Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket format och komprimering är standard?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-31 22:49

Jag är väldigt glad för min nya digitalkamera (Fujifilm Finepix F30) är väldigt bra på att filma. Jag har klippt ihop lite i Hyper Engine AV, men när jag ska exportera får jag problem.

Om jag väljer att exportera som DV ser det bra ut, men filerna väger över 200 mb per minut, helt vansinnigt ju!

Så, jag undrar helt enkelt, vilken komprimering ska jag använda för att det ska behålla bildkvalitéten från originalklippen utan att försämras och inte heller väga mer? Vad använder DVD skivor för komprimering?

Kameran filmar i AVI format, 30fps, PAL. Om det har någon betydelse?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-31 23:28

DVD komprimerar i Mpeg2. Du kan aldrig få lika bra kvalite som i DV och med mindre filer. Däremot kan du spara i format som inte ser riktigt bra ut även om dom är komprimerade.

Men om du tänker fortsätta klippa i filmerna så ska du ha dom kvar i DV format. Men om du sparar ner dom i tex Mpeg / H.264 så ska du inte försöka klippa i dom efter det.

DV är faktist ett väldigt bra format, den sparar bildramarna så att de är oberoende av varandra och håller därför väldigt hög kvalité. 3,2 MB/s är inte så värst farligt för arkivering, speciellt om man jämför med Component video som rullar in på 20MB/s.

Komprimera som H.264 ifall du inte vill ha så stora filer, det tar en bra stund att komprimera om du vill ha bra kvalité, men det är det oftast värt.

1
Bevaka tråden