Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda electonarna...

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alltså.... Någon borde verkligen se över om man inte kan midifiera och circuitbenda gamla yamahaorglar på nåt sätt som vem som helst kan köpa som byggsats. Det ska mao uppfinnas en sats. För mig är sånt helt hokuspokus, mikroelektronik är magi...
Det är hundratals electones som går i graven varje år - för vem ska köpa alla tillgängliga, och vem vill ha dom?
Hade det funnits ett sätt att trycka i en byggsats så man kan spela på orglen och synka kompets tempo över midi hade helt plötsligt ett förfallande arv kunna räddas.
Om det då dessutom hade gått att koppla in sig på synthdelarna och styra ADSR - eller åtminstone lägga sig över alla trimpots med egna värden på nåt CC nummer.

Jag har sökt mycket på ämnet, men det verkar inte vara i ropet att ens öppna de gamla möblerna och kolla vad man kan göra. Mina egna taffliga försök på en A-505 resulterade i kontroll över trummornas pitch, min/max temporange och vibratots hastighet.

I många av modellerna är kretskorten förbundna med platta multikablar, mångledare - och där har man ju en chans att koppla in sig för t.ex strömförsörjning och tillgänglighet i styrning utan att löda av halva komponentstyrkan.

Jag vet inte ett skvatt om sånt - är här nån som ser detta som en möjlighet? Råvaran finns ju onekligen i stort urval till nada pengar, och vem vill inte ha en moddad orgelsynth med midi? Vad säger våra svenska synthtillverkare? Clavia t.ex...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-03 10:30

Jag har moddat en del gamla orglar med MIDI men det skiljer sig en hel del mellan olika tillverkare och modeller. Det är sålunda väldigt svårt att utveckla ett standard MIDI-kit för alla typer av orglar. Kostnaden för att bygga in MIDI i en gammal orgel blir p.g.a av detta ganska hög och jag tror inte det är många som är beredda att betala vad det kostar ...

Å andra sida ... varför ska man ha MIDI? Kan man inte lira på orgeln ändå?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-03 10:31

En vän köpte en Yamaha Electone B-35, mycket trevlig sak. Den skulle man kunna trycka ner till 19"-rackformat utan att klyva kretskort inuti(inget kretskort var längre än 400 mm).. radikal omdragning av kablaget i den dock samt montering av klaviaturet + baspedal i extern låda(ansluten med någon multikontakt) skulle vara lämpligt. Midifiering skulle kunna gå det också, med nån enkel mikrokontroller som t.ex. Atmels AVR Mega16 eller liknande.

Kunskap och intresse finns, men ej tid.

gjorde min insats..

Jag gjorde min insats i söndags...och fick belöning!!

En Yamaha CSY-2A:

Vågade inte spela på'n hos damen i Karlstad... tänk om den skulle låta skit...åsså hade man kört 40 mil......
Så vi hysta in den, körde hem... lade barnen.. körde frun till sitt nattjobb.... gjorde en GT..och slog på strömmen. *svetta*

Provade orgel delen först- å den var ju ... standard electone :)... slog sen på synt delen..
Fifaan!... *********
Klockan 0200 var jag onykter av GT.. såg i kors..å lycklig, efter att ha smekt fram Vangelis toner ur det tryckkänsliga klaviaturet... Man hörde släktskapet med CS polyfonerna på en sekund.. blött silkigt...å sååååå vackert..sensuell feeling att smeka fram ljud... så olikt standard velocity keyboards...

enda oron är nu hur länge tryckkänlsligheten skall hålla....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-03 12:32

Mmmm... jag var ju och provspelade den där pjäsen hos tanten i Karlstad. Skön sak, trevligt ljud, bra skick. Synd att jag inte hade plats annars hade jag norpat den.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-03 13:15

freddp - Helt rätt! Grattis till ett fint instrument!

aftertouch...

Ursprungligen av neriks:

freddp - Helt rätt! Grattis till ett fint instrument!

Du neriks.... Jag har inte öppnat henne än.. men vet du vad det e för typ av aftertouch mekanism i domma dära SY syntarna (mao min orgel).. Är det en gummi slang som vittrar..eller ngt smartare?

