Äntligen!!! En oerhört kompetent grafritande kalkylator till Palm OS. Power48 heter den. Den emulerar Hewlett-Packard 48SX, 48GX och 49G-serierna, och skall även kunna köra en hel del program till dessa. Inte nog med att det är en vettig emulator/kalkylator, den går dessutom under GNU General Public License, och är fri att ladda ner.
Kan köras på: Palm Tungsten T, Sony PEGA-NX60, Sony PEGA-NX70V och Sony PEGA-NZ90.
Installationen består dels av ett program, samt rom-filer från de olika kalkylatorerna. Rom-filer lägger man på ett minneskort, vilka läses in i emulatorn. Jag hade inga som helst problem att komma igång. Jag använde dock en minneskortsläsare.
En notering gällande rom-filerna från sidan:
"The HP48/49 ROM images distributed with this emulator are the property of and copyrighted by Hewlett-Packard. Their inclusion in this package is for the convenience of the end-user only. If you (the end-user) are not legally permitted to use a particular ROM image you must not install that ROM image to the VFS storage mechanism."
Det vill säga du måsta äga den kalkylator till vilken du tänker använda ROM-filen till.
Jag rekommenderar denna starkt till alla som behöver en kompetent kalkylator! Detta var vad jag verkligen saknade till Palmen.
Mer info, samt nerladdning finns här:
http://power48.mobilevoodoo.com/
På sidan fanns även länkar till manualer för de emulerade HP-kalkylatorerna: HP 48 och HP 49.