Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krångel med ny skärm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Köpte en 22" widescreen Samsungskärm idag till min Mac Mini G4 idag. Kopplade in den med DVI kabeln och satte på datorn. Allt funkade fint till en början men sedan började bildskärmen blinka svart... först ganska långsamt och sedan snabbare och snabbare för att tillslut slockna helt. Sedan kom det upp en ruta som blinkade analog/digital.
Testade att starta om både datorn och bildskärmen och kollade så att sladden satt i ordentligt. Ingenting hjälpte så jag kopplade in VGA kabeln och då funkar det fint. Någon som har någon idé på vad som är felet?

Skulle tro att någonting gick sönder i skärmen, tillverkningsfel antagligen. Det händer då och då eftersom de tillverkar saker så billigt som möjligt och därför alltid har en felmarginal.

Åfan så det blir till att gå tillbaka med den då eller? Ingen som har någon lite mer optimistisk förklaring?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-08 23:08

Har du möjlighet att testa skärmen med någon annan dator?

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-13 09:00

Har provat med dvi > hdmi kabel till min Panasonic plasma och ochså haft problem att få det att funka, med vga är det inga problem. De första gångerna jag provade fick jag enbart en grå skärm och inget mer. Till slut lyckades jag få igång det i alla fall och mixtrade lite med upplösningen. När jag skulle testa och kolla på film så började det flimra mer och mer samt andra störningar och till slut var det i princip bara svart. Har även noterat flimmer på min 20" widescreen skärm men då endast när jag använt VLC.
Hur som helst kom jag fram till att det troligtvis är så att Mac Mini G4 lämnar en för svag digital signal vilket ger upphov till dom här problemen men jag är inte säker. Någon får gärna bekräfta.

Okej! Det känns tryggt att veta att jag inte är ensam om problemet. Har tyvärr ingen möjlighet att testa på någon annan dator då dessa inte har dvi...
Låter lite skumt med för svag signal då den fungerade utan problem med dvi de ca. 5 första minuterna. Skulle signalen plötsligt blivit svagare?

//Petter

krångel med gammal skärm apple21"

Är det någon som kan förklara vad som hänt med min skärm som helt plötsligt bara visade skrivbordet som en smal remsa 3" bred. Har försökt alla systeminst utam resultat. Provade att ansluta skärmen till min powerbook med samma resultat. Med inst. 1280 x1000 syns knappt något det enda som funkar är 800 x 600 - det blir smalt men är läsbart.
Tacksam för alla tips.
Peter K

1
Bevaka tråden