Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NI Audio Kontrol 1 - någon?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Tänkte inhandla Native Instruments Audio Kontrol 1, USB-ljudkortet. Men är lite osäker på hur låg latencyn går att ställa innan det sprakar o ploppar. Jag har för närvarande en Apple Imac intel Core duo 2ghz med 2GB minne.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta ljudkort? Hade varit hemskt tacksam för all info om detta och alla andra ljudkort via USB eller Firewire som finns. Jag vill helst höra att någon har kunnat köra tunga pianopluggar eller nåt med 64 samples latency. Men om Ni inte klarar det - KLAGA GÄRNA!

Tack på förhand.
DigitalVishnu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 08:37

Man undrar ju vad det betyder att Kore 2 inte har något inbyggd ljudkort... Kanske fungerade Kore 1 inte så bra som ett sådant? Rena spekulationer iofs... Men kolla in på Native-Instruments forum: http://www.native-instruments.com/forum_us/ Det borde finnas ett å annat intressant att läsa där!

Vad jag sett så har det fått bra kommentarer.

Jag skulle inte dra så höga växlar på det faktum att Kore2 inte har något ljudkort, när Kore1 lanserades fanns inte AK1. Sen tror jag nog det är så att de som köper Kore redan har ett ljudkort, så det är inte så mycket added-value att det behöver vara kvar (och sen blir dom ju billigare att tillverka/köpa

Nu kanske den egentligen inte har så mycket gemensamt med Kore1.. men en ren gissning är att hårdvaran ändå är väldigt lik. Mina erfarenheter hittills av Kore1 utöver den ofärdiga och buggfyllda mjukvaran är att det är ett riktigt kasst interface. Det är inte lätt att hitta knappar som ger ifrån sig en så dålig känsla.. rent gräsligt. Lirkänslan i kontrollerna är i stort sett obefintlig. Ljudet i dess konverterare är ganska så katastrofalt även det med tanke på priset. Däremot så är det ju skitbra att den har sp/dif.. så lite användning har jag fått av den ändå
Dessutom så är den snyggare på bild än i verkligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 13:04

Finns det någon kontroller som verkligen förenklar användandet av t ex Cubase? Jag har liksom svårt att se hur det kan bli tillräckligt enkelt att välja rätt parameter med ett fåtal knappar på en hårdvarukontroller... För start/stop och sådana saker borde det ju funka bra, men för att styra en liten parameter i kompressorn på kanal 23 osv??

Till sådant är det inte kore eller ak man ska vända sig till i första hand.. utan istället till dedikerade daw/midikontroller (novation remote zero sl, behringer bcf/rcf2k, mackie control universal osv).

Har skrivit lite om Audio Kontrol 1 här:
http://www.99.se/datorer-kringutrustning/210714-native-instruments-audio-kontrol-1-a.html?highlight=audio+kontrol

och här:
http://www.99.se/ovrig-hardvara/209616-klassiker-vilket-externt-ljudkort-ska-koepa.html?highlight=audio+kontrol

Har inte hittat något att störa mig på. Någon dag ska jag prova att använda Den Stora Ratten också.

En kul finess med kortet jag kan tipsa om. Det fungerar faktiskt riktigt bra att lägga in externa effekter (stompbox) på hälften av utgångarna utan att använda separat mixer för att få ihop signalen efteråt.

  • Kör ut stereo som inte ska processas ur utgång 1 och 2 på AK1

  • Kör ut stereo som ska processas ur utgång 3 och 4 på AK1

  • Koppla utgång 3+4 på AK1 in i stereoeffekt

  • Koppla utgångarna ur stereoeffekten till ingång 1+2 på AK1

  • Aktivera "monitor"-läge med tryckknappen på AK1

  • Välj att monitorera kanal 3+4

  • Använd volymrattarna för att styra balans mellan 1+2 resp 3+4

  • Voila! Nu kan valfri audio routas ur datorn med eller utan externeffekter och fortfarande mixas ihop till balanserad tele ut genom att använda bara AK1.

Senast redigerat 2007-04-09 22:15
1
Bevaka tråden