/freddp

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-03 15:44

freddp - Jag har aldrig fått chansen att tittat närmare på en CSY-2A så jag vet faktiskt inte

Vad jag däremot vet är att Yamaha använde lite olika lösningar för aftertouch hos sina orglar och syntar. Hos Yamaha CS-80 så användes t ex små gummikuddar (av samma typ som man ibland hittar hos vanliga fjärrkontroller) som pressas ned mot en resistiv kolbana när en tagnet tryckes ned. Ju hårdare man tryckte på tangenen desto lägre resistans ... bla bla bla ... Se gärna denna blid som jag tog på en CS-80 som jag nyligen renoverade. Jag har jobbat med flera CS-80 och jag har hittills inte hittat några trycksensorer som uppvisat tecken på att ha torkat ...

En annan lösning på aftertouch hittar man hos mega-super-synten Yamaha GX-1. Hos solosynten i denna helt makalösa maskin så fjädrar hela hela klaviaturet om man trycker ner en tangenterna lite hårdare. Om jag inte har helt fel så är denna typ av aftertouchmekanism optiskt uppbyggd precis som knee-controllen hos GX-1:an.

Du får gärna ta lite blider på din orgel och skicka till mig via e-post. Det vore jätteintressant att se

Ursprungligen av neriks:

...

Du får gärna ta lite blider på din orgel och skicka till mig via e-post. Det vore jätteintressant att se

You bet Neriks!.. lånar hem macrogluggen från jobbet å börjar pilla isär 'na så fort jag puttat in 'na i mitt hobbyrum(hål)..å skickar dig closeup bilder... förhoppningsvis ligger det inte lika mycket musbajs i den som det såg ut på CS80 bilden hehe..

freddp, varför spelar du inte in nån gammal evergreen på orglen med cynthtweeks - det vill nog fler än jag höra

jo ...hehe.. jag hade väl nog tänkt att göra nåt sånt.. måste dock om organisera lite först.. orgeln måste in på rummet..å då måste massa annat ut .. sedan väntar jag på mitt nya(gamla) mixerbord..
"evergreens",..,. nja kan nog inte lova nåt sånt..blir nog troligare sluddrigt orgelflum.. det e först nu jag gett mig fan på att sluta upp med dator..å spela med fingrarna istället..så koordinationen måste nog arbetas upp..höhö

Du Charlie, kan inte du lägga upp lite bilder på en sån där "combofiering" av orgel.. det e inge ädelträ i den här donnan..så jag tror nog jag skall ge den en "behandling":p
Hon e rätt tom el lådan.. förutom snurrhögtalaren (cheapo lesliet)(som iofs låter väldans gött).

Ursprungligen av charliecrash:

freddp, varför spelar du inte in nån gammal evergreen på orglen med cynthtweeks - det vill nog fler än jag höra

Jajamen! Sicken pjäs!

Gör några hitlåtar som använder Electone och autokomp så ska du nog se att de blir räddade.

Imp.Johannes: Jo, en hype över electones liksom sidechainpumpet hade varit kul - men det ska va en BRA idé, och hela orgelprylen, särskilt med pedaler blir nog aldrig en hype igen.

Freddp: Combofiering? Cirkelsåg, men noggrann så man sveper preciiis under bottenplattan på överdelen.
Vår 505'a minns jag att man satte ihop som en ikeamöbel. Sidorna sitter i mastodontgångjärn av plast och allt ska gå att dela utan nåt större problem.
När man plockar av volympedalen står volymen automatiskt på max, men som tur är är alla electones utrustade med två volymkontroller, och en tredje mastervolym på nån trimpot.
Pedalerna spelar ingen roll när man tar bort den kontakten då alla pedaler bara är vanliga slutande kontakter. Högtalarlesliet kan ju ha 230 volt till motorn, så se till att isolera alla trådar du klipper av till den.
Sen får du koppla in nåt annat i line/phonesingången för att höra, t.ex en dator som spelar in

Ursprungligen av charliecrash:

......står volymen automatiskt på max, men som tur är är alla electones utrustade med två volymkontroller, och en tredje mastervolym på nån trimpot.
Pedalerna spelar ingen roll när man tar bort den kontakten då alla pedaler bara är vanliga slutande kontakter. ......

