Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på ljudkort! (och mic)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-04-05 22:29

Jag tänkte köpa ett ljudkort och en schysst mic till tjejjen nu när hon fyller år!

Krav:
- Det ska vara kompatibelt med macbook och powermac (firewire/usb?)
- Ska fungera med garageband, men gärna också logic för framtida bruk

Jag har redan ett m-audio MIDI-interface så det är inget krav att finnas inbyggt i ljudkortet.

Pengar: ca 3,000kr för ljudkort och mic... Kanske 2000 för ljudkort och 1000kr för mic!? Eller hur skulle ni fördela summan?

Edit: Jag är helt nybörjare på sånt här... Men varför behöver jag egentligen ett externt ljudkort? Funkar inte de inbyggda ljudkortet i powermac och macbook? Kanske inte är 3,5mm plug till de finare micarna?

Jag skulle satsa på ett Focusrite Saffire LE. Det kostar förvisso 3000:- men är helt klart värt pengarna. Låter och funkar väldigt bra. Kolla på www.jam.se

Sen kan du köpa vilken U87 kopia från kina som helst. De kostar en tusing allihop. TSM har tjänat mig väl under åren.

/Rob

Håller med till hundra procent. Känns som att det finns väldigt många bra fw-kort runt 3000 medans man får kompromissa en hel del runt 2000 så den tusenlappen är det värt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-06 21:38

jag har ett saffire LE som jag använder med min macbook, både i osx och winXP. defintivt värt att kolla på.

1
Bevaka tråden