Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop hittar ingen scanner...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Vet någon vad man skall göra för att få Photoshop 7 eller 6 att hitta Umax II scannern (scssi) och Minolta Dual scannern (också scssi)? - De sitter i en kedja från ett Acard 6712 UW kort i en G4 733 och med systemet MacOS 10.2.3. Extern håddisk (scssi) i samma kedja fungerar utan problem.

Vid uppstart i MacOS 9.2 funkar båda scannrarna helt ok både från Photoshop 7 och 6.
Tacksam för tips!
Allan

Drivrutiner?

j

Hej!
Jag använder de senaste drirutiner som går att få tag i hos UMAX och Minolta. Jag tror knappt det finns eller kommer att finnas några speciella MacOS 10.2 -drivrutiner eftersom de båda scannrarna är till åren. - Tycker mig dock ha hört att det skall vara möjligt att komplettera OS 10 med egna programsnuttar. Skulle det kunna vara en lösning?
Allan

Alltså, det går inte att använda utrustning i OS X som saknar OS X-drivrutiner. Finns det bara drivrutiner för OS 9 så är det bara under OS 9 som hårdvaran i fråga kan användas. Som tur är finns tredjepartsprogrammet VueScan, som du borde kunna använda utan några större problem. Åtminstone ska dina skannrar stödjas, om jag läst rätt i listan över kompatibla skannrar.

http://www.hamrick.com/vsm.html

Hej igen!
Tack för tipset om Vue Scan! Dessvärre lyckas jag inte få det att funka. Det stannar med färgsnurra id 97% på PowerLook II och vid 98% på DimageScanDual. Har jag gjort något fel?
Allan

• Avstängd
  • 2003-04-12 16:03

Det finns något som heter TWAIN. ialla fall på Epson och några andra märken.
Titta i Photoshop på Importera står det Twain där så får du kanske igång scannern.
Men senaste veckorna har många lagt ut nya drivrutiner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-12 20:20

www.silverfast.com
Det fick liv i min 2 år ((gamla)) Epson!

Hej!
Tack för tipset om Silverfast 6.0! Jag tog hem demoversionen och den ser ut att funka fint inuti Photoshop 7 i OS10.2.3.
Däremot klarade inte programmet också min Minolta Dimage Dual Scan. När jag kollade på deras diskussionsplats om Minolta verkade det vara något på gång framåt våren.
Priset gör mig dock litet tveksam. Enbart programmet för Umax PowerLook II kostade ca 2000 kr med frakt och allt. Det är ju en bra grundpeng till en ny 48 bitars scanner idag med flera olika slags program. Och vidare har jag fortfarande kvar problemet med filmscannern. Jag får nog finna mig i att starta upp i OS 9.2 när jag skall fixa mina bilder. Då funkar ju både PowerLook II och DualScan.
Men tack i alla fal för det fina tipset!
Allan

• Medlem
  • 2003-04-14 13:19

kan man inte starta PS7 i Classicläge inifrån 10.2? Jag scannade alltid i PS 5 i Classic utan att boota i 9.2. Men 5:an fanns å andra sidaan inte för OSX.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-14 13:39

Det går att starta (vissa) carbon-program i classic-läge. Till exempel Photoshop 7.
Gör så här:

1
Bevaka tråden