Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV och avi

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fundering.

Vad jag har förstått så kan man inte spela avi filer på appleTV i standard utförande.
Det verkar som om vissa plug ins och dylikt kan lösa det.

Men jag har funderat på en annan väg och skulle vilja få lite funderingar på om det vore möjligt.
Apple säger att om det finns i Itunes så kan man spela upp det med appleTV och i Quicktime Pro finns en funktion som heter spara som "reference movie".
Jag kan spela upp avi filer i Quicktime Pro, så jag prövade att spara dem som en ref fil och sedan slängde jag in dem i Itunes. Detta gjorde att jag kunde spela upp dem via Itunes.

Frågan är nu skulle man sedan också kunna spela upp dem via apple TV?

Vad tror ni?

/jonny

Ursprungligen av gotoindia:

En fundering.

Vad jag har förstått så kan man inte spela avi filer på appleTV i standard utförande.
Det verkar som om vissa plug ins och dylikt kan lösa det.

Men jag har funderat på en annan väg och skulle vilja få lite funderingar på om det vore möjligt.
Apple säger att om det finns i Itunes så kan man spela upp det med appleTV och i Quicktime Pro finns en funktion som heter spara som "reference movie".
Jag kan spela upp avi filer i Quicktime Pro, så jag prövade att spara dem som en ref fil och sedan slängde jag in dem i Itunes. Detta gjorde att jag kunde spela upp dem via Itunes.

Frågan är nu skulle man sedan också kunna spela upp dem via apple TV?

Vad tror ni?

/jonny

Hej Jonny!

Svaret är fortfarande NEJ,

du har helt förståt konceptet med reference movie .. alltså en typ av genväg till original filen . dock är det så att quicktime i din dator , oavsett om datorn är en mac eller AppleTV så behövs ett codec för att spela filtypen. detta codec lägger man oftast i Biblotek/Quicktime/ ...

vill du spela upp avi behöver du ett coed tex perian som du lägger i Biblotek/Quicktime/ på macen om du vill spela up pdet i iTunes på macen och vill du spela upp avi på AppleTV måste du lägga in perian codec på hårdisken i AppleTV i katalogen Biblotek/Quicktime/ som finns på hårdsiken på AppleTV ..

enkelt

Tror du det samma gäller streaming?
Man kunde ju tänka sig att filen läses från datorns Itunes och inte från apple TV. Sedan är det bara bilen som "sänds" till appleTV. Ungefär som en Web sändning.
Fast det är klart, ofta går en websändnig via ett localt program för att läsa filen.
Man kan ju omvanda .avi till fulla .mov i Quickime också men det tar ju lite längre tid.

Varför ät det aldrig enkelt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-04 10:32

Här är lite tankar om videoformat och varför Apple inte vill köra AVI

http://www.roughlydrafted.com/RD/RDM.Tech.Q1.07/6FFE4614-E1AB-45C7-8611-19D06ECCAD9F.html

Ursprungligen av pesc:

Här är lite tankar om videoformat och varför Apple inte vill köra AVI

http://www.roughlydrafted.com/RD/RDM.Tech.Q1.07/6FFE4614-E1AB-45C7-8611-19D06ECCAD9F.html

Mycket bra sammanställning! Tack för länken.

1
Bevaka tråden