Hydrogen (installerades genom att skriva "sudo aptitude install -y hydrogen" och sen ta en kopp kaffe (dricker iofs inte kaffe men mjölk passade inte in där) och sen var det klart). I Windows var jag tvungen att hålla på att installera drivrutiner, installera Office-paket, installera både det ena och andra. Enda anledningen till att jag har Windows är för att Guitar Pro inte finns till Linux. Annars så strular Windows långt mer än Linux. Och man behöver knappast "hacka om drivisar" då det antingen finns redan eller så är de stängde så det inte går, tji fick du!

Over There (bara en slask utan mixning och dålig ljudkvalitet) på http://www.myspace.com/curium96 är förövrigt inspelad i Ubuntu i Audacity och Hydrogen, dvs bara fria program.

EDIT: Over There är inspelad i Debian Etch, inge Ubuntu.

Senast redigerat 2007-04-08 12:29

Intressant! Tack så mycket för alla svar!

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-04-27 11:00

Tjena. Jag måste också ha ett externt ljudkort till min MacBook Pro. Jag har redan en mixer med fantom-matning, så det är inget problem. Min fråga är egentligen om man ska köra igenom USB eller Firewire? Tänkte eftersom Firewire är framtaget av Apple (om jag inte har helt fel, pallar inte googla) så vore det bättre.

Säg ett bra ljudkort som bygger på Firewire helt enkelt. Typ 3000 max får det väl kosta.

Firewire är snabbare än usb och är bättre på att skicka rena dataströmmar.. usb skickar strömmar ibland medans firewire får konstant flöde... Men ett usb kort fungerar säkert bra.

Jag själv har ett presonus firebox. 4/6 i/u plus digital i/u och midi. Fungerar skitbra och preampsen i den är svinbra

1
Bevaka tråden