Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så kopplar du AppleTV till helt vanlig TV

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ingen adapter krävs .. tyvärr så blir dock bilden endast svart/vit ...

http://www.beutelevision.com/blog/apple-tv-on-sdtv-in.html

Jag hoppas denna konverterare fungerar och kommer att säljas i Sverige.

Ursprungligen av Tussen69:

tyvärr så blir dock bilden endast svart/vit

En liten begränsning...

Ursprungligen av Adrian B:

En liten begränsning...

Ingen begränsing alls för den som gillar svartvita filmer, det görs fortfarande en del sådana faktiskt.

• Medlem
  • 2007-04-03 21:12

Bugger

Om ni vill ha färg kan ni koppla in den via scartkontakten istället... då blir hela bilden grön nämligen.

Men bild får ni.

Glöm konverteraren där ovan. För 139 dollar kan du köpa en omvandlare från komponent till RGB-scart. Som bonus får du bättre bild också, inte att förakta.

• Oregistrerad
  • 2007-07-24 21:36
Ursprungligen av gusax840:

Om ni vill ha färg kan ni koppla in den via scartkontakten istället... då blir hela bilden grön nämligen.

Du kan välja vilken färg du vill ha, RGB står (för den som inte vet det) Red, Green & Blue. Så om du vill ha blå färg kopplar du enkelt in Y' till B

vart hittar man en komponent - scart converter?

Är det någon som kör sin Apple TV till "vanlig" CRT tv?

Går detta och vad krävs, vad behöver man kolla upp?

Kjell & Company har ett stort sortiment av kablar och adaptrar. Nu är ju detta inte riktigt vad vi kanske var ute efter men kanske ett steg på vägen. Den här adaptern förvandlar komponent till DVI:

Hmm, var lite snabb att posta där. Sökte lite till och hittade denna

Ser väl lite mer rätt ut va?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

denna

Ser väl lite mer rätt ut va?

Måste inte TV:n stödja komponent över SCART då? Det tror jag är ganska ovanligt. Jag tror att man måste ha en signalomvandlare för att det skall fungera att köra komponent till en vanlig SCART-ingång. Rätta mig hemskt gärna om jag har fel.

Då tycker iaf jag att mitt andra alternativ verkar mer överkomligt att testa.

Ja scarten måste stödja komponent (YPbPr) - därför måste man köpa en omvandlare YPbPr - RGB - då räcker det med att ens CRT tv klarar RGB vilket dock inte alla gör - vissa enbart s-video.

Ursprungligen av draags:

Ja scarten måste stödja komponent (YPbPr) - därför måste man köpa en omvandlare YPbPr - RGB - då räcker det med att ens CRT tv klarar RGB vilket dock inte alla gör - vissa enbart s-video.

Det är tvärtom - ALLA bildrörstv med scartkontakt, som är nyare än sisådär 15 år, klarar RGB. Har tvn bara en scartkontakt klarar den förmodligen bara rgb, har den två scartkontakter så brukar den klara s-video på den andra scarten. Det är däremot omöjligt att hitta en enda tvapparat tillverkad för europa som klarar s-video men inte rgb.

Ok - jo det stämmer självklart att de flesta nya stödjer RGB men inte s-video men det hjälper inte en mer eftersom man behöver en scart som stödjer komponent.

• Oregistrerad
  • 2007-07-24 21:33

Nej, du behöver en TV som stödjer Komponent, vilket är extremt ovanligt, om du inte råkar sitta på en bakprojektionsTV, som kan stödja komponent. Annars måste du helt enkelt köpa ny TV eller köpa en konverterare. Att konvertera komponent till RGB är inte det helt lättaste, många scandoublers klarar det men du får hosta upp ett par 1000. Det finns INGA kablar som löser problemet utan du måste ha en BOX (Konverterare) som gör jobbet. Så ingen idé att ni postar länkar till kablar, det finns inga!!

Det enklaste och förmodligen billigaste (med hänsyn till åldern på din tv) är att köpa en ny platt tv som klarar komponent. Då får du även uppleva flimmerfri bild (Progressiv).

Ursprungligen av studiox:

Nej, du behöver en TV som stödjer Komponent, vilket är extremt ovanligt, om du inte råkar sitta på en bakprojektionsTV, som kan stödja komponent. Annars måste du helt enkelt köpa ny TV eller köpa en konverterare. Att konvertera komponent till RGB är inte det helt lättaste, många scandoublers klarar det men du får hosta upp ett par 1000. Det finns INGA kablar som löser problemet utan du måste ha en BOX (Konverterare) som gör jobbet. Så ingen idé att ni postar länkar till kablar, det finns inga!!

Det enklaste och förmodligen billigaste (med hänsyn till åldern på din tv) är att köpa en ny platt tv som klarar komponent. Då får du även uppleva flimmerfri bild (Progressiv).

En sådan omvandlare som det pratas om i den länk jag la in tidigare tex.

Men visst - det bästa är troligtvis att köpa en platt tv, fast jag tvekar att man idag finna en bra sådan under 5000:-

1
Bevaka tråden