Tackar massor Charlie! Känns tryggt att det finns nån sm gjort det förr... själva sågandet tror jag att jag ber gamle farsgubben om hjälp me... iallafall första gången (för det kanske blir fler höhöh:p höheh:p )

"Den Stora Orgelmassakern" ... Hmmm ... Låter annars som en kommande skiva av yours truly

Aaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!
DU SÅGAR INTE SÖNDER DEN!!! FÖR HELVETE!!!

Du kommer att ångra dig om några år när värdet på ett intakt exemplar tiodubblats...

De enda instrument som e berättigade till att inte vara bärbara e typ kyrkorglar...tycker jag - om man skall hårddra det..:)

Hon - är - för - STOR!

Jag vill ha med den ner till landet... eller kunna ha med den på ev. "synt-meet"..

Jag tvivlar på att hemorglarna kommer få nån större prisstegring (kanske hos tyska orgelmuppar iofs) just pga storleken.. För att testa min tes kn man ju kolla på riktiga combo orglar...dom e fetmycket dyrare trots att de kanske inte har lika mycket sladd innanför hullet som hemorglarna... just pga. SIN storlek - domma e la bärbara, helt enkelt.

TÄNK om en eminent 310U var en combo?!?!? Då hade den kostat bra myck mer fläsk än:
"prima werkend. kleine beschadiging op toetsen door sigaret.
gratis, wel halen voor 11 maart!!"

ungefär:"sjysst scick ba'.. litet ciggbrännmärke..gratis, mot HÄMTNING innan 11 mars"

hahahehehehhihi..faaaan:mad: att inte kusinen har flyttfirma å åker frammåtebaks till holland stupikvarten:D

Jag håller med om att gamla orglar ofta är ena jävla åbäken.

Men det där med värdet skulle jag inte vara så säker på. CS-80 väger ju över 100 kg och har väl varit nere och vänt en bit under 10.000:- i värde, idag får man väl ge 50 papp för en sådan. Inte för att det går att jämföra rakt av, men ändå. Man vet aldrig vad som händer med gamla tuffa instrument som har egen karaktär (en allt större brist i nya prylar). Rätt vad det är vill alla ha en sån och då sticker priset.

Jag jobbade själv i musikaffär i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Jag minns hur vi i princip skänkte bort gamla analogprylar. Vi hade några gamla Fender Rhodes och Würlitzer elpianon som stod och skräpade under en trappa. De gick för 500 spänn styck. Ett par Roland CR-78 vill jag minnas att vi gav bort, de betraktades som fullständigt oanvändbara. SH-1000 för ett en hundring, CS40M för ett par hundra.... Gissa hur mycket de instrumenten hade varit värda idag!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-27 09:57

Igår kompletterade jag min CS-80 med en gammal Electone ... Problemet är dock att orgeln är så stor att jag inte får in den i min studio Huvudanledningen till att jag köpte orgeln var att jag skulle slakta den och plocka reservdelar från den ... Den är dock för fin för att slaktas och eftersom jag inte får in den i min studio så får den nog stå i vardagsrummet hemma! Min fru är därför inte speciellt entusiastisk över inköpet

Jag satsade på en E-mu B3 istället, så länge i alla fall. Har inte plats med några riktiga orglar här längre. B3-klonen går med lätthet in i 1HE på 19".

Hade jag bara haft större plats så hade jag fixat en Electone...dock inte vilken som helst. En med mycket P.A.S.S och arpeggio får det vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-27 21:23
Ursprungligen av Airwolf:

Hade jag bara haft större plats så hade jag fixat en Electone...dock inte vilken som helst. En med mycket P.A.S.S och arpeggio får det vara.

Mitt exemplar är en D-85. Väldigt mycket P.A.S.S tydligen ... Har lirar lite på den ikväll och tycker väl att det låter en hel del tysk dansbandsmusik om den!

