Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel ordning på låtarna i iPoden!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett litet problem med att låtarna till en hel del av mina album kommer i helt fel ordning på iPoden, och jag hittar ingen logik i varför det blir så...
Jag har kollat upp att id3-taggarna stämmer helt å att alla låtar är numrerade redan. Jag har gjort så att alla låtar i itunes sorteras efter numret på spåren, samma sak gäller ipoden. Jag har testat att ta bort albumet från ipoden å föra över det igen, men ingenting fungerar! Tycker att det verkligen borde fungera, fattar inte vad som är felet riktigt...

Om man öppnar ipoden i itunes och öppnar ett album så ligger låtarna i rätt ordning efter spårnumret. Men när man sedan kopplar loss ipoden från datorn å spelar albumet ligger ändå flera låtar på helt fel plats!
Det e inte nåt fel på låtarna heller, jag har ju haft dom i rätt ordning en gång i tiden...
Jag har återställt ipoden, men det kan väl knappast ha med saken att göra?

Hjälp!!!

Någon kan kanske svara?

Men snälla snälla??????

Grejen är den att låtarna ligger i bokstavsordning i iPoden, mig veterligen så går det inte att ändra. Tyvärr.

  • Medlem
  • 2007-04-16 19:41

Va? Det kan inte stämma. Nu har jag ingen iPod G5 att kolla med (har en iPod mini) men det skulle ju vara helkonstigt. Har dock haft samma problem som Sundance_joel, har tyvärr inget bra svar. Kanske en återställning hjälper.

Har för mig att låtarna är i bokstavsordning iallafall. Jag använder min iPod som extern hårddisk nuförtiden, så jag har inte någon musik som jag kan kolla med. Kan mycket väl vara så att jag har fel.

Edit, i Apple-programmet Front Row så är musiken i bokstavsordning.

Det borde verkligen inte vara såhär men det är såhär heh...
Jag kan ju förstås försöka återställa den å testa igen, om jag orkar någon gång.

Har återställt den 2-3 ggr vid andra tillfällen, senast rätt nyligen. Borde ju inte va nåt problem.
I dom allra flesta albumen är ju låtarna i rätt ordning, precis som dom ska vara dvs sorterade efter spårnumret...
Men många album har ja fortfarande problem med och det e väldigt irriterande.
Grejen är att om jag öppnar iPoden i itunes och bläddrar fram till ett album som jag har problem med, så är låtarna i rätt ordning där. På datorn visas dom alltså efter spårnr och allt ser helt riktigt ut...
men i iPoden blir det fel ganska ofta... ibaldn kan det handla om bara någon låt, t.ex att sista låten hamnat överst. ibland kan spåren ligga typ 456789123 så det e ju inte helt blandat, men ändå väldigt konstigt...

har ett annat problem bara, vet inte om det har me samma grej att göra...
Jag har två artister som heter "Bob Dylan" i min ipod trots att jag bara haft en förut. Jag lovar, namnet är exakt likadant. Om jag tar bort den ena "Bob Dylan" med alla album från iPoden försvinner även den andra, det e alltså inte dubletter. Låtarna finns bara på två ställen.
Det första "bob dylan" sorteras efter B:et i Bob medans den andra sorteras efter D:et i Dylan och är alltså längre ned. Vet ni hur man reder upp det?

Tack så mycket för svaren!!!

  • Medlem
  • 2007-04-18 21:58

Du har alltså samma låtar på två ställen? Om du har detta plus problemet med låtordningen så verkar ju något vara "fucked up" med iPodens programvara. Jag säger som innan. Återställ med iTunes.

Jag har samma låtar på två ställen...

Jag återställde nyss iPoden och la över all musik en gång till, men icke!
Vad fan ska jag göra då?
Jag har ju fifflat lit emed rockbox å sen avinstallerat det å sådär, men inget annat knasar ju det är bara den där jävla ordningen. Allt annat e prima...
dom dubbla Dylan e fortfarande var... och fel låtordning, i samma album som förut...
Det kan inte vara något fel på filerna då? Borde ju itne vara så...
Ja kan ju alltid testa att ladda ner nåt av albumen från nätet igen å sen lägga över den skivan till itunes istället å se om det fungerar?
aja jag vet inte... irriterande!

  • Medlem
  • 2007-04-19 22:58

Skulle kunna vara ett alternativ. Men istället för att ladda ner så kan du ju testa att bara ta bort dem från iTunes och sen lägga in dem på nytt.

Läste bara första inlägget men det lät som samma problem som jag hade för ett tag sen. Du kan läsa om det här: http://www.99.se/itunes/214986-spar-sorteras-fel-i-samlingar.html

I iTunes om du högerklickar på fliken med Namn - Tid - Artist - Album - Spår osv, så välj att kryssa i "Albumartist". Nu kan du se om vissa låtar i vissa album kanske har Albumartist-taggen ifylld, vilket skulle förklara varför dom kommit före dom andra låtarna i ordning. Du löser det helt enkelt genom att markera låtarna med Albumartist ifyllt, högerklickar, väljer info, och på Albumartist väljer du att ta bort texten och inte skriva någonting.

Hjälpte det?

1
Bevaka tråden