Ursprungligen av neriks:

Mitt exemplar är en D-85. Väldigt mycket P.A.S.S tydligen ... Har lirar lite på den ikväll och tycker väl att det låter en hel del tysk dansbandsmusik om den!

Hehe... jag har grymma problem just nu (med frugan allså)... jag kunde inte hålla mig.. å köpte en till..i samma familj... Jag har en CSY-2A... å köpte en CSY-1... dels för en galen idés skull..och som reservdelsmaskin..och för att en gång för alla göra slut på myten om att CSY2 skulle innehålla en SY2.. så vitt jag kan se det så har båda bara en SY1 i sej med den skillnaden att VCF (bara lowpass) ligger som modul i CSY1 men ligger näck i CSY2A...
Men jag måste riva i den lite mer..

Den galna iden...?? Hehe.. att lägga ihop SY delarna till en dubbeltimbral SY... en überSY

EDIT: jo neriks.. det var optisk "aftertouch" mekanism.. zåå elegant - snyggt som ett urverk.. jag ska ta bilder på nåt sätt... den ligger lite trångt till bara

Senast redigerat 2007-05-28 00:54
Ursprungligen av neriks:

Mitt exemplar är en D-85. Väldigt mycket P.A.S.S tydligen ... Har lirar lite på den ikväll och tycker väl att det låter en hel del tysk dansbandsmusik om den!

P.A.S.S ska ju vara hämtat direkt ur GX-1 så jag är grymt nyfiken på hur det låter. Har tyvärr aldrig fått chansen att testa.
Vissa Yamaha Electones har ju t.o.m inbyggda stråk och körmaskiner. Din D85 har väl Vocal Ensemble va?

Ursprungligen av freddp:

Den galna iden...?? Hehe.. att lägga ihop SY delarna till en dubbeltimbral SY... en überSY

FETT! Minns min CSY-1 med värme. Jag hade gärna haft en SY-1 eller SY-2 nu. Men de verkar i princip omöjliga att få tag i.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-28 17:03
Ursprungligen av Airwolf:

P.A.S.S ska ju vara hämtat direkt ur GX-1 så jag är grymt nyfiken på hur det låter.

Det finns en del komponenter i den även används i GX-1:an men D-85:an är faktiskt mer lik Yamaha's CS-serie i det hänseendet. Jämför man D-85:an med GX-1:an så är det ganska stora skillnader ...

Ska sanningen fram så köpte jag D-85:an för att ha som reservdelsmaksin till min CS-80. Jag kommer dock inte hjärta att slakta den eftersom jag redan fattat tycke för min D-85:a! Jag får helt enkelt försöka att hitta någon annan Electone som redan är trasig som jag kan slakta. Min fru kommer bli galen på mig ... MEN ... är det någon som har gamla Electone-orglar som man vill bli av med så skicka dem gärna i min riktiktning!

Nu vet jag att jag aldrig kan kombofiera en Yamaha D-85. Det är helt enkelt o-m-ö-j-l-i-g-t. http://www.youtube.com/watch?v=DwTrYwtGc90
Jävligt synd, för jag hade en på tråden för tre lakan...

Lika omöjlig som en 310U ... men om de e två orjjlar som man inte skulle kombofiera skulle väl det vara just de två....

Förresten... är det nån som vet var det går å få tag på mer info om PASS tekniken.. verkar vara svårt att hitta på internettet.. Suttit å läst kartorna (läs: servicemanualerna) till mina orjlar och börjar se lite samband med PASS och hur jag tror att det utnyttjades.. Bara pulsoscillatorer i kombination med enkla waveshapers å filter.

/fredd

Ursprungligen av charliecrash:

Nu vet jag att jag aldrig kan kombofiera en Yamaha D-85. Det är helt enkelt o-m-ö-j-l-i-g-t. http://www.youtube.com/watch?v=DwTrYwtGc90
Jävligt synd, för jag hade en på tråden för tre lakan...

Sitter det elektronik och trafo under 'midjan' på en 310U? Trodde bara det var lesliehögtalaren, och den kan man ju skippa utan större förlust.

Bevaka tråden